الگوریتم کافئین گوگل

ناب دیزاین وبلاگ 20 فوریه 2022
الگوریتم کافئین گوگل

الگوریتم‌های گوگل در یک سیستم پیچیده کار می‌کنند، مثلاً بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبه‌بندی وجود دارد تا به سوالات جستجو شده به بهترین شکل ممکن پاسخ دهد. هر الگوریتم گوگل از مجموعه ای از قوانین ترکیب شده با داده‌ها استفاده می کند تا محاسبه کند که کدام صفحات وب به یک عبارت جستجوی داده شده بهترین پاسخ را می دهند و سپس موتور جستجو از سیگنال‌های رتبه بندی برنامه‌ریزی شده خود برای سازماندهی آن صفحات در نتایج جستجو بر اساس ارتباط آنها استفاده می کند.

زمانی که گوگل برای اولین بار در سال 1998 تاسیس شد، اینترنت مکان بستر بسیار کوچکتر و ساده‌تری نسبت به امروز بود و به اندازه امروز الگوریتم خود را به روز رسانی نمی‌کرد. اکنون، گوگل هر سال هزاران به روز رسانی – بزرگ و کوچک – انجام می دهد. اکثر آنها به‌روزرسانی‌های کوچک هستند و مدیران وب‌سایت‌ها و کاربران نسبتاً تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند، اما هر چند وقت یک‌بار گوگل یک به‌روزرسانی بزرگ الگوریتم را اعلام می‌کند. این به‌روزرسانی‌های جامع الگوریتم معمولاً رویدادهایی هستند که متخصصان سئو و وب‌مسترها باید آن را در نظر گرفته و برنامه‌ریزی کنند. زمانی که گوگل تغییر قابل توجهی یا مجموعه ای از تغییرات را در الگوریتم خود به کار می برد، آن را “به روز رسانی اصلی” می نامد به این معنی که بخش اصلی الگوریتم تغییر خواهد کرد و تأثیر مهم تری بر سئو یا تجربه کاربر خواهد داشت.

تاریخچه الگوریتم کافئین گوگل

در سال 2000، ایندکس کردن سایت ها هر چند ماه یکبار توسط گوگل انجام می‌شد. در نتیجه، در بدترین حالت، یک اپراتور وب‌سایت بایدچندین ماه کامل منتظر می‌ماند تا محتوای اصلاح شده یا صفحات وب جدید خود را در موتور جستجوی گوگل ایندکس نماید. پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، گوگل این مشکل را تشخیص داد: فقط محتوای “منسوخ” در صفحه نتایج گوگل وجود داشت و به سختی می‌شد وب سایت‌هایی را با محتوای فعلی – ترجیحاً در زمان واقعی – در نتایج پیدا کرد. برای حل این مشکل، گوگل از آن زمان تلاش کرده است تا ایندکس کردن سایت ها را سریعتر انجام دهد. در پایان سال 2001، دفعات به روز رسانی سایت های ایندکس شده در گوگل به یک ماه کاهش یافت. گوگل برای سرعت بخشیدن به ایندکس‌سازی محتوا در وب در مارس 2005 یک به‌روز رسانی به عنوان به روز رسانی  “Big Daddy”را منتشر کرد. تا سال 2009، اینترنت 100 برابر بزرگتر شد و همچنین فیلم‌ها، تصاویر و سایر رسانه‌هایی را که در مراحل اولیه اینترنت رایج نبودند، را در خود جای داد (در حالی که در سال 2009 هنوز حدود 200 میلیون وب سایت وجود داشت، در سال 2014 تقریباً یک میلیارد وب سایت ثبت شده وجود داشت). با توجه به نیاز جستجوی سریع و بهبود یافته گوگل یک ایندکس یا الگوریتم جستجوی جدید به نام “Google Caffeine “راه اندازی کرد. کافئین نام سیستم ایندکس سازی بهبود یافته ای است که گوگل در سال 2009 برای موتور جستجوی خود اعلام کرد. ابتدا گوگل پیش‌نمایشی از الگوریتم ایندکس سازی جدید را برای جمع‌آوری بازخورد کاربران، وب‌مستر‌‌ها، جستجو‌گران قدرتمند در آگوست همان سال  در دسترس قرار داد و پس از مدتی آزمایش در8 ژوئن سال 2010 گوگل نسخه اصلی و یکی از مهم ترین به روز رسانی‌ها در تاریخ موتور جستجو را منتشر کرد.

