متا تگ‌ها چه تاثیر در سئوی سایت دارند؟

ناب دیزاین وبلاگ 08 اکتبر 2021
متا تگ‌ها چه تاثیر در سئوی سایت دارند؟

زمانی که از توضیحات متا تگ‌ها و سئو حرف می‌زنیم، سوالات بسیاری به وجود می‌آید. اصلی‌ترین سوالی که وجود دارد این است که آیا آن‌ها بر رتبه‌بندی موتورهای جستجو تأثیر خواهند بود و ارزش وقت ما برای نوشتن یک توضیح متا برچسب خوب را دارند؟

بر اساس بیانیه رسمی شرکت گوگل که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، از لحاظ تئوری، توضیحات متا برچسب بر SEO تأثیر نیست. ولی می‌تواند بر CTR ها (نرخ کلیک هر وب سایت) تأثیر بگذارد، که به SEO و رتبه‌بندی مرتبط است. بنابراین، در عمل، توضیحات متا برچسب ممکن است بر SEO تأثیر بگذارد.

متا تگ‌ به چه معنا است؟

متا تگ‌ها بخشی از متن هستند که محتوای صفحه را توصیف می‌کنند. متا مخفف فراداده است و به نوعی از داده‌ها اشاره دارد که این برچسب‌ها ارائه می‌دهند. متا تگ‌ها در خود صفحه ظاهر نمی‌شوند، بلکه فقط در کد منبع صفحه ظاهر می‌شوند. متا برچسب‌ها در اصل توصیف کننده محتویات کمی هستند که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بگویند صفحه وب در مورد چیست.

تنها تفاوت بین برچسب‌هایی که می‌توانید ببینید مثلاً در یک پست وبلاگ و برچسب‌هایی که نمی‌توانید ببینید این است که متا برچسب‌ها فقط در HTML ظاهر می‌شوند و معمولاً در بالای صفحه وجود دارند، بنابراین فقط برای موتورهای جستجو و افرادی که می‌دانند کجا باید نگاه کنند، قابل مشاهده هستند.

آیا استفاده از متا تگ در متن به سئو کمک می‌کنند؟

می‌توان برای این سوال یک جواب بله را در نظر گرفت اما باید دانست که این موضوع در همه اوقات و همیشه صدق نمی‌کند. در واقع باید درک درستی از متا برچسب‌ها که می‌توانند به طور بالقوه به رتبه‌بندی سئوی  شما کمک کنند را داشت و از آن برای اهداف سایت استفاده کرد.

 

اگر می‌خواهید دریابید که آیا صفحه خاصی از متا برچسب استفاده می‌کند یا خیر، کافی است روی هر نقطه از صفحه کلیک راست کرده و گزینه مشاهده منبع صفحه را انتخاب کنید.

یک برگه جدید در Chrome باز می‌شود و در Firefox، یک پنجره باز خواهد شد. همچنین بخشی که در بالای صفحه قرار دارد، جایی است که متا تگ‌ها در آن قرار دارند.

متا تگ‌های خود را بشناسید

چهار نوع اصلی متا تگ وجود دارد که برای ما مهم هستند و و ما در اینجا درباره همه آن‌ها صحبت خواهیم کرد. استفاده از برخی از آن‌ها مانند گذشته مفید نیست. باید توجه داشت که بیش از چهار نوع متا برچسب وجود دارد، اما برخی از آن‌ها کمتر رایج هستند یا مربوط به بازاریابی اینترنتی نیستند. برخی دیگر از آن‌ها ارزش استفاده منظم را دارند و به احتمال زیاد در صورت استفاده از آن‌ها، ترافیک شما افزایش می‌یابد. چهار نوع متا برچسب که در این مقاله سعی داریم، آن‌ها را بررسی کنیم شامل موارد ذیل است:

  • ویژگی کلمات کلیدی متا برچسب، مجموعه‌ای از کلمات کلیدی که شما در مورد صفحه مورد نظر وب سایت خود از آن استفاده می‌کنید.
  • برچسب عنوان؛ این متنی است که در بالای مرورگر خود مشاهده می‌کنید. موتورهای جستجو این متن را به عنوان سر تیتر صفحه شما می‌بینند.
  • ویژگی توصیف متا، شامل شرح مختصری از صفحه شما می‌شود.
  • ویژگی Meta Robots، نشانه‌ای برای نفوذ موتور جستجو ربات‌ها که در صفحه شما انجام می‌شود.

ویژگی کلمات کلیدی متا

کلمات کلیدی متا نمونه‌ای از متا تگ هستند که استفاده از آن‌ها در این روزها چندان منطقی نیست. سال‌ها پیش، برچسب‌های کلمه کلیدی متا ممکن بود مفید باشند، اما در حال حاضر استفاده از آن‌ها دیگر مفید نیست.

