آشنایی با سیستم عامل IOS

ناب دیزاین وبلاگ 15 مارس 2022
آشنایی با سیستم عامل IOS

سیستم عامل (OS) نرم افزار سیستمی است که سخت افزار دستگاه را مدیریت می کند، خدماتی را به سایر نرم افزارهای نصب شده ارائه می‌دهد و رابطی را برای تعامل با کاربر ارائه می دهد. اپل، برند i را با iMac معرفی کرد استیو جابز سال 1998 در رونمایی این محصول اعلام کرد در نام گذاری آی مک از تلفیق اینترنت هیجان انگیز با سادگی مکینتاش استفاده شده است. نسخه اولیه سیستم عامل آیفون (iPhone OS) نام داشت که بعداً در 7 ژوئن 2010 به IOS تغییر یافت (IOS اپل سیستم عاملی برای iPhone و سایر دستگاه‌های تلفن همراه اپل است). پیشوند i که در محصولات اپل، مانند آی‌فون، آی‌پد، آی‌کلود (iCloud) و آی‌تونز  (iTunes)دیده می‌شود که یکی از اصلی‌ترین بخش‌های پیام‌رسانی بازاریابی اپل بوده است. IOS  اپل دومین سیستم عامل محبوب تلفن همراه است. تا ژوئن 2021،  IOSاپل 26.3 درصد از بازار تلفن همراه را در اختیار داشت و پس از اندروید که 73.3 درصد از سهم بازار را در اختیار داشت، در رتبه دوم قرار داشت.

این سیستم عامل توسط اپل ساخته شده است و کاملاً برای استفاده توسط آیفون و سایر گجت‌های ساخته شده توسط اپل مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم عامل اپل با طیف وسیعی از برنامه‌های پیش‌ فرض، که نرم‌افزار تولید شده توسط خود اپل است و از پیش بارگذاری شده است از محصولات خود پشتیبانی می‌کند، مانند مرورگر وب سافاری (Safari)، اپل موزیک برای پخش صدا، سیستم عامل دسکتاپ و لپ تاپ macOS، سیستم عامل آی‌پد iPadOS، سیستم عامل تلویزیون‌های اپل tvOS و سیستم عامل اپل واچ watchOS. اپل به تولیدکنندگان دیگر اجازه استفاده از سیستم عامل تولید خود را نمی‌دهد و این به انحصار اپل افزوده است، که تا حدودی توضیح می‌دهد که چرا آیفون از دیگر گوشی های هوشمند گرانتر هست. حدود 14 نسخه به روز منتشر شده است که هر نسخه جدید دارای ویژگی ها و کیفیت‌های جدید و همچنین سهولت استفاده برای مصرف کنندگان است. اولین نسخه از IOS توسط اپل در 29 ژوئن 2007 عرضه شد (نسخه نهایی آن در 15 جولای 2008 منتشر شد) گوشی هوشمند با قابلیت صفحه نمایش لمسی که یک تغییر قابل توجه نسبت به گوشی‌های تاشو و گوشی‌هایی در سبک بلک بری بود و دارای ویژگی‌هایی مانند دوربین، تقویم، عکس‌ها، سافاری، یادداشت‌ها، تلفن، پست، فیلم‌ها، موسیقی و غیره بود. در جولای 2008، IOS App Store با 500 برنامه افتتاح شد. تعداد برنامه‌ها در سال 2017 به حدود 2.2 میلیون رسید. برنامه‌ها و بازی‌های فروشگاه اپل دارای بیش از 4.5 میلیون برنامه در سال 2021 هستند که برنامه‌های رایگان 92.3 درصد از اپ استور اپل را تشکیل می‌دهند.

امنیت گوشی های آیفون

ویژگی های سیستم عامل IOS

 استفاده آسان (Easy to use): IOS رابط کاربری ساده‌ای دارد که به کاربران خود کمک می کند تا به راحتی از دستگاه تلفن همراه استفاده کنند. اگر یک آیفون قدیمی دارید و می خواهید یک دستگاه آیفون جدید بخرید، هیچ تغییر عمده ای در رابط کاربری یا طراحی آن احساس نخواهید کرد، زیرا آنها توسط همان شرکت تولید می شوند.

