طراحی اپلیکیشن موبایل

طراحی اپلیکیشن موبایل

با طراحی اپلیکیشن در دسترس باشید

طراحی برنامه موبایل، نیاز به مهارت، خلاقیت و ابزار مناسب دارد. علاوه بر این، یک طراح خوب باید به یک سری نکات توجه کند تا بتواند یک طراحی کاربرپسند ارائه دهد. ما هستیم تا بهترین طراحی‌ها را برای شما انجام دهیم و لبخند رضایت را بر لبانتان بنشانیم.

ساخت یک اپلیکیشن موبایل شامل چند مرحله است. یکی از مهم‌ترین این مراحل طراحی است. اگر تصمیم دارید یک برنامه تلفن همراه بسازید اما نمی‌دانید طراحی آن را چگونه انجام دهید تنها کافی است با ناب دیزاین تماس بگیرید و طراحی اپلیکیشن موبایل خود را به ما بسپارید.

طراحی اپلیکیشن موبایل چیست؟

طراحی اپلیکیشن موبایل شامل طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربر (UX) برای برنامه‌ای است که روی تلفن همراه نصب و اجرا می‌شود. طراحان، مسئول طراحی سبک کلی برنامه مانند رنگ‌بندی، انتخاب فونت و انواع دکمه‌ها و ابزارک‌هایی که کاربر در برنامه از آن‌ها استفاده می‌کند هستند.

در حالت کلی، طراحان برنامه، وظیفه طراحی یک ظاهر خوب برای برنامه را بر عهده دارند، در حالی که توسعه‌دهندگان باید تلاش کنند برنامه‌ را طوری ایجاد کنند که به درستی کار کند. برنامه‌های تلفن همراه حتی اگر کاربردهای متنوعی داشته باشند، چیزی که آن‌ها را یکپارچه می‌کند نیاز به قابلیت استفاده مطلوب، دسترسی آسان و تعامل با کاربر است.

قصد طراحی اپلیکیشن موبایل برای کدام پلتفرم را دارید؟

ممکن است شما بسته به دلایلی که برای طراحی برنامه تلفن همراه خود دارید از قبل بدانید که می‌خواهید با کدام پلتفرم کار کنید. اما، اگر تازه شروع کرده‌اید و مطمئن نیستید که کدام پلتفرم برای شما مناسب است، پلتفرمی‌ را که بیشتر با آن آشنایی دارید انتخاب کنید.

اگر از تلفن Android استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌شود برنامه خود را برای Android توسعه دهید. اگر از دستگاه iOS استفاده می‌کنید، آن را به عنوان پلتفرم برنامه خود برگزینید. البته شما می‌توانید هر دو را نیز انتخاب کنید، اما بهتر است تنها یکی را انتخاب کرده و بر آن تمرکز نمایید.

مواردی که ناب دیزاین در طراحی اپلکیشن موبایل رعایت می‌کند

ما قبل از شروع طراحی اپلیکیشن موبایل، ابتدا باید‌ها و نبایدهای پلتفرم درخواستی شما را درک می‌کنیم. در واقع در طراحی برنامه تلفن همراه برای هر پلتفرمی‌ موارد زیر رو رعایت می‌کنیم:

  • سعی می‌کنیم طراحی هدف محور باشد
  • سادگی را به عنوان یک اصل مهم در نظر می‌گیریم
  • روال عادی انجام کارها را حفظ می‌کنیم.
  • از خوانایی برنامه که یک ویژگی کلیدی است غافل نمی‌شویم
  • به پلتفرم احترام می‌گذاریم.

مورد آخر یعنی “احترام به پلتفرم”، مهم‌تر از آن است که تصور می‌کنید. هنگامی‌که کاربران برنامه‌ای را در دستگاه خود بارگیری و نصب می‌کنند، انتظار دارند که برنامه برای آن‌ها آشنا و شهودی رفتار کند. آن‌ها نظرات خود را بر پایه آنچه می‌دانند، بنا می‌کنند، بنابراین وقتی برنامه‌ای 90 درصد از قوانین طراحی پلتفرم را نقض می‌کند، احتمالاً کاربران آن را خیلی زود حذف خواهند کرد.

در طراحی نه تنها باید الگوهای ناوبری مختلف iOS و Android در نظر گرفته شود، بلکه باید به دکمه‌ها، انتخاب فونت و قرار دادن اشیاء UI نیز دقت کافی شود. این‌ها مواردی است که برای هر پلتفرم متفاوت است و ما این را می‌دانیم.

در واقع نیازی نیست شما استاندارها را تعیین کنید. هر دو اپل و اندروید دارای مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های طراحی هستند که می‌توان قبل از شروع کار (و در حین طراحی فعال) آن‌ها را بررسی کرد و مطابق با آنها پیش رفت. این دقیقا همان کاری است که ما انجام می‌دهیم.

فریم وایرها و جریان برنامه

قبل از طراحی اپلیکیشن موبایل، لازم است روی کنترل جریان و ساختار آن کار کرد. اینجاست که فریم وایرها (Wireframes) مطرح می‌شوند. فریم وایرها به ما کمک می‌کنند تا نحوه حرکت و استفاده کاربران از یک برنامه را درک کنیم. آن‌ها به طور کلی بر جریان کار و قابلیت استفاده تمرکز دارند.

در حالی که تعداد ابزارهای اختصاصی فریم وایرهای موجود بسیار زیاد است، تعجبی ندارد که ما در ابتدا از قلم و کاغذ استفاده کنیم تا آنچه را که شما می‌خواهید متوجه شویم. با این حال، از فناوری‌های پیشرفته غافل نمی‌شویم و فریم‌ وایرهای خود را در Sketch یا Adobe XD ایجاد می‌کنیم. مزیت استفاده از این ابزارها این است که می‌توانیم با سهولت نسبی، پیش‌نمایشی از طراحی برنامه‌تان را به شما نشان دهیم.

