آشنایی با زبان‌ها و ابزارهای برنامه نویسی اندروید

ناب دیزاین وبلاگ 26 مارس 2022
آشنایی با زبان‌ها و ابزارهای برنامه نویسی اندروید

همان‌طور که می‌دانیم برنامه‌های اندروید نقشی حیاتی در زندگی روزمره ما دارند. گوشی‌های هوشمند اندرویدی تقریبا در هر گوشه کنار دنیا بیشترین استفاده را دارند. با افزایش تعداد کاربران اندروید، تقاضا برای برنامه های اندرویدی نیز افزایش یافته است. اندروید یک بسته نرم افزاری و سیستم عامل مبتنی بر لینوکس برای دستگاه‌های تلفن همراه مانند تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند است که توسط گوگل و بعدا OHA (Open Handset Alliance) توسعه یافته است. برای نوشتن کد اندروید عمدتا از زبان جاوا استفاده می‌شود، هرچند از زبان های دیگر نیز برای کد‌نویسی اندروید استفاده می‌شود. هدف پروژه اندروید ایجاد یک محصول موفق در دنیای واقعی است که تجربه گوشی‌های هوشمند را برای کاربران نهایی بهبود بخشد. وقتی صحبت از توسعه برنامه‌های کاربردی اندرویدی به میان می‌آید، طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌ها وجود دارد که از توسعه اندروید پشتیبانی می‌کنند، سیستم عامل اندروید عمدتا به زبان جاوا نوشته شده است و کتابخانه های سطح پایین آن نیز بیشتر به زبان C++نوشته شده‌اند. اما انتخاب زبان برای توسعه برنامه‌های اندروید کار دشواری است. مبتدیان در مورد اینکه از کدام زبان برای توسعه اندروید استفاده کنند سردرگم هستند و توسعه دهندگان با تجربه باید با زبان‌های برنامه نویسی مورد استفاده برای توسعه اندروید به روز شوند.

اندروید یک پلتفرم توسعه نرم افزار منبع باز است که توسط گوگل اجرا می شود. در حالی که گوگل گزینه‌های خود را برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها دارد، تولیدکنندگان دیگر مانند سامسونگ، هوآوی، مایکروسافت و غیره نیز گوشی‌ها و تبلت‌هایی را تولید می‌کنند که از سیستم‌عامل اندروید پشتیبانی می‌کنند. سال‌ها پیش، تنها چند گزینه برای ایجاد یک برنامه تلفن همراه وجود داشت – یک کد برای برنامه‌های IOS و یک کد برای اندروید. اما امروزه توسعه دهندگان گزینه های بسیار بیشتری برای برنامه نویسی دارند. در حال حاضر زبان برنامه نویسی زیادی در دسترس هستند که به شما در ساخت برنامه های اندرویدی کمک می کنند.

ابزارهای توسعه اندروید

زبان‌های برنامه نویسی اندروید

Java

از زمانی که اندروید به طور رسمی در سال 2008 راه اندازی شد، Java زبان توسعه پیش فرض برای نوشتن برنامه های اندروید بوده است. این زبان شی‌گرا در ابتدا در سال 1995 ایجاد شد. در حالی که Java ایرادات خود را دارد، اما همچنان محبوب‌ترین زبان برای توسعه اندروید است زیرا بر روی یک ماشین مجازی اجرا می‌شود همچنین منابع یادگیری آنلاین زیادی برای Java وجود دارد و زبان برای مبتدیان کاملاً ساده در نظر گرفته شده است.

جاوا

Kotlin

گوگل از سال 2017 پشتیبانی از زبان برنامه نویسی Kotlin را آغاز کرده است. این یک زبان جایگزین جاوای سنتی برای توسعه اندروید است و بر روی ماشین مجازی جاوا اجرا می شود. که به عنوان یک زبان جدید، بسیار محبوب است. کاتلین و جاوا قابلیت همکاری دارند، به این معنی که می توانند از همان اطلاعات استفاده کنند. با Kotlin می توان به تمام کتابخانه‌های Java دسترسی داشت. از نقطه نظر اجرا، زبان Kotlin با Java Bytecodeمطابقت دارد. به طور کلی،Kotlin یک نسخه ترو تمیزتر از Java است.

