تاثیر اپلیکیشن ها در زندگی انسان

ناب دیزاین وبلاگ 18 دسامبر 2021
تاثیر اپلیکیشن ها در زندگی انسان

ما در عصر گجت‌ها و گوشی‌های هوشمند زندگی می‌کنیم، جایی که ارتباطات هرگز به این آسانی نبوده است. صرف نظر از اینکه در کجا زندگی می‌کنیم، می‌توانیم با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، همیشه با دوستان خود و میلیون‌ها نفر دیگر در ارتباط باشیم. تنها چیزی که نیاز داریم یک گوشی هوشمند با اتصال به اینترنت است. تاثیر اپلیکیشن‌ ها در زندگی انسان به قدری توسعه یافته که بخشی از زندگی روزمره هر فردی را پوشش می‌دهد و علاوه بر ارتباطات، برنامه‌های متنوعی در دسترس افراد قرار می‌دهد که می‌تواند زندگی روزمره آنها را بسیار آسان‌تر کند.

اگرچه توسعه اپلیکیشن‌ها هزینه بر است، اما باز هم تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است. برخی از این برنامه‌ها برای فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل بهینه‌سازی شده‌اند تا بتوانیم آنها را راحت‌تر پیدا کنیم. امروزه با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه خود می‌توانیم کتاب بخوانیم، به موسیقی گوش دهیم، عکس بگیریم، فیلم تماشا کنیم، بازی کنیم، اسنادی را ایجاد و ویرایش کنیم، نظر پزشکی دریافت کنیم و خیلی موارد دیگر. بنابراین، مردم زمان بیشتری را صرف تلفن‌های خود می‌کنند و از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، زمان استفاده آنها از اپلیکیشن‌ها تقریبا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

با این حال، با توجه به شغل طراحی اپلیکیشن موبایل، باید این سوال را مطرح کنیم که تاثیر اپلیکیشن ‌ها در زندگی انسان چیست؟ در این مقاله به بررسی تاثیرات مثبت و منفی استفاده روزانه از اپلیکیشن‌های تلفن همراه می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تاثیرات منفی تلفن همراه در زندگی ما

اعتیاد به اپلیکیشن ها

اتلاف وقت

همان‌قدر که ما عاشق کارهایی هستیم که امروزه گوشی‌های هوشمند می‌توانند برای ما انجام دهند، این فناوری یک نقطه ضعف نیز دارد. یک مطالعه اخیر از شرکت تحلیل دیجیتال Flurry نشان می‌دهد که ما به طور متوسط تقریبا ۳ تا ۴ ساعت در روز را به دستگاه‌های هوشمند خود خیره می‌شویم که در مجموع تقریبا یک روز در هفته را از ما می‌گیرد!

 اعتیاد

اعتیاد به تلفن نامی دارد: نوموفوبیا، که مفهوم آن ترس از قطع ارتباط با تلفن همراه است. بنابراین، نه تنها صرف زمان زیاد برای دستگاه‌هایمان نشانه اعتیاد است، بلکه ترس از نداشتن آن‌ها نیز بر روی ما تاثیر می‌گذارد. مانند هر شکل دیگری از اعتیاد، مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که به تلفن‌های همراه خود معتاد هستند، اغلب نشانه‌هایی از افسردگی، اضطراب و اشکال دیگر مشکلات سلامت روان را بروز می‌دهند.

تاثیرات منفی اپلیکیشن ها بر زندگی انسان

 حواس پرتی

مطالعه دیگری که این بار از دانشگاه ایالتی فلوریدا انجام شده است، می‌گوید که اعلان‌های اپلیکیشن‌های موبایل می‌توانند تمرکز ما را مختل کنند. حتی اگر مدت کوتاهی هم داشته باشند، باعث حواس پرتی می‌شوند تا بر توانایی شما برای تمرکز بر روی یک کار خاص تأثیر بگذارد و با تحریک افکار نامربوط به کار، عملکرد شما را کاهش دهد. این می‌تواند در برخی موقعیت‌های خاص مانند رانندگی، بسیار خطرناک باشد. به عنوان مثال، یک اعلان ساده می‌تواند تصادفات جدی به همراه داشته باشد.

این مطالعات فقط ایده‌ای از تاثیر اپلیکیشن ها در زندگی انسان را به ما می‌دهند. ما می‌دانیم که برنامه‌های بسیار خوبی نیز وجود دارند که می‌توانند در برخی موقعیت‌های خاص واقعا مفید باشند. اما برای هر یک از آنها، هزاران برنامه بی‌فایده هم وجود خواهد داشت که فقط حواس شما را ‌پرت ‌کنند، زمان شما را مصرف ‌کنند و باعث شوند شما کارایی کمتری داشته باشید.