چندکارگی(Multitasking) : آیفون ویژگی های چندکارگی ای را ارائه می دهد. که این ویژگی با آیفون 4 و آیفون 3GS شروع شده است. با استفاده از ویژگی چند کارگی در دستگاه IOS یا با استفاده از حرکت چند انگشتی در iPad میتوانید هر لحظه به سرعت از یک برنامه به برنامه دیگر بروید.

 آی کلود(iCloud) : آی کلود اپل, سرویسی است که ذخیره سازی داده مبتنی بر اینترنت را ارائه می‌دهد. روی همه دستگاه‌های اپل کار می‌کند و تا حدودی سازگاری با ویندوز دارد و اکثر عملیات‌ها را در پس زمینه انجام می‌دهد. به شدت رمزگذاری شده است. گزینه بک آپ را ارائه می دهد تا به کاربر کمک کند هیچ یک از داده‌های خود را از دست ندهد.

اپ استور

خرید درون‌برنامه(In-App purchase) : خریدهای درون‌ برنامه‌ای که در همه پلت‌فرم‌های اپل در دسترس هستند، مواد و خدمات اضافی مانند آیتم‌های دیجیتال (iOS, iPadOS  ,macOS ,watchOS)، اشتراک‌ها، و محتوای ممتاز را مستقیماً در برنامه به کاربران ارائه می‌دهند.

مرکز بازی (Game Center): شبکه اجتماعی بازی اپل، لذت و ارتباط بیشتری را به بازی‌های شما می‌افزاید. مرکز بازی دسترسی به ویژگی هایی مانند تابلوهای امتیازات، دستاوردها، قابلیت چند نفره و موارد دیگر را فراهم می‌کند. نکته قابل توجه در این مورد این که فقط بازی‌هایی در این مرکز بازی تایید می‌شوند که هیچ مشکلی در کد خود ندارند و می توانند به راحتی در دستگاه اجرا شوند.

امنیت (Security) : از آنجایی که برنامه‌های موجود در فروشگاه برنامه اپل باید از طریق یک فرآیند تأیید سخت گذرانده شوند، بنابراین فقط برنامه‌هایی با امنیت بهتر تأیید می‌شوند. احتمال اینکه به گوشی شما ویروس یا کد مخرب وارد شده را دریافت کند بسیار کم است. با استفاده از تشخیص چهره با استفاده از حسگر اثر انگشت می توانید گوشی خود را از لحاظ امنیتی ایمن کنید.

طراحی آیفون

 مرکز اطلاع رسانی (Notification Center) : مرکز اطلاع رسانی یک ویژگی نوآورانه در IOS است که همه هشدارهای برنامه شما را در یک مکان برای مدیریت آسان به شما نشان می‌دهد. اعلان‌ها روی صفحه قفل نیز ظاهر می‌شوند و کاربر می‌تواند با یک اقدام مرتبط (ضربه بر روی اعلان) به اپلیکیشن اطلاع‌رسانی منتقل شوند. با این حال، می توانیم تنظیمات اطلاع رسانی را کنترل کنیم.

شتاب سنج (Accelerometer): یک شتاب سنج تغییرات سرعت را در یک محور اندازه گیری می‌کند. همه دستگاه‌های IOS دارای یک شتاب‌سنج سه محوره هستند که مقادیر شتاب را در هر یک از سه محور ارائه می‌دهند.

ژیروسکوپ (Gyroscope) : سرعت چرخش یک ابزار حول یک محور فضایی با استفاده از ژیروسکوپ اندازه گیری می شود. یک ژیروسکوپ سه محوره در بسیاری از دستگاه های IOS یافت می شود و داده‌های چرخش را در هر یک از سه محور ارائه می‌دهد.

یکپارچه‌سازی دوربین (Camera integration) : در IOS، اپل زیرسیستم AVFoundation Capture را ارائه می‌کند که یک معماری استاندارد سطح بالا برای ضبط صدا، تصویر و ویدئو است.

