آشنایی با سیستم عامل اندروید

ناب دیزاین وبلاگ 10 ژانویه 2022
آشنایی با سیستم عامل اندروید

سیستم عامل اندروید یکی از پرکاربرترین و محبوب‌ترین سیستم عامل‌های گوشی‌های هوشمند در سراسر دنیا است که کمپانی‌های بسیاری در زمینه طراحی و تولید این محصولات اندرویدی فعالیت دارند. این نوع سیستم عامل به دلیل در دسترس بودن در بین کاربران ایرانی بیشترین استفاده را دارد. امروزه به دلیل استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط متنی، صوتی و تصویری اکثر افراد خانواده با یکدیگر میزان استفاده از دستگاه‌های موبایل هوشمند نیز به شدت افزایش یافته است؛ اما برخی افراد مبتدی با نحوه استفاده از سیستم عامل آن آشنا نیستند. بر این اساس آشنایی با سیستم عامل اندروید و ویژگی‌ها و معایب از آن یکی از نکات حائز اهمیت است که قبل از استفاده باید نسبت به آنها آگاهی پیدا کنید. بنابراین در این مقاله قصد داریم به بیان این موارد بپردازیم.

تاریخچه سیستم عامل اندروید

بعد از آنکه کمپانی گوگل در سال 2005 میلادی شرکت اندروید را خریداری کرد. تیم اندروید به رهبری «اندی رابین» سیستم عامل اندروید را بر روی دوربین‌های دیجیتال پیدا کردند اما مورد استقبال قرار نگرفت و بازار هدف را به سمت گوشی‌‌های موبایل تغییر دادند به طوری که نسخه بتا این سیستم عامل اندروید در سال ۲۰۰۷ منتشر شد و در سال 2008 نسخه اندروید 01 برای نخستین بار بر روی یکی از گوشی‌های تولیدی کمپانی HTC منتشر شد.

اگر چه سیستم عامل اندروید از سال ۲۰۱۱ به عنوان یکی از پرکاربردترین سیستم عامل برای گوشی همراه و از سال ۲۰۱۳ پرکاربردترین سیستم عامل برای دستگاه تبلت تبدیل شده است اما در حال حاضر بازار هدف آن به سمت تلویزیون، ساعت و دیگر لوازم گسترش داده است.

همچنین این سیستم عامل در سطح جهان جایگاه نخست را در بین انواع سیستم عامل‌ها را دارد و به صورت مرتب توسط شرکت گوگل توسعه و ارتقا می‌یابد. آخرین نسخه اندروید 11 (اندرویدeleven) به صورت آزمایشی در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شد.

ویژگی های سیستم عامل اندروید

ویژگی‌های سیستم عامل اندروید

سیستم عامل اندروید دارای ویژگی‌های بسیاری است و نرم‌افزارهای بسیاری مخصوص آن در بازار عرضه شدند که به واسطه آنها امروزه به پرطرفدارترین سیستم عامل‌های جهان تبدیل شده است و شرکت‌های زیادی در تولید گوشی‌های هوشمند خود از آن استفاده می‌کنند. در ادامه به طور خلاصه به بیان آن ویژگی‌ها می‌پردازیم.

  • اندروید از تمام تکنولوژی‌های اتصال اعم از بلوتوث،‌ CDMA، وای فای، UMTS‌، GSM/EDGE و EV-DO را پشتیبانی می‌کند.
  • از انواع فرمت‌ فایل‌های مالتی مدیا مانند MPEG-4, H.264, MP3, AAC, AMR, JPEG, PNG, GIF و غیره پشتیبانی می‌کند.
  • پشتیبانی از تمام فرمت‌های ارسال پیامک یا همان اس ام اس شامل SMS، MMS ،XMPP از دیگر ویژگی‌های سیستم عامل اندروید است.
  • از دیگر ویژگی‌های این سیستم عامل پردازش فایل‌های تصویری و گرافیکی با بالاترین کیفیت با استفاده از OpenGL است.
  • اندروید از سخت‌افزار‌های مختلفی همچون GPS و دوربین‌های مختلف پشتیبانی می‌کند.
  • اندروید برای ذخیره انواع داده‌ها و مدیریت بانک‌ اطلاعاتی از نرم‌افزار SQLite استفاده می‌کند.
  • یکی از دیگر از ویژگی‌های موجود برای سیستم عامل اندروید داشتن قابلیت دستیار صوتی شخصی هوشمند است که در آن از هوش مصنوعی برای جستجو در اینترنت، تشخیص اشیا، جمع‌آوری اطلاعات به صورت دیداری از طریق دوربین‌های موجود بر روی دستگاه، تشخیص موزیک و آهنگ، زمان‌بندی رویدادها و آلارم‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

