نحوه افزایش اعتبار دامنه و اعتبار صفحه

ناب دیزاین وبلاگ 06 آوریل 2021
نحوه افزایش اعتبار دامنه و اعتبار صفحه

بسیاری از کارشناسان هنگام بحث در مورد بهینه سازی SEO، از اعتبار صفحه یا پیج آتوریتی (Page Authority) و اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی (Domain Authority) به عنوان یک جنبه حیاتی در بازاریابی اینترنتی یاد می کنند. به طور کلی اعتبار و آتوریتی، معیاری برای اندازه گیری کیفیت یک وب سایت است که به طور قابل توجهی بر رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو تاثیر دارد.

ما در این مقاله در مورد تفاوت بین اعتبار دامنه (DA) و اعتبار صفحه (PA)، چگونگی بهبود بخشیدن آنها و اشتباهاتی که باعث کاهش اعتبار و قدرت می شوند، صحبت می کنیم.

اعتبار صفحه

اعتبار صفحه یا پیج آتوریتی، به زبان ساده، نمره ای است که می تواند عملکرد یک صفحه خاص در صفحات نتیجه موتور جستجو را پیش بینی کند. این عدد می تواند از 1 تا 100 باشد و 100 عالی است.

پیج آتوریتی با استفاده از یک سری الگوریتم ها، هر وب سایت را رتبه بندی و امتیاز بندی می کند. بهبود این نمره، به میزان قابل توجهی به شروع کار شما بستگی دارد. اگر نمره شما پایین باشد، رشد سایت شما با مشکل روبرو خواهد شد. نمره و عدد اعتبار صفحه شما باید از 75 بالاتر و بیشتر باشد، در غیر این صورت رشد و ارتقا پیج دشوار و سخت می شود.

افزایش اعتبار صفحه

برای به دست آوردن نمره ای مناسب، باید هدف داشته باشید. هرچه هدف شما مشخص تر باشد، بهتر است. وقتی هدف خاصی داشته باشید، می توانید نمره خوبی به دست آورید و در نتیجه رتبه بالاتری کسب کنید. در زیر به چند روش و راهکار برای افزایش اعتبار و کسب نمره بالا اشاره کرده ایم.

تفاوت-اعتبار-دامنه-و-اعتبار-صفحه

  1. لینک سازی
    لینک سازی و بک لینک به افزایش اعتبار صفحه شما کمک شایانی می کند و باعث می شود رتبه سایت شما بالا برود. اگر شما محتوایی عالی داشته باشید، این محتواها، با گذشت زمان این کار را برای شما انجام می دهند. شما می توانید با چند روش مختلف، خیلی راحت و سریع لینک سازی کنید.

یکی از این راه ها، همکاری با رقبا است. همکاری با رقیبان می تواند به رشد سایت هر دو طرف کمک کند. سعی کنید از پیوندهای مرتبط استفاده نمایید و به شکلی وسیع، شبکه سازی کنید تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشید. یک راه دیگر استفاده از پیوندهای قابل اعتماد است. از این طریق تعداد سایت هایی که به صفحه شما لینک می شوند، افزایش می یابد.

  1. پست مهمان
    پست های مهمان می توانند به نتایج شما کمک کنند. شما هر زمان مقاله ای منتشر می کنید که دارای محتوای مربوط به سایت شما است، می توانید آن را به وب سایت خود بک لینک کنید. این کار به اعتبار صفحه شما می افزاید و سایت شما جزء سایت های معتبر شناخته می شود و مورد توجه و اشتراک قرار می گیرد.

البته زمان زیادی را برای این روش صرف نکنید، زیرا هرچند که پست مهمان می تواند میزان بازدید سایت شما را افزایش دهد، اما با به روزرسانی الگوریتم جدید گوگل ممکن است این تاکتیک سرعت رشد صفحه شما را کاهش دهد.

