سئو درون صفحه

ناب دیزاین وبلاگ 16 آگوست 2021
سئو درون صفحه

امروزه موفقیت در زمینه‌ی رسیدن به یک جایگاه بهتر در نتایج جستجوگوگل، مستلزم بهینه‌سازی در مورد ترکیبی از عوامل(فنی، سئو درون صفحه و سئو خارج از صفحه‌ی محتوا) است که ربات‌های موتو‌رهای جستجو ان را مهم می‌دانند.

در طول سال‌ها، ما تمرکز و تلاش‌های بیشتری را بر روی اموزش تکنیک‌های سئو خارجی مانند ایجاد لینک پیوند و سایر عناصر فنی شاهد بوده‌ایم. اما واقعیت این است که اگر به اصول اولیه سئو درون صفحه، توجه نکنید، سئو خارج از صفحه‌ برای شما چندان مفید فایده نخواهد بود. متخصصان سئو هوشمند، می‌دانند که بهینه‌سازی درون صفحه باید به طور مداوم و جدی در اولویت قرار گیرد.

از آنجا که الگوهای سئو در جستجو‌های اینترنتی دائما در حال پیشرفت است، مهم است که مطمئن شوید دانش سئو درون صفحه شما به روز است. در این پست، ما درباره سئو درون صفحه، دلیل اهمیت آن و 10 مورد از مهم‌ترین ملاحظات سئو در سئو درون صفحه، صحبت خواهیم کرد.

سئو درون صفحه چیست؟

سئو درون صفحه(همچنین به عنوان سئوی داخلی نیز شناخته می شود) به عمل بهینه‌سازی صفحات وب به طوری‌که در نتایج جستجوی موتور‌های جستجوگر به عنوان بهترین نتیجه نشان داده شود، گفته می‌شود. (در مقابل SEO خارج از صفحه که شامل سیگنال‌های خارجی یعنی بک لینک است). سئو درون صفحه همچنین باعث بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت در موتورهای جستجو و کسب ترافیک بالا می‌شود.

سئوی داخلی علاوه بر انتشار محتوای مرتبط و با کیفیت، شامل بهینه سازی عناوین متن، انواع تگ‌های HTML ، عنوان جذاب، توضیحات متا، تگ عنوان و تصاویر می‌شود. رعایت سئو درون صفحه، همچنین به این معنی است که اطمینان حاصل کنید، وب‌سایت شما از امکانات به‌روز، اعتبار و قابلیت‌های قابل اطمینان برخوردار است. رعایت تمام این موارد مختلف باعث می‌شود که دید وب‌سایت شما در نتایج جستجو بهبود پیدا کند. قابل ذکر است اقدامات سئو درون صفحه نسبت به سئو خارج صفحه که آن هم به منظور افزایش بازدید‌های وب‌سایت شما اتفاق می‌افتد و بهینه‌سازی می‌شود بسیار متفاوت است.

چرا سئو درون صفحه  مهم است

سئوی داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به موتورهای جستجو کمک می‌کند، وب‌سایت شما و محتوای آن را بررسی کند و تشخیص دهند که آیا به مورد جستجوشده مربوط است یا نه. با پیچیده‌تر شدن الگوریتم‌های موتو‌رهای جستجو، تمرکز بیشتری بر ارتباط و معناشناسی در مطالب موجود در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) به وجود امده. گوگل با ایجاد تعداد زیادی از ربات ها و الگوریتم‌های پیچیده، در حال حاضر از نظر موارد زیر بسیار بهتر عمل می‌کند:

  • درک آنچه کاربران در هنگام تایپ کردن یک سوال به دنبال آن هستند.
  • ارائه نتایج جستجو، مطابق با هدف کاربر (اطلاعاتی، خرید، حمل و نقل).

سازگاری با انواع این الگوریتم‌ها ضروری است زیرا با رعایت آن در سئو درون صفحه می‌توانید اطمینان داشته باشید که وب‌سایت شما و محتوای آن (متن، تصاویر، ویدئو یا صوت) به بهترین شکل و با بالاترین احتمال برای کاربران نشان داده می‌شود. برای حصول به این موضوع به عنوان مثال می توانید از تگ‌های HTML و یا از داده‌های ساختار یافته (مطابق با آخرین شیوه‌های سئو بهینه شده‌اند) استفاده کنید.

