روش‌های ارزیابی کیفیت محتوای سایت

ناب دیزاین وبلاگ 16 نوامبر 2021
روش‌های ارزیابی کیفیت محتوای سایت

موتورهای جستجو مانند گوگل، می‌خواهند بهترین پاسخ را در اسرع وقت به سوالات جستجوگران ارائه دهند. بنابراین وقتی از آنها سوال می‌شود “برای رتبه‌بندی چه کار کنم؟” پاسخ گوگل اغلب “ایجاد محتوای با کیفیت بالا” است. اما محتوای باکیفیت دقیقاً به چه معناست و چه روش‌هایی برای ارزیابی کیفیت محتوای سایت وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

اهمیت کیفیت محتوای سایت برای انسان و روبات‌ها

در حالی که کاربران نهایی، مخاطبان ما هستند، نحوه استفاده موتورهای جستجو از محتوای ما نیز مهم است. اگر موتورهای جستجو کیفیت محتوای ما را تایید نکنند، ممکن است به هیچ وجه شانس دیده شدن توسط مخاطبان خود را نداشته باشیم.

به عنوان مثال، کیفیت محتوای ما از نظر روبات‌ها می‌تواند بر روی خزیدن موتورهای جستجو بر صفحات ما تأثیر بگذارد. منظور از خزیدن (Crawling)، گشتن در صفحات است. یکی از مواردی که موجب گشتن در صفحات و پیدا کردن آنها توسط ربات می‌شود لینک‌های داخلی است. اگر صفحه یا قسمتی از یک وب سایت از کیفیت پایینی برخوردار باشد، ممکن است موتورهای جستجو تصمیم بگیرند که آن را از اولویت بردارند و ارزش کمی برای آن قائل شوند یا اصلا بر آن نخزند. اگر صفحه خزیده نشود، ایندکس یا فهرست‌بندی نمی‌شود و اگر ایندکس نشود، زمانی که مخاطبان شما در جستجوی آن هستند رتبه‌بندی نخواهد شد.

کیفیت محتوا از نظر کاربران برای محتوایی که در موتورهای جستجو نمایه شده است نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال، اگر افراد محتوای شما را به دلیل رتبه‌بندی در نتایج جستجو پیدا کنند، اما صفحه شما کیفیت پایینی داشته باشد، این باعث می‌شود که آنها به سرعت از صفحه شما خارج شوند. ممکن است گوگل از این بازخورد انسانی برای تغییر نتایج جستجوی خود برای نمایش نتایج بهتر استفاده نماید و رتبه کمتری به این صفحه از سایت شما بدهد. اگر کیفیت محتوای سایت ما همان چیزی است که عملکرد آن را در موتورهای جستجو تعیین می‌کند، باید به تجزیه و تحلیل کیفیت توجه کنیم.

کیفیت محتوا

تعریف کیفیت برای سایت های مختلف متفاوت است

موتورهای جستجو و جستجوگران از انواع مختلف وب سایت‌ها و صفحات آنها، انتظارات متفاوتی دارند. در واقع کیفیت صفحات وب بر اساس صنعت، موضوع و هدف کاربر تعیین می‌شود. به عنوان مثال، یک صفحه محصول در یک وب‌سایت تجارت الکترونیکی یا یک صفحه آگهی در یک وب سایت طبقه‌بندی‌شده ذاتا محتوای بسیار کمی دارد. در مقابل وب سایت‌های آموزشی، مملو از مقالات بسیار منحصر به فرد با محتوای سنگین هستند.

این تفاوت‌ها به این معنی است که هیچ بهترین شیوه جهانی از نظر مواردی مانند طول محتوا و منحصر به فرد بودن وجود ندارد. از آنجا که گوگل تفاوت بین یک وب‌سایت خبری و یک وب‌سایت تجارت الکترونیکی را می‌داند، آنچه برای ارزیابی محتوای سایت انجام می‌دهد، از سایتی به سایت دیگر متفاوت است. پس همه محتواها با یک استاندارد بررسی نمی‌شوند.

چگونه محتوای خود را از نظر کیفیت ارزیابی کنیم

با اینکه بهترین شیوه‌های جهانی برای ارزیابی کیفیت محتوا وجود ندارد، اما می‌دانیم که کیفیت محتوا می‌تواند بر عملکرد صفحات ما در موتورهای جستجو تأثیر بگذارد، پس چگونه می‌توانیم کیفیت محتوای سایت خود را تجزیه و تحلیل کنیم؟ پاسخ در ارزیابی محتوای ما توسط موتورهای جستجو و درک انتظارات گوگل از وب‌سایت ما نهفته است.

کیفیت محتوا

تشخیص محتوای واقعی در مقابل محتوای تکرارشده در هر صفحه

موتورهای جستجو می‌توانند محتوای واقعی مربوط به هر صفحه از سایت را تشخیص دهند. به عبارت دیگر، این ربات‌ها می‌فهمند که چه محتوایی در صفحه شما بخشی از الگو و قالب سایت است (به عنوان مثال: سرصفحه و پاورقی یا ویجت‌هایی با محتوای یکسان که در بسیاری از صفحات تکرار می‌شود یا منوها و …) و چه محتوایی مختص به این صفحه است.