  1. RSS Feeds
    RSS Feeds دوست شما هستند. این سیستم ها، اطلاعاتی را که به صورت مرتب به روز می شوند، منتشر می کنند. RSS Feeds شامل متن و فراداده هستند و هر زمان که وبلاگ یا وب سایت شما به روز رسانی شود، اطلاعات جدید را به کاربران نشان می دهند.
  2. انجمن ها
    از انجمن ها به نفع خود استفاده کنید. بسیاری از سایت های معتبر مانند سایت های پرسش و پاسخ، از این روش استفاده می کنند و دارای تالار گفتگو هستند. انجمن ها محلی برای تبادل نظر و هم اندیشی هستند و باعث می شوند کاربران برای رسیدن به جواب سوالات خود و توضیح بیشتر، به وب سایت شما دسترسی پیدا کنند و به آن برسند.

انجمن ها به کاربران کمک می کنند تا پیوندهای شما را پیدا کنند و افرادی را که به دنبال پاسخ معتبر برای سوالات خود هستند، به سمت سایت شما هدایت می کنند.

  1. فهرست راهنما
    از فهرست راهنما استفاده کنید. این یکی از قدیمی ترین ترفندهای افزایش رتبه است که همیشه جواب می دهد. شما با استفاده از فهرست راهنما می توانید بازارهای مختلف را هدف قرار دهید و اعتبار خود را بهبود بخشید.

کاربران می توانند از طریق دایرکتوری ها، منابعی را که نیاز دارند، پیدا کرده و به لیستی از منابع و سایت های مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند. البته این روش ممکن است کمی زمان بر باشد زیرا این فهرست ها اغلب توسط انسان، به روز می شوند تا پیوندها کاملا مرتبط و ارزشمند باشند.

  1. تولید محتوای مرتبط
    اطمینان حاصل کنید که محتوای تولیدی برای صفحه شما بسیار دقیق، مرتبط و اصلی باشد. سعی کنید برای تولید محتوا از کارشناس و متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا محتوای تولیدی با یک سئو بهینه و تخصصی رتبه بگیرد. اگر محتوای شما باکیفیت باشد و با پیوندهای داخلی فشرده سازی شود، بهترین نتیجه حاصل خواهد گشت.
  2. استفاده از پیوندهای مناسب
    از پیوندهای باکیفیت و بسیار معتبر استفاده کنید و سعی نمایید پیوندهای انتخابی با صفحه شما هماهنگ باشند. هرگونه پیوند نامناسب و نامرتبط را که به سایت شما اشاره دارد، حذف کنید. برای دستیابی به تعداد زیادی پیوند با کیفیت بالا، هم روی مرجع های خارجی و هم روی ارتباط لینک ها کار کنید.

چرا تغییرات اتفاق می افتند؟

تغییرات در پیوندهای شما بر رتبه شما تاثیر می گذارد. اگر پیوندهای شما دیگر مرتبط و جدید نباشند، به راحتی باعث کاهش رتبه و سقوط سایت شما می شوند. این موضوع در مورد سایت هایی که با آنها لینک سازی کرده اید نیز صدق می کند.

به طور کلی رشد یک روند آهسته است. اگر سایتی که قبلا رتبه بندی مناسبی داشته است، سریعتر از حد معمول شروع به رشد و افزایش رتبه کند، ممکن است آن را به عنوان یک سایت مضر علامت گذاری کنند و اعتبار شما را کاهش دهند.

شما می توانید نمره خود را از طریق Moz پیگیری کنید. ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که به طور مرتب به روز رسانی می شوند، اما Moz هنوز هم در این زمینه متخصص تر و بهتر عمل می کند.

 

اعتبار دامنه

اعتبار دامنه یا همان دامین آتوریتی، مطالب را در یک وب سایت رتبه بندی می کند. نمره اعتبار دامنه نشان دهنده رتبه کلی وب سایت است. این نمره با در نظر گرفتن تمام مطالب منتشر شده تعیین می شود. رتبه اعتبار دامنه نشان دهنده میزان عملکرد وب سایت شما و تعیین کننده جایگاه سایت در جستجوها می باشد.