سرویس‌های مکان (Location services): سرویس‌های موقعیت مکانی برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها را قادر می‌سازد تا با اجازه کاربر به مکان دستگاه کاربر دسترسی داشته باشند. هنگامی که خدمات مکان مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوار وضعیت یک نماد (فلش) سیاه یا سفید را نشان می دهد.

جهت گیری (Orientations) : برنامه‌های  IOSرا می توان در هر دو حالت عمودی و افقی استفاده کرد. از طرف دیگر، اپل کلاس‌های اندازه را در Xcode برای ایجاد رابط در جهت افقی و عمودی ارائه می دهد.

جی پی اس (GPS) : برای شناسایی موقعیت مکانی شما، آیفون از یک GPS داخلی کمکی (AGPS) استفاده می کند. شما حتی نیازی به نصب این اپلیکیشن ندارید زیرا قبلاً در آیفون شما یکپارچه شده است که بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای، تقریبی از موقعیت مکانی شما ارائه می دهد. این سیستم سریعتر از GPS  استاندارد است.

نقشه‌ها : اپل یک سرویس نقشه برداری آنلاین ارائه می دهد که می تواند به عنوان سیستم نقشه پیش فرضIOS  استفاده شود. دارای عملکردهای مختلفی مانند حالت پرواز است.   MapKitاپل برای ایجاد برنامه هایی که از نقشه ها استفاده می کنند استفاده می‌شود.

توسعه برنامه های آیفون

معایب سیستم عامل IOS

گران بودن (Very Pricey) : بدیهی است که قیمت بالا یکی از ایرادات اصلیIOS  است که به برتری آن از سیستم عامل اندروید کمک نمی‌کند. گجت‌های IOS بسیار گران هستند. به همین دلیل است در بخش کم درآمدتر جامعه استفاده از این برند چندان گسترده نیست. همچنین باید گران بودن هزینه تعمییر محصولات اپل را نیز در نظر بگیریم.

صفحه نمایش یکسان/ آیکون های مشابه (Identical Screen / Same Icons): در صفحه اصلی، آیفون آیکون‌های یکسانی دارد و این آیکون‌ها ظاهری مشابه مدل‌های قبلی دارند. وقتی IOS را به نسخه دیگری به‌روزرسانی می‌کنید، صفحه اصلی یکسان به نظر می‌رسد، بنابراین همان سبک آیکون را در صفحه اصلی خواهید دید.

طراحی برنامه های ios

حافظه ( Storage) : شما نمی توانید حافظه دستگاه‌های  IOS را افزایش دهید. اگر آیفون شما فضای ذخیره سازی محدودی دارد و می‌خواهید آن را تقویت کنید، تغییر دستگاه تنها گزینه موجود است. آیفون‌های با ظرفیت بالاتر قیمت بالایی دارند و هیچ راهی برای بهبود حافظه آیفون شما وجود ندارد.

منبع باز نیست IOS  🙁 Not Open Source) منبع باز نیست، به این معنی که نمی‌توانیدIOS  را در رایانه‌های دیگری غیر از دستگاه‌های اپل پشتیبانی کنید. اگر اندروید را در نظر بگیرید، هر شرکت گوشی هوشمندی مانند هواوی، شیائومی، سامسونگ یا اچ تی سی به راحتی آن را سفارش می‌دهد. همچنین، تنها یک سیم کارت موبایل توسط محصولات اپل پشتیبانی می شود. اگر بیش از یک سیم کارت دارید، باید بارها و بارها باید آن را جایگزین کنید.

باتری (Battery) : ظرفیت باتری داخلی بسیار محدودی برای آیفون وجود دارد. از آنجایی که شارژرهای اپل زیاد در دسترس نیستند. به طور معمول، هنگام اتمام شارژ باتری و استفاده از این تلفن بدون شارژرهای متداول اوضاع سخت‌تر می شود. یکی از اصلی‌ترین ایرادها در آیفون، شارژر آن‌ها است، که مانند بیش از 83 درصد از تلفن‌های دنیا عمومیت ندارد.