تاثیر اپلیکیشن ها در زندگی انسان و مهارت‌های اجتماعی او

علاوه بر مشکلاتی که در بالا ذکر شد، اپلیکیشن‌ها تأثیر زیادی بر زندگی اجتماعی مردم نیز می‌گذارد، مردم بیشتر از دنیای واقعی جدا می‌شوند، تلفن‌های خود را بر تعامل انسانی ترجیح می‌دهند. در نتیجه دیدن افرادی که در مکان‌های عمومی با یکدیگر صحبت می‌کنند سخت‌تر می‌شود. آنها همیشه بیش از حد با دستگاه‌های تلفن همراه خود مشغول هستند، اعلان‌ها را بررسی می‌کنند، پیام می‌فرستند یا یک ویدیوی جدید را به اشتراک می‌گذارند. به نظر می‌رسد مهارت‌های اجتماعی ما به دلیل استفاده بیش از حد از تلفن‌های هوشمند، به طور مداوم کاهش می یابد.

مضرات اپلیکیشن ها

تاثیرات مثبت تلفن همراه در زندگی ما

ارتباطات

علاوه بر بخش تاریک فناوری، تاثیر اپلیکیشن ها در زندگی انسان در قالب تلفن، تبلت و نوت بوک، زندگی ما را از همیشه بهینه‌تر می‌کند. اپلیکیشن‌ها این کار را به طرق مختلفی انجام می‌دهند، که مهم‌ترین آن‌ها روال عادی کردن ارتباطات است. ما می‌توانیم با کسانی که باید به آنها برسیم، چه در زمینه کاری و چه در زمینه شخصی، در ارتباط باشیم. فناوری تلفن همراه، روش انجام کسب و کار ما را به سمت بهتر شدن سوق داده است.

در گذشته هرگز نمی‌توانستیم محتواهایی تا این حد را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذاریم. بدون دستگاه‌های تلفن همراه و فناوری پشت سر آنها، مشارکت در شبکه‌های اجتماعی هرگز تا این اندازه رشد نمی‌کرد. امروزه به اشتراک گذاشتن اطلاعات به ظاهر پیش پاافتاده مانند جایی که هستیم و کاری که انجام می‌دهیم، به طور قابل توجهی بر روابط ما با دوستان و عزیزان‌مان تأثیر می‌گذارد.

فناوری تلفن همراه، صدایی به کسانی داده است که در طول رویدادهای فاجعه‌بار از جهان جدا شده‌اند. وقتی یک رویداد تلخ محلی رخ می‌دهد، آن شخص می‌تواند کمک بگیرد و برای اولین بار، چنین افرادی تنها نیستند و مورد حمایت قرار می‌گیرند. آنها می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه از طریق متن، صدا و مهمتر از همه تصاویر، مشکلات خود را به اشتراک بگذارند و تغییرات واقعی را ایجاد کنند.

فواید اپلیکیشن ها

تاثیر اپلیکیشن ها در زندگی انسان با بهره‌گیری از خدمات روزانه

اپلیکیشن‌های تلفن‌ همراه، شیوه زندگی ما را تغییر داده است. اکنون، نه تنها می‌توانند به ما کمک کنند تا از طریق رسانه‌های اجتماعی با دوستان و خانواده‌مان در ارتباط بمانیم یا بدون پرداخت هزینه برای مصرف داده با کسی در تماس ویدیویی صحبت کنیم، بلکه به لطف استفاده از این اپلیکیشن‌ها، همه چیز از رزرو هتل و تاکسی گرفته تا ثبت خاطرات، آسان‌تر از همیشه شده است.

بیش از هر زمان دیگری در تاریخ، اطلاعات گسترده‌ای در دسترس ما وجود دارد. جستجوی سریع منابع مفید برای هر فعالیتی که نیاز به انجام آن داریم، طبیعت دوم ما شده است. اپلیکیشن‌های ما حتی می‌توانند اطلاعات مورد نیاز ما را پیش‌بینی کنند و در زمانی که بیشترین کاربرد را دارند به ما ارائه دهند.

استفاده از اپلیکیشن ها در زندگی روزانه

خدمات بهداشتی و درمانی

در حالی که تلفن‌های همراه زندگی روزمره ما را در سطوح مختلف بهبود بخشیده است، کیفیت زندگی را برای بسیاری به شدت بالا برده است. مراقبت‌های بهداشتی حوزه‌ای است که فناوری تلفن همراه را پذیرفته است و در حالی که هنوز در مراحل اولیه پذیرش این فناوری است، برای بسیاری از افراد پیشرفت‌های عمیقی ایجاد کرده است.

ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی از طریق اپلیکیشن‌های پزشکی، یک نظر پزشکی سریع دریافت می‌کنند یا می‌توانند آزمایش‌های پزشکی خانگی را از هر کجا بررسی کنند و تغییرات اساسی در مراقبت از بیمار ایجاد کنند.. پزشکان می‌توانند تصاویر تشخیصی پیچیده از بیماران را روی تلفن‌ها ببینند و شرایطی که نیاز به درمان فوری دارند، را به بیمار ارائه دهند.

تاثیر اپلیکیشن ها در زندگی انسان‌هایی که از بیماری رنج می‌برند

روستاییانی که فاقد مراقبت‌های بهداشتی محلی هستند، می‌توانند توسط ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی از راه دور برای درمان‌شان ویزیت شوند. در مناطقی که مشکلات قابل توجهی با داروهای تقلبی وجود دارد، بیماران می‌توانند از یکسری اپلیکیشن‌ها برای تأیید قانونی بودن دارو استفاده کنند. این امر باعث نجات جان افراد و بهبود مراقبت‌های بهداشتی هر روزه برای افراد آسیب‌دیده می‌شود.

کودکان مبتلا به بیماری‌هایی مانند اوتیسم، می‌توانند از تبلت‌ها برای بهبود تمرکز و برقراری ارتباط با اطرافیان خود استفاده ‌کنند. افرادی که با ناشنوایی به دنیا می‌آیند، ایمپلنت‌هایی دارند که می‌توانند با فناوری بی‌سیم برنامه‌ریزی شوند که به آن‌ها اجازه می‌دهد برای اولین بار صحبت فرزندان خود را بشنوند. پیام‌های متنی روی تلفن‌ها تأثیر فوق‌العاده‌ای بر ارتباطات ناشنوایان گذاشته است. بیماران دیابتی می‌توانند سطح گلوکز خود را از طریق یک اپلیکیشن کنترل کنند و آن را به صورت بی‌سیم به یک پمپ انسولین کوچک منتقل کنند که مقدار مناسبی را تزریق می‌کند تا قند خون آنها را در جایی که باید باشد، نگه دارد.

افراد نابینا می‌توانند از تلفن همراه استفاده کنند تا نه تنها زندگی خود را بهبود ببخشند، بلکه کمک می‌کند به یک سطح باورنکردنی از استقلال برسند. این اپلیکیشن‌ها نه تنها با نابینایان صحبت می‌کنند تا بدانند چه چیزی روی صفحه نمایش داده می‌شود، بلکه دارای نرم‌افزاری هستند که می‌تواند با خیال راحت آنها را در شهرهای شلوغ راهنمایی کند. فناوری موجود در گوشی‌های هوشمند می‌تواند تغییر دریافتی از خرید را اسکن کند و به آن‌ها بگوید که چه مقدار خرید انجام داده اند و مبلغ پرداختی چقدر شده است.

انواع اپلیکیشن ها

نتیجه‌گیری تاثیر اپلیکیشن ها در زندگی انسان

ما در عصر فوق العاده‌ای از فناوری تلفن همراه هستیم و تماشای گسترش آن برای ما هیجان انگیز است. اینکه بدانیم تبلت یا تلفن بعدی چگونه می‌تواند باشد و چه قابلیت‌هایی ممکن است داشته باشد، هیجان‌انگیز و در عین حال کوچک است. پیشرفت‌هایی که در زندگی روزمره ما و به طور کلی جامعه ظاهر می‌شود، چیزی است که واقعا اهمیت دارد. این امر واقعا شگفت‌انگیز است و باعث شده که مردم جهان به هم نزدیکتر شوند.

شاید نتوانید بدون گوشی خود زندگی کنید، اما می‌توانید اقداماتی را برای کاهش اثرات منفی این اعتیاد انجام دهید. یکی از راه‌ها این است که زمان صرف شده روی تلفن همراه خود را کاهش دهید و سعی کنید به جای تکیه بر تلفن خود برای هر کار کوچک، رو در رو با افراد ارتباط برقرار کنید، تا بتوانید روی چیزهایی که واقعا در زندگی مهم هستند تمرکز کنید.

نکاتی که در این مطلب ارائه دادیم تنها چند ایده در مورد تاثیر اپلیکیشن ها در زندگی انسان بود. امیدواریم با مطالعه این مطلب، دید وسیع‌تری نسبت به تلفن‌های هوشمند و تاثیرات مثبت و منفی آن پیدا کرده باشید.