رتبه بندی سایت ها همانند رتبه بندی وبلاگ ها و صفحه های فردی انجام می شود اما نمره اعتبار دامنه بیشتر یک امتیاز و نمره مرکب است. برای برآورد اعتبار دامنه به داده های بسیار زیادی نیاز است. به عنوان مثال، اگر یک وب سایت، طی یک شب، یک میلیارد پیوند به دست آورد، رتبه اعتبار کاهش پیدا می کند. اینها به معنای مقایسه نسبی است نه یک ارزش کسب شده از ارزش فردی.

Moz در مارس سال 2019، الگوریتم خود را به روز کرد. طی این به روز رسانی هیچ کلمه کلیدی دیگر رتبه بندی نمی شود و برای رتبه بندی کلمات کلیدی به مهارت بسیار بیشتری نیاز است. در به روز رسانی جدید، به جای استفاده از داده های خطی، از یک شبکه، با چندین گره و مسیر عصبی، استفاده می گردد. این کار باعث ایجاد تفاوت های ظریف بیشتری می شود، بنابراین افرادی که برای افزایش رتبه تقلب می کنند و داده های خود را دستکاری می کنند، دیگر نمی توانند به راحتی رتبه خود را بالا ببرند.

تغییر اعتبار دامنه

تغییر دامین آتوریتی، بسیار دشوارتر از تغییر پیج آتوریتی است. این کار باید به صورت هدفمند انجام شود تا بتوانید با سایت های مشابه سایت خود رقابت کنید. به طور کلی بهبود اعتبار دامنه شما به بهبود نمره کلی سئو سایتتان کمک می کند.

در زیر ما چند ترفند ساده ارائه داده ایم که به افزایش اعتبار دامنه شما کمک می کند و در نتیجه باعث بالا رفتن رتبه سایت شما می گردد.

  • شناخته شدن و دیده شدن زمان می برد. پیوندهای جدید، خیلی سریع بارگذاری نمی شوند. صبر کنید تا گوگل متوجه شما شود و امتیاز شما را به روز رسانی کند. زمانی که پیوندهای شما دیده شوند، رتبه شما تغییر کرده و ارتقا پیدا می کند.
  • اگر سایتی، اعتبار زیادی کسب کند یا اعتبار آن از بین برود، سایر صفحات خود را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. به یاد داشته باشید، اعتبار دامنه نسبی است، یعنی رتبه نهایی سایت شما به نمره تمام دامنه های موجود بستگی دارد نه فقط به عملکرد یک صفحه و یک دامنه.
  • اگر پیوندهای شما از سایت هایی باشد که گوگل، آنها را تشخیص نمی دهد، آنها در اعتبار و رتبه شما حساب نمی شوند. به همین دلیل باید با سایت های معتبر و شناخته شده، پیوند ایجاد کنید.
  • اگر نمره دامنه شما در رتبه بندی پایین باشد، هنگام ایجاد تغییرات بیشتر مورد حمله قرار می گیرید.
  • یک تکنیک خوب دیگر برای درک چگونگی عملکرد سایت، مشاهده سایر رتبه بندی ها است.

 

چه کسی اعتبار را تعیین می کند؟

وقتی صحبت از اعتبار دامنه و اعتبار صفحه می شود، لازم است که شما بدانید چه کسی این رتبه بندی ها را انجام می دهد. دانستن اینکه چه کسی اعتبار را تعیین می کند و چگونه رتبه بندی ها مشخص می شوند، به شما کمک می کند تا چگونگی رسیدن به موفقیت را پیدا کنید.

مهم ترین نکته ای که باید بدانید این است که اعتبار صفحه و اعتبار دامنه، به رتبه بندی سایت شما در جستجوهای گوگل مرتبط نیست. فاکتورهای دیگری وجود دارند که توسط گوگل در نظر گرفته می شود تا اعتبار نهایی صفحه و دامنه و در نهایت رتبه سایت تعیین شود.

Moz

رایج ترین سیستم رتبه بندی Moz است. MozRank نسخه ای از سرویسPage Rank Google است که شما با استفاده از آن می توانید صفحاتی که به سایت شما پیوند دارند را شناسایی کنید و براساس میزان اعتبار آن سایت ها، رتبه های بالاتری کسب کنید.