ماکت‌ها و نمونه‌های اولیه

بعد از اینکه فریم وایرهای را آماده کردیم و آن‌ها را برای بحث و تأیید با تیم توسعه‌دهنده و یا شما به عنوان مشتری به اشتراک گذاشتیم، وقت آن می‌رسد که چند نمونه اولیه بسازیم. ما سعی می‌کنیم از یک ابزار طراحی یکسان برای ایجاد فریم وایر و طراحی برنامه تلفن همراه مورد نظر شما استفاده کنیم تا این مرحله با سرعت بیشتری انجام شود.

ما از ابزارهایی استفاده می‌کنیم که امکان حاشیه‌نویسی در کنار فریم وایرهای با اطلاعات مورد نیاز توسعه‌دهندگان را دارند. از طرفی همان‌طور که روی طراحی برنامه کار می‌کنیم، یک کتابخانه از دارایی‌ها را نیز ایجاد می‌نماییم. این کتابخانه شامل مواردی مانند دکمه‌های استاندارد، نمادها و سایر عناصری است که در حین طراحی ایجاد می‌شود. ما همه این موارد را ذخیره می‌کنیم چون ممکن است در سایر برنامه‌هایی که قصد طراحی و ساخت آن‌ها را دارید مفید واقع شوند.

طراحی اپلیکیشن موبایل: واگذاری برنامه به توسعه‌دهنده

همان‌طور که می‌دانید طراحان مسئول تحویل عناصر ایجادشده به توسعه‌دهندگان هستند. پس ما در مرحله طراحی مواردی مانند نمادها، پس‌زمینه، لوگوها و حتی فونت‌ها را به توسعه‌دهنده تحویل می‌دهیم. هنگامی‌که توسعه‌دهنده همه چیز مورد نیاز خود را از طراح دریافت کرد، وظیفه دارد که از این طرح و قسمت‌های مختلف استفاده کرده و آن‌ها را به‌کار بگیرد. با این حال، گاهی اوقات، یک طراح محدودیت‌هایی را که توسعه‌دهنده با آن روبرو است درک نمی‌کند و وقتی این اتفاق بیفتد، کار برای توسعه‌دهنده بسیار دشوار می‌شود.

ما به عنوان یک طراح برنامه تلفن همراه، می‌توانیم توسعه‌دهنده و فرآیند توسعه را نادیده بگیریم، اما چالش‌هایی را که توسعه‌دهنده با آن روبرو می‌شود، در نظر می‌گیریم. این چالش‌ها می‌تواند شامل ابزارهایی که از آن‌ها استفاده می‌کند، محدودیت‌های پلتفرم و یا دستگاه‌هایی که برنامه شما قرار است بر آن‌ها اجرا شود باشد. با داشتن این اطلاعات، می‌توانیم برنامه‌های موبایل کاراتر با برگشت کمتر از طرف توسعه‌دهنده را طراحی نماییم و مهم‌تر از همه اینکه رضایت شما را نیز به دست آوریم.

نکات تکمیلی در مرود طراحی اپلیکیشن موبایل

  • طراحی اپلیکیشن موبایل با طراحی وب‌سایت موبایل کمی‌ متفاوت است. ما در هنگام طراحی به این نکته توجه داریم و بدین ترتیب طراحی اپلیکیشن موبایل را به روش صحیحی انجام می‌دهیم.
  • با اینکه امروزه وب‌سایت‌های مدرن قادر به دسترسی به برخی از ویژگی‌های تلفن همراه مانند دوربین هستند، برنامه‌های تلفن همراه به طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های سخت افزاری مانند حسگرهای امنیتی اثر انگشت، که به طور گسترده در وب پشتیبانی نمی‌شوند، دسترسی دارند. ما به این نکته نیز واقفیم.
  • برنامه‌های تلفن همراه همچنین می‌توانند از ویژگی‌های عمیق پلتفرم استفاده کنند. یک مثال کلیدی در این مورد می‌تواند فروشگاه‌های برنامه (Apple App Store، Google Play Store) باشد که روش‌های مختلف درآمدزایی از جمله خریدهای درون برنامه‌ای و اشتراک‌ها را ارائه می‌دهد. ما برنامه‌ها را با این دید طراحی می‌کنیم که قابلیت به اشتراک‌گذاری در فروشگاه‌های رایج را داشته باشند.
  • برنامه‌های تلفن همراه بسیار بهتر از وب‌سایت‌ها از انیمیشن‌ها پشتیبانی می‌کنند. در واقع، برخی از تغییرات صفحه نمایش به آسانی در دسترس توسعه‌دهندگان برای پیاده‌سازی قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که هنگام نمونه‌سازی اولیه با ابزارهای طراحی صفحه، می‌توانیم از ویژگی انتقال استفاده نماییم.

جمع‌بندی

طراحی یکی از مهم‌ترین مراحل در توسعه یک نرم افزار از جمله برنامه موبایل است. اگر طراحی اپلیکیشن موبایل به درستی انجام نشود ممکن است کاربر بلافاصله بعد از نصب و اجرا با دیدن ظاهر نامناسب برنامه آن را حذف کند و دیگر کارکرد برنامه برای وی اهمیتی نداشته باشد. پس این مرحله باید به دقت صورت گیرد تا بتواند نظر کاربر را جلب کند و او را برای امتحان برنامه و کارایی آن ترغیب نماید. در نتیجه حتما باید توسط متخصص طراح انجام شود.