کاتلین

Dart

Dart یکی از جدیدترین زبان‌هایی است که گوگل با هدف توسعه اپلیکیشن‌های اندروید توسعه داده است. نسخه پایدار Dart در سال 2021 منتشر شد. Dart معمولاً برای توسعه برنامه‌های کاربردی سمت مشتری (client-side) استفاده می شود. سینتکس (syntax) آن شبیه به سینتکس به سبک C است و از برنامه نویسی شی‌گرا پشتیبانی می‌کند. سینتکس Dart در مقایسه با زبان‌های دیگر نسبتا آسان است و برای توسعه برخی از اجزای روابط کاربری استفاده می‌شود. به دلیل فریم ورک فلاتر (Flutter)، Dart محبوبیت بیشتری پیدا کرد است. فلاتر، همراه با Dart، برای توسعه برنامه‌های کاربردی چند پلتفرمی به خوبی شناخته شده است یعنی می‌توانید برنامه‌هایی را برای پلتفرم‌هایی مانند اندروید و IOS یا حتی برنامه‌های دسکتاپ توسعه دهید. در حال حاضر، زبان Dart به سرعت در حال گسترش است و به آرامی به عنوان یکی از بهترین زبان‌ها برای توسعه اندروید در بازار ظاهر می‌شود.

C++

C++ یک زبان برنامه نویسی چند پلتفرمی است که می توان از آن برای ایجاد اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند و دسکتاپ که عملکرد بالایی دارند استفاده کرد. این زبان سطح بالا همه منظوره به عنوان یک نسخه گسترده از زبان برنامه نویسی C معرفی شد.C++ از کیت توسعه بومی اندروید (NDK) برای توسعه برنامه های اندروید استفاده می‌کند. برای ساختن یک اپلیکیشن، به هر دوی C++ و (NDK) نیاز است. در این زبان سینتکس بسیار پیچیده می شود و برخی از چیزها به دانش گسترده ای از کتابخانه های هسته C++نیاز دارند. بنابراین، به جای سیC++، می‌توانید از Javaیا Kotlin استفاده کنید.

Python

یک نرم افزار توسعه برنامه اندرویدی سطح بالا در حال رشد است که در توسعه برنامه های اندرویدی استفاده می‌شود و یک زبان شی گرا است. با این حال، با استفاده از Python، نمی توانید ویژگی های بومی را ارائه دهید. در Python، شما یک کتابخانه به نام (Kivy) دارید که به شما کمک می کند تا برنامه های اندروید را سریعتر بسازید. با این حال، Python یک زبان قدرتمند است. Python بسیار ساده‌تر از زبان‌های دیگر است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کد را بخوانند و ترجمه کنند و زمان توسعه یک برنامه را کاهش دهند زبان Python را می توان برای ساخت برنامه های کاربردی ساده برای برنامه های کاربردی سیستم تجاری بزرگ استفاده کرد که بهترین عملکرد را به پلتفرم توسعه برنامه می‌دهد.

پایتون

JavaScript

JavaScriptبرای اکثر توسعه دهندگان وب کاملا آشناست. این زبان بیشتر برای توسعه وب استفاده می شود. JavaScript دارای چندین فریمورک مانند React, Vue, وAngular است. شما می‌توانید از این فریمورک‌ها حتی برای توسعه اپلیکیشن های اندرویدی نیز استفاده کنید. اگر شما یک توسعه دهنده وب هستید که به دنبال توسعه اندروید هستید، بهترین راه این است که React Native یا Ionic را به عنوان چارچوب توسعه خود انتخاب کنید.

جاوا اسکریپت

ابزارهای برنامه نویسی اندروید

برای ساخت یک برنامه اندروید، باید جعبه ابزار توسعه اندروید را دریافت کنید که دارای عیب‌یاب، شبیه ساز و بسته توسعه نرم‌افزار (اس دی کی) مورد نیاز است. گزینه‌های دیگری نیز در دسترس هستند، از جمله ابزارهای توسعه برنامه چند پلتفرمی (برای ساخت برنامه‌های اندروید و ( آی او اس) و برنامه‌های موبایل برای سایر سیستم‌عامل‌ها) . در اینجا چند مورد از ابزار مورد علاقه که در حال حاضر برای توسعه برنامه اندروید استفاده می شوند، آورده شده است.