MozTrust رتبه ای است که Moz ارائه می دهد و تعیین می کند یک سایت برای کاربران چگونه و چقدر قابل اعتماد است. این الگوریتم به جای اینکه به محبوبیت نگاه کند، اعتبار سایت شما را براساس محتوا و پیوندهای داده شده می سنجد. دریافت پیوند از سایت هایی که ذاتا معتبر و معتمد هستند، مانند سازمان های دولتی و شبکه های خبری مهم، گزینه بسیار خوبی می باشد.

Google

سیستم های دیگری مانند Google نیز وجود دارند، اما Moz شناخته شده تر است. Google از ابزارهای مختلفی برای تعیین صلاحیت و اعتبار سایت شما استفاده می کند. در گذشته Page Rank تنها الگوریتمی بود که برای سنجش رتبه بندی استفاده می شد. اما امروزه سیستم های دیگری برای سنجش اعتبار به وجود آمده است. این روزها، از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل اعتبار و شایستگی سایت استفاده می شود.

سیستم Google Rank Brain هنگام تعیین رتبه بندی صفحات از 200 سیگنال استفاده می کند. هیچ کدام از این سیگنال ها به تنهایی اعتبارات را اعطا نمی کنند یا آنها را کاهش نمی دهند. Google برای حفظ یکپارچگی سایت ها، جزئیات زیادی در مورد اینکه از کدام سیگنال ها برای محاسبه رتبه بندی استفاده می شود، منتشر نمی کند. هدف نهایی این سیستم این است که از محتوای معتبر مطمئن شود و نتایج را براساس کیفیت درجه بندی کند.

کشتن دو پرنده با یک سنگ!

از نظر عینی، سرمایه گذاری بر روی اعتبار دامنه در بلند مدت بهتر است و اگر زمان کافی داشته باشید، بازدیدکننده های بیشتری را به سایت خود جذب خواهید کرد و به یک باره رتبه سایت شما افزایش می یابد.

اعتبار دامنه به تمرکز بالایی نیاز دارد و اگر روی آن تمرکز و وقت بگذارید، سایت شما رشد بی نظیری می کند. بهینه سازی و افزایش اعتبار دامنه و اعتبار صفحه، یک استراتژی بلند مدت و قابل اجرا است. شما باید در ابتدا تمرکز خود را روی برندسازی بگذارید و بعد از آن به سراغ پیوندها و لینک سازی بروید.

نتیجه گیری

اعتبار صفحه و اعتبار دامنه مشابه هستند. اعتبار صفحه میزان موفقیت محتوای شما را نشان می دهد و اعتبار دامنه نحوه رتبه بندی دامنه شما را تعیین می کند. هر دو این اعتبارها، با استفاده از سیستمی که دارای پیوندهای معتبر می باشد، محاسبه می شوند.

شما با داشتن بک لینک از سایت های معتبر، در اصل برای محتوای خود تاییدیه می گیرید. لینک سازی قابل اعتماد، اعتبار و کیفیت سایت شما را تضمین می کند. به خاطر داشته باشید که اعتبار و نمره آن، لزوما منعکس کننده و نشان دهنده موفقیت سایت شما و رتبه آن نیست. موفقیت و پیشرفت سایت شما براساس موارد زیادی سنجیده و تعیین می شود.

به طور کلی دامین آتوریتی و پیج آتوریتی هر دو مهم هستند و در رتبه سایت شما تاثیرگذار می باشند. توجه به این دو اعتبار یک سرمایه گذاری بزرگ و طولانی مدت است و شما می توانید از آنها به عنوان یک ابزار مفید استفاده کنید. اگر شما محتوای برجسته ای دارید یا دارای یک صفحه خاص هستید که می خواهید بر آن تاکید کنید یا در نتایج جستجو با آن رقابت نمایید، می توانید اعتبار صفحه برای آن ایجاد کرده و روی آن مانور دهید.

مطلب مرتبط : نحوه کاهش اسپم اسکور در سئو سایت