علاوه بر این، رعایت سئوی درون صفحه باعث می‌شود که با بهینه سازی عناصر در سایت ، کنترل بیشتری روی مطالب داشته باشید. اگر در مسیر راهبردهای سئو درون صفحه تلاش کنید، شاهد افزایش ترافیک و افزایش مدت زمان حضور کاربران در سایت خود خواهید بود. در این مقاله ما مهم‌ترین عناصر سئو درون صفحه را به شما معرفی می کنیم.

توجه دقیق به این 10 نکته در محتوانویسی براساس اصول سئو و اعتبار سایت شما کمک می‌کند و میزان رتبه و ترافیک ان را افزایش می‌دهد.

E-A-T-1

E-A-T که مخفف( Expertise, Authoritativeness, and Trustworthines) تخصص، اعتبار مطالب و توانایی در ارائه است، چارچوبی است که رتبه‌دهندگان گوگل، برای ارزیابی سازندگان محتوا صفحات وب و وب سایت‌ها از آن استفاده می کنند.

برای گوگل همیشه محتوا با کیفیت بالا بسیار اهمیت دارد. زیرا می‌خواهد مطمئن باشد، سایت‌هایی که محتوای با بهترین کیفیت تولید می‌کنند دارای رتبه بالا در نتایج جستجو هستند و سایت‌هایی که محتوای با کیفیت پایین تولید می‌کنند از دید کمتری برخوردار هستند.

بین آنچه گوگل محتوای با کیفیت بالا در نظر می‌گیرد و آنچه در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود رابطه مستقیم و روشنی وجود دارد. می‌توانید این موضوع را نوعی همبستگی یا علیت هم در نظر بگیرید. هرچه باشد،E-A-T  در نتایج جستجوی گوگل یکی از مهم ترین فاکتور ها محسوب می‌شود. این بدان معناست که E-A-T باید در طراحی استراتژی سئو درون صفحه شما حتما مورد توجه قرار گیرد.

2- تگ عنوان در استراتژی سئو درون صفحه

تگ عنوان، یک تگ  HTML است که در قسمت اول یا بالای هر صفحه وب وجود دارد و پیش زمینه اولیه‌ای را در مورد موضوع مطالب صفحه مربوطه که در آن قرار دارد ارائه می‌دهد. تگ عنوان در به طور برجسته در صفحات نتایج موتورهای جستجو (معمولاً به عنوان پیوند قابل کلیک) و همچنین در پنجره مرورگر نشان داده می‌شود. برچسب عنوان به تنهایی تأثیر چندانی بر رتبه‌بندی گوگل ندارد، به همین دلیل گاهی اوقات در سئو درون صفحه نادیده گرفته می‌شود.

با این حال، عدم وجود تگ‌های عنوان، تکراری بودن و یا ضعیف بودن ان می‌توانند بر نتایج سئو شما تأثیر منفی بگذارند، بنابراین مطمئن شوید که متن شما برای یک تگ عنوان جذاب، بهینه شده است.

تجزیه و تحلیل ما از 11 میلیون نتایج جستجوی Google نشان داد که بین تگ‌های عنوان غنی از کلمات‌کلیدی و رتبه‌بندی در صفحه اول جستجو ارتباط وجود دارد. همچنین اگر کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو کنید، متوجه خواهید شد که نویسندگان صفحات با رتبه بندی برتر از کلمات‌کلیدی دقیق در تگ‌ عنوان خود استفاده می‌کنند.

سئو درون صفحه

3_توضیحات متا

از ابتدا ورود تکنولوژی سئو، توضیحات متا یک مورد مهم در بهینه سازی بوده است.توضیحات متا یا متا‌تگ‌ها در واقع تعریفی در مورد مطالب صفحه ارائه می‌دهند، اغلب در SERP ها در زیرعنوان صفحه، نمایش داده می‌شوند. درحالی که گفته می‌شود در جستجوی گوگل، توضیحات متا در رتبه‌بندی کمکی نمی‌کند، شواهدی وجود دارد که به طور غیرمستقیم توضیحات متا در بهبود سئو درون صفحه، کمک کننده است. بهینه‌سازی  در مورد توضیحات متا می‌تواند به بالارفتن موارد زیر کمک کند:

  • نرخ کلیک (CTR).
  • درک کیفیت نتیجه جستجو.
  • درک صحیح آنچه وب‌سایت شما ارائه می دهد.