برنامه نویسی اندروید

Android Studio

به عنوان محیط توسعه یکپارچه رسمی برای همه برنامه های اندروید، به نظر می رسد Android Studio همیشه در صدر فهرست ابزارهای ترجیحی برای توسعه دهندگان قرار دارد. گوگل در سال 2013 Android Studio را ایجاد کرد که دانلود رایگان است. قطعاً Android Studio بهترین محیط توسعه یکپارچه (IDE) برای توسعه برنامه اندروید است زیرا نه تنها توسط گوگل، بلکه توسط یک جامعه بزرگ و فعال از توسعه دهندگان اندروید پشتیبانی می شود.

ADB (Android Debug Bridge)

اندروید استودیو شامل ADB است که یک ابزار خط فرمان یا «پل» ارتباطی بین دستگاه‌های اندروید و سایر رایانه‌ها است که می‌تواند در طول توسعه و اشکال‌زدایی کلی استفاده شود. با اتصال یک دستگاه اندرویدی به رایانه شخصی و وارد کردن یک سری دستورات ترمینال، یک توسعه‌دهنده می‌تواند تغییرات لازم را در هر دو دستگاه انجام دهد.

 

Eclipse

Eclipse قبل از اندروید استودیو وجود داشت. برای مدت طولانی، Eclipse به طور رسمی محیط توسعه یکپارچه (IDE) ترجیحی برای تمام توسعه برنامه های اندروید بود. اگرچه گوگل دیگر از Eclipse پشتیبانی نمی‌کند، بسیاری از توسعه دهندگان هنوز از آن برای ایجاد اندروید و سایر برنامه‌های چند پلتفرمی استفاده می‌کنند، زیرا با بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی مختلف بسیار خوب کار می‌کند.

 

Fabric

Fabric پلتفرم توسعه اپلیکیشن گوشی همراه توییتر است که در ژانویه سال 2107 توسط گوگل خریداری شد. Fabric به توسعه‌ دهندگان اندروید این توانایی را می‌دهد تا با ارائه مجموعه‌ای از کیت‌ها که می‌توانند از بین آن‌ها انتخاب کنند، برنامه‌های تلفن‌همراه کارآمدتری بسازند. این کیت ها شامل خیلی چیز ها‌، از ابزارهای بازاریابی گرفته تا تبلیغات می‌شوند. Uber Spotify, Square, Groupon, Yelp و بسیاری از شرکت‌های بزرگ از Fabric در توسعه برنامه های کاربردی موبایل خود استفاده کرده اند.

FlowUp

به شما این امکان را می دهد که عملکرد همه برنامه های تولیدی خود را نظارت کنید. داشبوردهای مفید به شما امکان می‌دهند آمار و معیارهای خود را پیگیری کنید، از جمله میزان مصرف (CPU) ، میزان مصرف حافظه، فریم در ثانیه، پهنای باند و موارد دیگر.

GameMaker: Studio

برای توسعه دهندگان برنامه های بازی اندروید، یکی از محبوب ترین ابزارهای توسعه استودیو Game Maker است. در این ابزار اندروید همه چیزهایی را که برای ایجاد بازی های دو بعدی با استفاده از کد بسیار کمی نیاز دارید، فراهم می‌کند که یک برنامه بسیار کاربر پسند است. جامعه هدف استدودیو Game Maker توسعه دهندگان تازه‌کار و مبتدی بازی است.

 

NimbleDroid

NimbleDroid یک پلتفرم آزمایشی است که به شما امکان می‌دهد تا قبل از انتشار در Google Play برنامه اندروید تمام‌شده خود را از نظر نشت حافظه، باگ‌ها و سایر مشکلات بررسی کنید. شرکت‌هایی مانند Mozilla, Yahoo Pinteresهمگی از NimbleDroidبرای آزمایش برنامه‌های خود استفاده کرده‌اند.

Unreal Engine

یکی دیگر از پلتفرم‌های پیشرفته توسعه بازی، Unreal Engine یک راه‌حل رایگان، منبع باز و چند پلتفرمی برای ایجاد بازی‌های تعاملی سطح بالا است. Unreal Engine در میان طراحان بازی محبوب است زیرا دارای سیستم Blueprint است، که نیاز به تعداد زیاد کدنویسی را محدود می‌کند. طراحان با حداقل تجربه توسعه یا کدنویسی می توانند از Unreal Engine برای ایجاد تجربه‌های پیشرفته بازی خود استفاده کنند.