الگوریتم کافئین گوگل

تاثیر الگوریتم کافئین بر ایندکس سازی گوگل

این به روز رسانی انواع مختلف رسانه ها و حجم عظیمی از ترافیک اینترنتی را که میزبان وب فعلی است، در خود جای داده است. الگوریتم‌های اولیه گوگل و به‌روزرسانی‌های بعدی آن قبل از الگوریتم کافئین، در زمانی بود که اینترنت بسیار ساده‌تر بود و فهرست‌بندی آسان‌تر بود. جستجوی جدید مورد نیاز نبود زیرا محتوا به اندازه امروز با فراوانی منتشر نمی شد. اما، از آنجایی که اینترنت با صدها بارگذاری در هر لحظه منفجر شد، فعال کردن نتایج جستجوی جدید برای کاربران برای دریافت آخرین اطلاعات اجباری شد.  الگوریتم کافئین در درجه اول بر زیرساخت ایندکس سازی گوگل تأثیر می گذارد، آن را کارآمدتر می کند و به آن اجازه می دهد تا 50% نتایج جدید‌تری را به کاربران بازگرداند. درواقع الگوریتم کافئین صفحات نتایج موتور جستجو یا عوامل رتبه بندی را تغییر نمی دهد. در عوض، محتوا را می‌توان راحت‌تر در اینترنت پیدا کرد، چه وب سایت‌ها، ویدیوها یا تصاویر. این ایندکس سازی بیشتر یک به‌روزرسانی پس‌زمینه بود، به این معنی که زیرساخت جدید فقط شامل تغییرات در پس زمینه موتور جستجوی گوگل است، به طوری که اکثر کاربران هیچ تفاوتی در استفاده از موتور جستجو یا در نتایج جستجو متوجه نمی شوند. این ارتقا شامل یک زیرساخت کاملاً جدید است که اساساً نحوه عملکرد فرآیند ایندکس سازی گوگل را تغییر داده است.

گوگل به دقیق بودن نتایج جستجوی خود اهمیت زیادی می دهد. اگر کاربران نتوانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند، گوگل را کنار می گذارند و از موتورهای جستجوی دیگری استفاده می‌کنند. در حالی که الگوریتم ایندکس قدیمی گوگل بر اساس مدل لایه ای بود که در آن فقط لایه اصلی به روز می شد، الگوریتم کافئین گوگل اکنون اساسا این رویه را تغییر داده است. به‌روزرسانی الگوریتم کافئین گوگل، دقت نتایج جستجوی گوگل را بیشتر بهبود بخشید که این برای کاربران و کسب‌وکارها عالی است، که بدون شک می‌خواهند برای جستجوهای مرتبط رتبه بالایی کسب کنند. قبل از الگوریتم کافئین، سیستم ایندکس گوگل دارای لایه هایی بود که برخی از لایه‌ها با سرعت بیشتری نسبت به سایرین به روز می‌شدند. لایه‌ای با بالاترین اولویت حداقل هر دو هفته یکبار به روز می‌شود (صفحات در لایه بالایی اعتبار بیشتری داشتند) و لایه های دیگر تا ماه‌ها طول می‌کشید تا ایندکس شوند. این در حالی است که برای تازه کردن یک لایه از ایندکس قدیمی، کل وب مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گرفت، به این معنی که تاخیر قابل توجه‌ی بین پیدا شدن یک صفحه و در دسترس قرار دادن آن برای کاربران اینترنت وجود داشت. با استفاده از الگوریتم کافئین، وب در بخش‌های کوچک تجزیه و تحلیل می‌شود و به‌طور مداوم در فهرست جستجوی گوگل به‌روز می‌شود. هنگامی که یک صفحه جدید پیدا می شود یا اطلاعات جدیدی در صفحات موجود پیدا می شود، کافئین می تواند آنها را مستقیماً به فهرست اضافه کند. این بدان معناست که کاربران گوگل می توانند اطلاعات تازه تری نسبت به قبل پیدا کنند، مهم نیست که چه زمانی یا کجا منتشر شده است.

