چگونه پتانسیل ترافیک کامل یک کلمه کلیدی را تعیین کنیم

ناب دیزاین آموزش 02 جولای 2022
چگونه پتانسیل ترافیک کامل یک کلمه کلیدی را تعیین کنیم

شما می توانید زمان و پول زیادی را در بهینه سازی موتورهای جستجو سرمایه گذاری کنید، با تمرکز بر بهبود رتبه کلمات کلیدی مرتبط که امیدواریم ترافیک بازدید کننده را به وب سایت شما بیاورد. اما در نتیجه چقدر می توان انتظار ترافیک داشت؟

دو متغیری که مستقیماً میزان ترافیک دریافتی شما را برای هر کلمه کلیدی مشخصی تعیین می کنند، فرکانس جستجو (SF) و نرخ کلیک (CTR) هستند. رتبه جستجو نیز مهم است اما فقط به صورت غیرمستقیم در ادامه علت آن را توضیح خواهیم داد.

فرکانس جستجو

فرکانس جستجو تعداد جستجوهایی است که در ماه روی یک کلمه کلیدی خاص انجام می شود. گوگل داده های تخمینی فرکانس جستجوی ماهانه را در ابزار کلمه کلیدی خود ارائه می کند. شما کنترلی بر فرکانس جستجوی یک کلمه کلیدی ندارید. این مقدار توسط کاربران گوگل تعیین می شود، و می تواند به صورت فصلی برای برخی از کلمات کلیدی متفاوت باشد یا به دلیل رویدادهای جاری افزایش یابد.

کلمات کلیدی می توانند دارای تنوع در ترتیب کلمات، مفرد در مقابل جمع، غلط املایی و غیره باشند. سپس کلیدواژه هایی هستند که دارای یک جزء جغرافیایی هستند. فرض کنید کسب و کار شما فروش بیمه خودرو است. آیا به دلیل نمایندگی بودن، بیمه خودرو را در یک منطقه کوچک می فروشید؟ یا شما یک اپراتور سراسری هستید که امیدوارید از هر نقطه ای از کشور کلیک دریافت کنید؟ برای مثال کلمه کلیدی مانند “بیمه خودرو” فرکانس جستجوی بسیار بالاتری نسبت به “بیمه خودرو در میلواکی” خواهد داشت، اما رتبه بندی برای آن نیز بسیار دشوارتر خواهد بود. ابزار کلمه کلیدی گوگل به شما فرکانس جستجو تخمینی را برای هر دو عبارت ارائه می‌کند، اما فقط برای کل کشور به شما نمی‌گوید که چه تعداد جستجو برای «بیمه خودرو» در منطقه مترو میلواکی وجود دارد.

در اینجا یک نکته وجود دارد: هنگام استفاده از ابزار کلمات کلیدی گوگل برای جمع آوری داده های فرکانس جستجو، مطمئن شوید که همه تغییرات کلیدواژه را که فکر می کنید وارد کرده و “تطابق دقیق” را انتخاب کنید. و به یاد داشته باشید، همچنان داده‌هایی دریافت می‌کنید که خیلی دقیق نیستند، زیرا گوگل نمی‌تواند بگوید چه تعداد از جستجوها درست هستند و چه تعداد از افرادی مانند من و شما در حال بررسی رتبه‌بندی ما هستند. کسی که رتبه خود را بررسی می کند قصد ندارد وارد سایت شما شود.

نرخ کلیک

اگر شخصی جستجویی را انجام دهد و وب سایت شما در نتایج جستجو نشان داده شود، به آن میزان تأثیر می گویند. نرخ کلیک نسبت کلیک به نمایش است. به عبارت دیگر، اگر سایت شما 100 بار از جستجوهای یک کلمه کلیدی خاص نشان داده شود و منجر به 1 کلیک شود، CTR شما برای آن کلمه کلیدی 1٪ است. چندین چیز وجود دارد که می تواند به نرخ کلیک کمک کند یا به آن آسیب برساند و شما تا حدودی روی آنها کنترل دارید.

رتبه جستجو تاثیر زیادی بر نرخ کلیک دارد. همه چیزهای دیگر برابر هستند، هرچه رتبه سایت شما بالاتر باشد، CTR شما بالاتر است. مطالعه ای که توسط Optify در سال 2011 منتشر شد، نشان داد که رتبه شماره 1 دارای میانگین CTR 36.4٪، رتبه شماره 2 12.5٪، و رتبه شماره 10 در پایین صفحه 1 2.2٪ است. تا جایی که بتوانید رتبه جستجوی خود را برای یک کلمه کلیدی بهبود بخشید، می توانید بر CTR خود تأثیر زیادی داشته باشید. این آمار و ارقام نشان دهنده اهمیت بسیار بالای سئو وب سایت می باشد.