4- عناوین

آیا می‌خواهید محتوای وب‌سایت شما در جستجو گوگل به عنوان اولین نتایج نشان داده شود؟ پس شروع به نوشتن تیترها و عناوین جذاب کنید! این به این علت است که عنوان شما به موتورهای جستجو یک نمای کلی از کل محتوای صفحه شما می‌دهد. تجربه ثابت کرده، هرچه کلمه کلیدی به موضوع عنوان مطلب نزدیک‌تر باشد، جذابیت بیشتری برای موتورهای جستجو دارد.

درج عنوان در سئو درون صفحه برای پست وبلاگ، یک نکته‌ی بسیار اساسی به نظر می‌رسد، تیترهای شما باید توجه کاربران را برانگیزد تا در SERPs برجسته شود و به نوعی کاربران را مجبور کند تا بر روی ادامه مطلب کلیک کرده و به خواندن بقیه مطالب ادامه دهند.

سئو درون صفحه

5- Header Tags

تگ‌های سربرگ عناصر HTML (H1-H6) هستند که برای شناسایی سرفصل‌ها وعناوین فرعی درون محتوای شما از سایر قسمت‌های متن(به عنوان مثال، متن پاراگراف) استفاده می‌شوند. Header Tags برای رتبه‌بندی سایت شما مانند گذشته اهمیت چندانی ندارند، اما این تگ‌ها هنوز هم برای کاربران و سئو درون صفحه شما عملکردی هستند زیرا آنها می‌توانند به صورت غیرمستقیم بر رتبه‌بندی شما تأثیر بگذارند وهمچنین :

  • خواندن مطالب را برای بازدیدکنندگان آسان‌تر و لذت‌ بخش‌تر می‌کند.
  • کلمات کلیدی را در مورد محتوای شما به موتور‌های جستجو ارائه می‌دهد.

6-نوشتن محتوا بر مبنای سئو

نوشتن محتوا بر مبنای سئو به معنای نوشتن محتوا، طبق سلیقه یا الگوریتم موتو‌رهای جستجو و کاربران است. برای طراحی یک سئو درون صفحه  موفق باید بتوانید از بهترین و جدیدترین مطالب برای انتشار استفاده کنید تا مدت زمان حضور کاربران را در صفحات خود بالا ببرید.

یک استراتژی مهم دیگر برای نوشتن پست بر مبنای محتوای سئو وجود دارد و لازم است که حتما آن را در نظر داشته باشید. و آن انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. در نظر داشته باشید که تولید محتوا سئو شده بدون وجود کلمات کلیدی کارساز نیست.

در کنار کلمات کلیدی مناسب، باید محتوا شما با کیفیت بالا، قابل توجه و مرتبط باشد و به شیوه‌ای نوشته شده باشد که کلمات کلیدی به تعداد مناسب در ان تکرار شود. (برای جا افتادن بهتر مطلب به پاراگراف پایین توجه کنید)

7. اهمیت کلمه کلیدی در سئو درون صفحه

حدس بزنید این جمله درست است یا غلط؟ هرچه تعداد صفحات بیشتری برای توضیح یک کلمه کلیدی داشته باشید ، رتبه بهتری برای آن کلمه کلیدی خواهید داشت. اشتباه!

هدف قرار دادن یک اصطلاح یا کلمه‌ی خاص در چندین صفحه می‌تواند باعث “نادیده گرفته شدن کلمه کلیدی” شود و ممکن است پیامدهای فاجعه باری برای سئو درون صفحه شما داشته باشد. وقتی تعداد بالایی صفحه برای یک کلمه کلیدی یکسان داشته باشید، در واقع در رتبه‌بندی گوگل با خودتان رقابت می‌کنید. مهم این است که تشخیص دهید، آیا کلمات کلیدی موجود در مطالب وب‌سایت شما وجود دارد یا نه.

مورد دیگر اینکه از کلمه کلیدی هدف خود در 100 کلمه اول متن استفاده کنید. این یک تاکتیک قدیمی سئو برای سئو درون صفحه است که هنوز هم در نتایج تفاوت ایجاد می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از کلمه کلیدی اصلی خود حداقل یکبار در 100-150 کلمه اول مقاله خود استفاده کنید. زیرا گوگل به کلماتی که در ابتدای صفحه شما نشان داده می‌شود اهمیت بیشتری می‌دهد.