زبان برنامه‌نویسی اندروید

شرکت گوگل برای برنامه‌نویسی و توسعه اپلیکیشن‌های اندروید به دلیل قدرتمند بودن از زبان جاوا پشتیبانی و مداوم این محیط برنامه‌نویسی را بروزرسانی می‌کند. زبان برنامه‌نویسی جاوا از سال ۲۰۰۹ تاکنون جایگاه پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی دنیا را برای خود حفظ کرده است. البته با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی همچون C ،Basic ، HTML5 می‌توان اپلیکیشن اندروید را ساخت اما استفاده از آنها به دلیل بروز مشکلاتی چندان توصیه نمی‌شود.

لازم به ذکر است، برای اجرای برنامه‌های تحت پوشش زبان جاوا روی سیستم عامل اندروید، کدهای جاوا به کدهای Dalvik تبدیل می‌شوند و بعد از آن اجرا می‌شوند. از طرفی دیگر برنامه‌نویسان در حین توسعه و تولید اپلیکیشن‌ها  در صورتی دچار مشکل شوند از طریق با جستجو در گوگل و تالارهای گفتگوی زبان فارسی و غیرفارسی با مطرح کردن مشکل خود به سادگی به جواب خواهند رسید.

گفتنی است؛ اخیرا گوگل زبان کاتلین (Kotlin) را در کنار زبان جاوا برای پشتیبانی از محیط اندروید استودیو لحاظ کرده است. این زبان برنامه‌نویسی اندرویدی به دلیل کوتاه و خلاصه بودن کدها طرفداران و برنامه‌نویسان بسیاری را به سمت خود جذب کرده است.

زبان برنامه نویسی اندروید

امنیت سیستم عامل اندروید

امروزه استفاده از گوشی‌های همراه هوشمند بسیار گسترش یافته است و استفاده از آنها تنها به تماس و ارسال پیامک محدود نمی‌شود بلکه در تمام زمینه‌های ارسال ایمیل، اتصال به اینترنت، کتاب الکترونیکی، بانکداری اینترنتی و غیره گسترش یافته است. از این رو، همزمان با پیشرفت در فناوری اطلاعات زیرساخت‌های امنیتی و دفاعی سیستم عامل اندروید برای حفاظت از اطلاعات کاربران به اندازه قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند ارتقا پیدا نکرده است و بر این اساس همواره شاهد ارتکاب جرائم بی‌شماری در زیرساخت‌های آنها هستیم.

بنابراین باید امنیت این سیستم عامل به قدری ‌انعطاف‌پذیر، مناسب و قوی باشد که بتواند با شناسایی و تشخیص زودهنگام دسترسی‌های غیرمجاز، سریع تصمیمات هوشمندانه بگیرد و تهدیدات مخرب را خنثی کند.

معایب سیستم عامل اندروید

اندروید به عنوان محبوب‌ترین سیستم‌ عامل به کار رفته در گوشی‌های هوشمند و موبایل دارای مشکلات و معایبی است که باید رفع شود. البته اطلاع از معایب استفاده از گوشی‌های تحت پوشش سیستم عامل اندروید ممکن است شما را از خرید این نوع گوشی‌ها منصرف کند.

کیفیت سخت‌افزار

از آنجایی که شرکت‌های تولیدکننده بسیاری در زمینه عرضه گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید  فعالیت دارند در بازار شاهد برندهای مختلفی هستیم که بررسی کیفیت سخت‌افزاری آنها بسیار کار سختی است. در این میان بسیاری از گوشی‌های موبایل موجود تحت پوشش این سیستم عامل دارای محدودیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در زمینه ارتقا و بروزرسانی دارند که خرید آنها چندان کاربردی نیست و سریع قابلیت‌های خود را از دست می‌دهد. بنابراین خرید یک گوشی با سیستم عامل قوی و با تمام ویژگی‌های سخت‌افزاری علاوه بر وقت‌گیر بودن نیاز به دانش کافی دارد.

حساب کاربری گوگل

دارندگان دستگاه‌های سیستم عامل اندروید برای استفاده از امکانات آنها باید یک حساب کاربری در گوگل ایجاد کنند، در غیر اینصورت امکان نصب اپلیکیشن‌ها، دانلود محتوا و بروزرسانی و غیره برای کاربران وجود ندارد و این اقدامات تنها از طریق یک حساب گوگل قابل دسترسی است. علاوه بر این موارد با داشتن اکانت گوگل می‌توانید برای محافظت از اطلاعات شخصی و محرمانه‌ خود بر روی اکانت گوگل یک نسخه بک‌آپ بگیرید تا در صورت پاک شدن اطلاعات به سادگی آنها را برگردانید.