دانستن این تفاوت پیش‌شرط تجزیه و تحلیل کیفیت محتوای سایت پیشرفته است. زیرا گوگل می‌خواهد محتوا را بر اساس آنچه که صفحه واقعاً در مورد آن است و جستجوگران به دنبال آن هستند و بازدیدکنندگان آن را به عنوان محتوای واقعی در نظر می‌گیرند تجزیه و تحلیل کند.

اگر از ابزارهایی استفاده می‌کنید که کل صفحه را بدون تفکیک محتوای واقعی از محتوای متعلق به الگو ارزیابی می‌کنند یا در تشخیص تمایز بین این دو ضعیف هستند، شاخص‌های ارزیابی محتوا شما در عمل کاربردی ندارد؛ این شاخص‌ها ممکن است یک صفحه را باکیفیت ارزیابی کنند در حالی که از نظر گوگل کیفیت بالایی نداشته باشد.

تشخیص محتوای جدید در مقابل محتوای همپوشانی

وقتی ربات‌های موتورهای جستجو در حال بررسی محتوا هستند، باید بتوانند بفهمند چه چیزی جدید است و چه چیزی قبلاً ذخیره شده است. اگر موتورهای جستجو با محتوایی روبرو شوند که با محتوای موجود در فهرست آنها همپوشانی (overlapping) دارد، موتورهای جستجو ممکن است ترجیح دهند آن را ذخیره نکنند. اگر موتورهای جستجو با محتوایی روبرو شوند که دارای مقدار قابل توجهی اطلاعات جدید است، احتمالاً صفحه را حفظ و ایندکس می‌کنند. از آنجا که موتورهای جستجو از این معیار برای ارزیابی محتوا استفاده می‌کنند، ما باید بتوانیم محتوای خود را از این منظر نیز ارزیابی کنیم.

علاوه بر این، اگر صفحات ما دارای نسبت بالایی از محتوای منحصر به فرد باشند، موتورهای جستجو، اطلاعات بیشتری از صفحه ما را حفظ می‌کنند. با دادن اطلاعات بیشتر به موتورهای جستجو احتمالاً محتوای ما برای انواع بیشتری از درخواست‌های کاربر رتبه‌بندی می‌شود.

کیفیت محتوا

تشخیص محتوایی که تغییر کرده است

یکی دیگر از جنبه‌های تحلیل محتوای سایت برای بهتر شدن کیفیت محتوای سایت، تغییر محتوا است. به عنوان مثال، فرض کنید که شما یک گروه اصلی از صفحات را دارید که بیشترین ترافیک جستجو را در وب سایت شما ایجاد کرده‌اند. اگر وب سایت را به روز کنید و محتوای آن صفحات به طور قابل توجهی تغییر کند، احتمالاً ترافیک خود را از دست می‌دهید.

تغییراتی که بر محتوای وب‌سایت تأثیر می‌گذارد، اغلب تا زمانی که ترافیک سایت را کاهش ندهد مهم نیست، اما تجزیه و تحلیل محتوا همچنین بر شناسایی این تغییرات قبل از وارد کردن هرگونه آسیب جدی به سایت، متمرکز می‌شود.

تشخیص تغییرات محتوا در صفحات ممکن است در مقیاس بزرگ دشوار باشد، به خصوص اگر اندازه محتوا، برچسب H1، عنوان تیترها، توضیحات متا، پیوندها و سایر شاخص‌های کلیدی ثابت باقی بمانند. اما از آنجا که موتورهای جستجو قادر به تشخیص تغییرات در محتوای شما هستند و این تغییرات می‌توانند بر نحوه عملکرد صفحات شما در موتورهای جستجو تأثیر بگذارند، شما نیز باید بتوانید این تغییرات را تشخیص دهید و البته مدیریت کنید.

در واقع تنها زمانی که لازم است، تغییر ایجاد کنید. مثلا اگر یک فروشگاه الکترونیکی دارید طبیعی است که قسمتی از محتوا در طول زمان در صفحه فهرست‌بندی محصولات تغییر کند، زیرا محصولات جدید به آنها اضافه می‌شود اما انتظار نمی‌رود که صفحه مربوط به یک محصول خاص به شدت دچار تغییر شود.

جمع‌بندی

همانطور که دیدیم، کیفیت محتوا بسیار مهم است. زیرا می‌تواند بر نحوه جستجوی موتورهای جستجو، فهرست‌بندی و رتبه‌بندی محتوای ما و همچنین نحوه تعامل جستجوگران با محتوای ما تأثیر بگذارد. هر چند ما هرگز نمی‌توانیم ارزیابی محتوای خود را مانند موتورهای جستجو انجام دهیم با این حال با توجه به مواردی که اشاره شد تا حدی می‌توانیم کیفیت محتوای سایت خود را ارزیابی نماییم و تلاش کنیم کیفیت آن را بالا ببریم.