مزایای الگوریتم گوگل

مزایای الگوریتم کافئین گوگل

سیستم ایندکس سازی کافئین گوگل صفحات جدید را سریعتر از سیستم قبلی ایندکس می کند. دراین سیستم موتور جستجو قادر است اطلاعات را بسیار سریعتر از قبل جستجو کند و مطالب منتشر شده در اینترنت زودتر درایندکس ظاهر می شود. الگوریتم کافئین به ما این امکان را می دهد که صفحات وب را در مقیاسی عظیم فهرست کنیم. در واقع، این الگوریتم هر ثانیه صدها هزار صفحه را به صورت موازی پردازش می کند. اگر این یک توده کاغذ بود هر ثانیه سه مایل بلندتر می شد. الگوریتم کافئین نزدیک به 100 میلیون گیگابایت فضای ذخیره سازی را در یک پایگاه داده اشغال می کند و اطلاعات جدیدی را با سرعت صدها هزار گیگابایت در روز اضافه می‌کند. برای ذخیره این اطلاعات به 625000 عدد از بزرگترین آی پادها نیاز است که اگر اینها سرتاسر روی هم چیده شوند، بیش از 40 مایل خواهد شد. از دیگر مزایای کافئین این که گوگل همیشه جزئیات مختلفی را با اسنادی که ذخیره می‌کند مرتبط می‌کند، خواه یک صفحه وب، تصویر یا ویدیو باشد. به عنوان مثال، وقتی گوگل یک صفحه وب را ایندکس می کند، همچنین اطلاعاتی را در مورد اینکه چه صفحات خارجی به آن صفحه لینک هستند و چه متنی در آن لینک‌ها استفاده شده است، ذخیره می کند. سیستم ایندکس سازی کافئین انعطاف پذیری بیشتری را در نوع جزئیاتی که می‌توان با یک سند ذخیره کرد، فراهم می کند. علاوه بر این سرعت ایندکس سازی، به اپراتورهای وب سایت آزادی بیشتری برای ایجاد محتوای با کیفیت بالا برای صفحات وب می دهد. الگوریتم کافئین گوگل همچنین اپراتورهای وب سایت را تشویق می کند تا وب سایت های خود را به روز نگه دارند، در غیر این  صورت، آنها باید روی از دست دادن رتبه بندی خود حساب کنند زیرا لیست نتایج جستجو به وب سایت هایی اولویت می دهد که محتوای به روزتری نسبت به سایرین ارائه می‌دهند. این در حالی است که، روی سایت هایی که هیچ به‌روز رسانی محتوایی در آن وجود ندارد، تأثیری نمی گذارد.

افزایش رتبه با الگوریتم کافئین

برخی تغییراتی که الگوریتم کافئین در موتور جستجوی گوگل انجام داد عبارتند از:

1- مرتبط‌تر کردن نتایج جستجو.

2- نمایش به‌روزرسانی‌هایی که حتی چند ثانیه پیش آپلود شده‌اند.

3- در نظر گرفتن انواع رسانه ها از جمله تصاویر، ویدیوها و گرافیک ها هنگام نمایش نتایج جستجو.

4- افزایش سرعت موتور جستجو.

5- نتایج جستجوی بیشتر به خاطر افزایش اندازه ایندکس.

این به‌روزرسانی گوگل قطعاً زمینه را برای آینده موتور جستجو فراهم کرده است و آن را با اینترنت دائماً در حال تکامل سازگارتر می‌کند. برخلاف شایعات، به‌روزرسانی تأثیر بسیار کمی بر رتبه‌بندی سئو صفحات وب داشته است، اگرچه افزایش سرعت به صفحات مربوطه کمک کرده است تا به راحتی بالا بروند. قطعاً تمام به‌‌روزرسانی‌ها در آینده نزدیک بر اساس به‌روزرسانی کافئین خواهند بود. در حال حاضر بسیاری از ویژگی های جدید مانند جستجوی صوتی تنها به دلیل به روز رسانی الگوریتم کافئین فعال شده اند. به زبان ساده، یک موتور جستجوی استاتیک پس از به روز رسانی پویاتر شد.