پشتیبانی محدود در به‌روزرسانی‌ نرم‌افزاری

از نظر بسیاری از کاربران به‌روزرسانی‌های سیستم‌ عامل اندروید موضوع پر اهمیتی است اما اکثر دستگاه‌های اندرویدی نهایتا دو بروزرسانی جدید را برای سیستم عامل خود دریافت می‌کنند. مشکل از جایی شروع می‌شود چون دیگر قابلیت آپدیت ندارد، به‌روزرسانی‌های امنیتی آنها نیز انجام نمی‌شود و به دلیل ایجاد حفره‌های امنیتی میزان آسیب‌پذیری آنها از این لحاظ افزایش می‌یابد و در معرض خطرات بالقوه قرار می‌گیرند.

تبلیغات فراوان در اپلیکیشن‌ها

از آنجایی که اپلیکیشن‌های تحت پوشش سیستم عامل اندروید اغلب به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌گیرد شاهد تبلیغات گسترده در اپلیکیشن‌های آن باعث نارضایتی افراد در استفاده از برنامه‌های عرضه شده توسط گوگل‌پلی شده است. حتی برخی از گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت این تبلیغات را در قسمت اعلان‌های کاربران نیز نمایش ‌می‌دهند که چندان خوشایند نیست.

معایب سیستم عامل اندروید

فراوانی برنامه‌های مازاد بدون ‌استفاده

روی سیستم عامل دستگاه‌های اندرویدی مجموعه‌ای از برنامه‌ها از پیش نصب شده است که اغلب تکراری، بلااستفاده و اضافی هستند و برای کاربران چندان قابلیت استفاده را ندارد. نمونه این برنامه‌ها داشتن دو برنامه ایمیل است که یکی از آنها کاملا اضافه است و همچنین وجود برنامه‌های مرورگر و مشابه که اغلب از آنها استفاده نمی‌شود. لازم به ذکر است، این برنامه‌ها قابل حذف شدن نیستند اما اگر به این برنامه‌های داخلی نیازی ندارید، می‌توانید آنها را غیرفعال کنید اما در هر صورت فضای گوشی هوشمند شما را اشغال خواهند کرد.

فضای ذخیره‌سازی محدود

اکثر گوشی‌ها با سیستم عامل اندروید دارای فضای ذخیره‌سازی محدود هستند که گوشی با مشکل پر شدن حافظه روبرو می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توان با یک کارت حافظه جانبی به راحتی فضای ذخیره‌سازی گوشی خود را ارتقا داد و تعداد زیادی برنامه، بازی، عکس یا فیلم را در موبایل خود ذخیره کرد.البته هنگام خرید مطمئن شوید گوشی شما این قابلیت را دارد.

همانطور که در این مقاله گفته شد؛ سیستم عامل اندورید توسط شرکت گوگل توسعه پیدا کرده است و در حال حاضر به عنوان معروف‌ترین و پرکاربردترین سیستم عامل ارائه شده برای گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی موبایل شناخته شده است. اندروید به صورت رایگان به کاربران خود خدمات ارائه می‌دهند و برای استفاده از این سیستم عامل نیازی به پرداخت هزینه نیست.

از دلایل اینکه  این سیستم عامل توانسته در بین کاربران خود جایگاه ویژه‌ای را کسب کند، می‌توان به رایگان بودن، استفاده کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند، ارائه ابزارهای مناسب و متنوع، پشتیبانی و ارائه نسخه‌های جدید، داشتن ابزارها و برنامه‌های رایگان فراوان اشاره کرد. همچنین نرم افزارهای جانبی سیستم عامل اندروید با استفاده از جاوا کار را برای برنامه‌نویسان و ارائه‌دهندگان ابزارها و برنامه‌ها بسیار آسان کرده است.

اگر قصد دارید تا اپلیکیشن اختصاصی خود را داشته باشید کارشناسان ما در شرکت ناب دیزاین آماده ارائه مشاوره های اختصاصی در این زمینه به شما هستند. طراحی اپلیکیشن موبایل یکی از خدمات شرکت ناب دیزاین می باشد. تیم برنامه نویسی شرکت ناب دیزاین با بهره گیری از دانش روز و جدیدترین متدهای برنامه نویسی قادر به ساخت انواع برنامه های کاربردی برای موبایل می باشند برای کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه با کارشناسان ما تماس بگیرید.