بازاریابان مشتاق برای مشاهده صفحات وب سایت خود، سال‌های پیش از کلمات کلیدی کاملاً غیر مرتبط با صفحات خود در کد متا برچسب خود استفاده می‌کردند. به طور مثال از اسم یک سلبریتی معروف در وب سایت خود استفاده می‌کردند تا ترافیک وب سایت خود را افزایش دهند. این روش بازاریابی به عنوان پر کردن کلمات کلیدی شناخته می‌شود. شرکت گوگل سرانجام در این مورد عاقلانه تصمیم گرفت و در نهایت تصمیم گرفت ارزش این ابزار را کاهش دهد. این روزها گوگل دیگر از کلمات کلیدی متا تگ‌ها در الگوریتم رتبه‌بندی خود استفاده نمی‌کند، زیرا سوء استفاده از آن‌ها بسیار آسان است.

برچسب عنوان

از طرف دیگر، برچسب‌های عنوان، مهمترین برچسب‌های متا تگ‌ها به شمار می‌روند. باید بدانید که استفاده از این برچسب‌ها تأثیر واقعی بر رتبه‌بندی جستجو صفحات گوگل خواهند داشت. در واقع استفاده از این ابزار بیشتر باعث می‌شود تا وب سایت شما بیشتر برای کاربران عادی قابل مشاهده باشد. به طور معمول آن‌ها را در بالای مرورگر خود پیدا خواهید کرد.

استفاده از برچسب عنوان متا، به ویژه در مواقعی مفید است که بخواهید از یک عنوان اصلی را برای جذب کاربر در صفحه وب سایت خود استفاده کنید. اما بخواهید این اطلاعات را برای اهداف SEO و برای کاربرانی که چندین زبان را روی دسکتاپ خود تغییر می‌دهند، روشن یا ساده کنید.

ویژگی توصیف متا برچسب

توضیحات متا یک متا تگ مفید است زیرا به سادگی به موتورهای جستجو و گاهی جستجوگران توضیح می‌دهد که صفحه شما در مورد چیست. فرض کنید شما برای مثال عبارت کلمات کلیدی متا را در گوگل جستجو کنید در این صورت ممکن است با وب سایت‌های تخصصی که در این زمینه به شما کمک می‌کنند، رو به رو شوید.

توجه به این نکته ضروری است که برچسب توضیحات متا همیشه در نتایج جستجوی Google نشان داده نمی‌شود. در واقع Google اغلب بخشی از متن را از خود صفحه انتخاب می‌کند، اما از جهات دیگر مفید است. گوگل همچنین اعلام کرده است که کلمات کلیدی در توضیحات متا بر رتبه‌بندی شما تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، یک برچسب متا با توضیحات قانع کننده می‌تواند جستجوگران را ترغیب کند تا از وب سایت شما دیدن کنند و نرخ کلیک وب سایت شما را افزایش دهند. به ویژه اگر توضیحات شامل کلمات کلیدی منحصر به فرد مورد جستجو باشد. به یاد داشته باشید که نرخ کلیک قوی از SERP می‌تواند به طور غیر مستقیم رتبه شما را بهبود بخشد.

شرکت گوگل اعلام کرده است که استفاده از کلمات کلیدی متا تگ‌ها دیگر اهمیت چندانی ندارند، اما توضیحات متا برچسب‌ها به طور حتم اهمیت دارد.

ویژگی روبات‌های متا برچسب

با این ویژگی، شما به موتورهای جستجو می‌گویید که با صفحات خود چه کنند. در ذیل برخی از این روبات‌ها بررسی شده است:

Index یا noindex؛ استفاده از این روبات‌ها به موتورها می‌گوید که اجازه نشان دادن صفحه شما در نتایج جستجو را دارند یا اینکه صفحات وب سایت شما را نشان ندهند.

Follow یا nofollow؛ استفاده از این روبات‌ها به موتورها می‌گوید که در مواجه با پیوندهای صفحات شما باید چه کار کنند. در واقع به موتورهای جستجو می‌گویند که آیا می‌توانند پیوندهای شما به صفحه بعدی اعتماد کرده و آن‌ها را دنبال کنند.

سخن آخر

می‌توان گفت که استفاده از متا تگ‌ها برای SEO و بازاریابی موتورهای جستجو مفید است، اما باید به ویژگی استفاده از متا برچسب‌ها متفاوت توجه داشت.

  • برچسب عنوان به تنهایی می‌تواند بر رتبه‌بندی موتورهای جستجو تأثیر بگذارد.
  • برچسب‌های توصیفی ممکن است کاربران را تشویق به بازدید از سایت شما کند.
  • توضیحات متا ممکن است به عنوان یک متن تبلیغاتی عمل کنند و به یاد داشته باشید که کلمات کلیدی متا توسط اکثر موتورهای جستجو منسوخ شده‌اند.
  • پیاده‌سازی متا برچسب‌ها کار سختی نیست و شما برای استفاده از آن‌ها به برنامه‌نویس نیاز ندارید، فقط کمی تجربه در زمینه HTML مورد نیاز شما خواهد بود.