به یاد داشته باشید، رتبه وب سایت شما نه تنها با سایر نتایج موجود در صفحه، از جمله تصاویر، ویدیوها و صفحات گوگل پلاس، بلکه در برابر تعدادی از تبلیغات که به دقت نوشته شده‌اند، رقابت می‌کند. محتوای سایت شما در نتایج جستجو بر نرخ کلیک شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، آیا سرفصل ها و موضوعات به خوبی نوشته شده اند؟ آیا اصول لینک سازی داخلی در سایت شما رعایت شده است؟ آیا امکان افزودن نظرات توسط کاربران وجود دارد؟ این موضوعات تاثیر زیادی بر نرخ کلیک دارند و شما تا حدودی روی آنها کنترل دارید.

تخمین ترافیک سئو

با توجه به مطالب گفته شده، چگونه باید ترافیکی را که از یک پروژه سئو به دست می آورید، تخمین بزنید؟ ابتدا لیستی از تمام کلمات کلیدی و تغییرات کلیدواژه مرتبط با وب سایت خود ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی خاص هستند و کاملا مرتبط با هدف وب سایت شما هستند.

لیست را کپی کرده و در ابزار کلمات کلیدی گوگل قرار دهید. “Exact Match” را انتخاب کرده و ابزار را اجرا کنید. گوگل کلمات کلیدی دیگری را پیشنهاد می کند که می توانید به لیست خود اضافه کنید. کلمات کلیدی و فرکانس‌های جستجوی دقیق خود را به یک صفحه گسترده صادر کنید. اگر هدف از طراحی وب سایت شما برای بازاریابی در سراسر جهان انجام شده است از اعداد جستجوهای ماهانه جهانی استفاده کنید. اگر کسب و کار شما مثلا فقط در ایالات متحده است، از شماره جستجوهای ماهانه محلی استفاده کنید. اگر کسب‌وکار شما بخشی از ایالات متحده را هدف قرار می‌دهد، باید فرمولی تنظیم کنید تا درصدی از شماره محلی را برای کلمات کلیدی که شامل توضیحات جغرافیایی نمی‌شوند، تنظیم کنید.

برای استفاده از مثال قبلی ما، جایی که شما بیمه خودرو را در منطقه مترو میلواکی می فروشید، ممکن است تعیین کنید که منطقه مورد نظر شما حدود 5٪ از جمعیت ایالات متحده را دارد. بنابراین، برای کلمه کلیدی مانند “بیمه خودرو” شما باید 5٪ از جستجوهای ماهانه محلی را به عنوان فرکانس جستجو بالقوه خود تخمین بزنید. برای کلمه کلیدی مانند “بیمه خودرو میلواکی” می توانید 100٪ تخمین بزنید زیرا شخصی در نیویورک که این جستجو را انجام می دهد ممکن است به دنبال شرکتی مانند شما باشد.

در ستون جدیدی از صفحه خود، برای هر کلمه کلیدی عددی وارد کنید که نشان دهنده CTR تخمینی شما باشد. به عنوان یک گزینه، می توانید یک ستون با رتبه هدف برای هر کلمه کلیدی اضافه کنید و از آن رتبه برای کمک به تخمین CTR استفاده کنید. اینکه در نهایت چه رتبه‌ای برای یک کلمه کلیدی کسب خواهید کرد، بستگی به این دارد که چگونه کار سئوی خود را در رابطه با سایر سایت‌هایی که برای همان کلمه کلیدی رقابت می‌کنند، انجام دهید.

برای به دست آوردن ترافیک تخمینی از هر کلمه کلیدی، به سادگی فرکانس جستجو را در نرخ کلیک ضرب کنید، سپس مقادیر کل کلمات کلیدی را جمع آوری کنید تا کل ترافیک جستجوی ارگانیک تخمینی خود را بدست آورید.

اگر همه اینها به نظر یک حدس بزرگ و علمی است، حق با شماست. پیش‌بینی اینکه در نهایت برای یک کلمه کلیدی رتبه‌بندی می‌شوید دشوار است، و CTR می‌تواند به طور قابل توجهی در بین موضوعات مختلف متفاوت باشد، حتی اگر بتوانید رتبه نهایی خود را پیش‌بینی کنید. اما حداقل این یک شروع است.