سئو درون صفحه

8- بررسی مطالب قبلی

بیشتر تولیدکنندگان محتوا بر ایجاد محتوای جدید متمرکز شده‌اند و فراموش می‌کنند محتوای‌های قبلی موجود خود را بررسی کنند و این یک مورد اشتباه است. بررسی محتوای موجود بسیار مهم است زیرا به شما کمک می‌کند:

  • ارزیابی کنید که آیا با محتوای موجود در وب‌سایت به اهدافی که در نظر داشته‌اید رسیده‌اید یا خیر و آیا شیوه‌ی موجود ROI مناسبی را به دست می‌اورد؟
  • تشخیص دهید که آیا اطلاعات موجود در محتوای شما هنوز درست است یا رد شده است (یا حتی قدیمی شده است).
  • تعیین کنید که چه نوع محتوایی، بیشتر برای شما مفید بوده.

بررسی محتواهای قبلی می‌تواند به استراتژی سئو درون صفحه شما کمک زیادی کند و باید به طور منظم انجام شود.

9- انتخاب مناسب تصویر

افزودن تصاویر یک راه حل عالی برای جذابیت بیشتر صفحات وب‌سایت شما است اما توجه کنید که همه نوع تصویری برای این کار مناسب نیست، برخی تصاویر حتی می‌توانند سرعت وب‌سایت شما را کاهش دهند و در نتیجه از سئو درون صفحه شما کاسته شود. بهینه سازی با کمک تصویر مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • در رتبه بندی‌های جستجوی تصاویر Google نشان داده شود.
  • کاربری مطالب را بالاتر می‌برد.
  • نوشته‌ها را جذاب‌تر می‌کند .

تصاویر نباید نامربوط باشند. اطمینان حاصل کنید، تصاویری را که از موضوع محتوای شما پشتیبانی می‌کنند، قرار می‌دهید و تا جای ممکن در حاشیه‌ی ان از عناوین توصیفی و متن‌هایی، درجهت توضیح بیشتر تصویر استفاده کنید.

10- تعامل با کاربران

بالابردن رتبه سئو برای صفحات وب‌سایت، تنها نیمی از راه است. نیمه دیگر این است که اطمینان حاصل کنید، کاربران به مشاهده محتوای شما ادامه می‌دهند و به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند و دوباره برای خواندن موضوعات مختلف دیگر به سایت شما باز خواهند گشت. حفظ کاربران مشتاق به خودی‌خود یک چالش بزرگ است، اما مطمئناً شدنی است. برای افزایش مشارکت کاربران، بر جنبه‌هایی مانند افزایش سرعت سایت، استفاده و کمک گرفتن از تجربیات کاربر و بهینه سازی محتوا و موارد دیگر جذاب دیگر تمرکز کنید.

پی نوشت: البته قابل ذکر است که در کنار رعایت اصول سئو، نوشتن یک متن منحصر به فرد بسیار اهمیت دارد. وقتی می‌گوییم “منحصر به فرد” فقط در مورد عدم انتشار محتوای تکراری صحبت نمی‌کنیم. منظور، محتوایی است که چیز جدیدی را برای مخاطبان داشت باشد. چیز جدید می‌تواند شامل: نکته یا استراتژی جدید، لیست بهتری از منابع تنظیم شده، طراحی قوی از هر چیز و یاUX ، مطالعه جدید در مورد هر یافته و فرآیند ساده گام به گام برای حصول به هدف است.

به هر حال، روزانه میلیون‌ها پست وبلاگ منتشر می‌شود. بنابراین برای اینکه محتوای شما برجسته و مورد توجه قرار گیرد، باید فوق العاده ارزشمند باشد.

در نهایت اگر قصد دارید، شانس وب سایت خود را برای نمایش در نتایج اول جستجو افزایش دهید، سئو درون صفحه اهمیت زیادی دارد. بهینه‌سازی سایت به طور منظم می‌تواند به بهبود رتبه، ترافیک و تبدیل سایت شما به بهترین سایت ارائه‌دهنده کمک کند.

امیدوارم آموزش سئو درون صفحه برای شما مفید واقع شده باشد. حالا می‌خواهم نظراتتان را با ما در اشتراک بگذارید که: کدام نکته از پست امروز را می‌خواهید ابتدا در وب‌سایت خود امتحان کنید؟ آیا قصد دارید کلمه کلیدی خود را در تگ عنوان بارگذاری کنید؟ یا شاید بخواهید در قسمت Featured Snippet رتبه بگیرید.