تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios

ناب دیزاین وبلاگ 10 دسامبر 2021
تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios

گوشی موبایل یکی از مهم‌ترین وسایل شخصی هر فرد است که در جهان غرق در تکنولوژی امروز، امکان ارتباط با جهان را فراهم می‌کند. برخی از گوشی تنها برای ارتباط‌های شخصی و کاری و تماس گرفتن‌های ساده استفاده می‌کنند و برخی دیگر، گوشی موبایل را بخش جداناشدنی زندگی و فعالیت‌های خود می‌دانند. ممکن است با انتشار هر مدل جدیدی از برندهای مختلف و جهانی گوشی، اقدام به خریداری آن و استفاده کوتاه یا بلندمدت از آن محصول نمایید. از گذشته تا به امروز سیستم عامل‌های متفاوتی وسایل ارتباطی را پشتیبانی کرده‌اند. امروزه محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین این سیستم عامل‌ها در ios و اندروید خلاصه می‌شوند و برندهای مختلف از این دو سیستم عامل در گوشی‌هایشان استفاده می‌کنند.

سیستم عامل ios منحصراً برای گوشی‌های موبایل آیفون است و برندهای مختلفی از جمله سامسونگ، هوآوی، شیائومی و… از سیستم عامل اندروید در دستگاه‌هایشان استفاده می‌نمایند. این دو سیستم عامل در سطوح مختلف با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios را برایتان شرح دهیم.

تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios

بیایید کمی جزئی‌تر به بررسی تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios بپردازیم.

تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios

اپلیکیشن‌ها و تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios

فراوانی تعداد اپلیکیشن‌های اندرویدی در گوگل پلی چیزی حدود ۲.۷ میلیون و تعداد اپلیکیشن‌های سیستم عامل ios در اپ استور چیزی قریب به ۱.۸ میلیون است. از همین مقایسه می‌توانیم متوجه شویم تعداد برنامه‌های تحت سیستم عامل اندروید بیشتر از برنامه‌های تحت سیستم عامل ios است اما این معیار مناسبی برای برتری سیستم عامل اندروید نیست. در واقع ما در طول زندگی قرار نیست از تمام اپلیکیشن‌های موجود در جهان استفاده کنیم.

به‌طور کلی هم از گذشته ios یک پلتفرم گران‌تر و سودآورتر نسبت به اندروید بوده و برنامه‌سازان و توسعه‌دهندگان خدمات این چنینی ترجیح می‌دهند اپلیکیشن‌های خود را اول در اپ استور منتشر کنند. البته با پیشرفت چشم‌گیر سیستم عامل اندروید در نسخه‌های جدیدتر، این تئوری رو به زوال رفته و اندروید هم سهم بسیار زیادی در انتشار اولیه اپلیکیشن‌های مختلف دارد.

هر دو اپلیکیشن هم با پیشرفت فناوری و به وجود آمدن متدهای جدید برای حفظ امنیت گوشی، سریعاً نرم‌افزارهای ویروسی و مخرب را شناسایی و از پلتفرم‌های اصلی خود حذف می‌کنند. گوگل پلی همچنان اپلیکیشن‌های رایگان بیشتری جهت عرضه دارد؛ اما برنامه‌های تحت سیستم عامل ios از کیفیت بسیار بالاتری برخوردارند.

در واقع گوشی‌های میان رده آیفون هم از نسخه‌هایی از ios پشتیبانی می‌کنند که توان بارگیری بازی‌های باکیفیت را دارند و این در حالی است که گوشی‌های میان رده تحت سیستم عامل اندروید، توان بارگیری و اجرای بازی‌های قوی را ندارند. اگر به شبیه‌سازی حرفه‌ای و قدرتمند بازی‌های کنسول کلاسیک علاقه دارید، سیستم عامل ios تجربه بهتری برای شما به ارمغان می‌آورد.

فروشگاه دانلود برنامه‌ها و تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios

نام فروشگاه اصلی اپلیکیشن‌ها در سیستم عامل اندروید گوگل پلی یا پلی استور است و نام فروشگاه سیستم عامل ios، اپ استور است. همان‌طور که گفتیم میلیون‌ها برنامه تحت این دو سیستم عامل تولید می‌شود که روند ساماندهی این‌ها با توجه به تعداد بالایشان بسیار سخت است و هیچکدام از این دو پلتفرم مادر نتوانسته به‌طور کامل تمام اپلیکیشن‌ها را سامان بدهد.

باوجوداین، اپ استور کمی از گوگل پلی جلوتر است و رابط کاربری آسان‌تری دارد. در مقابل جستجوی برنامه‌ها در گوگل پلی آسان‌تر است زیرا می‌شود از طریق مرورگر تحت نسخه وب کامپیوتر و لپ تاپ هم به اپلیکیشن‌ها دسترسی پیدا کرد.

گوشی‌های آیفون مجهز به سیستم حسگر اثر انگشت هستند و با استفاده از آن به‌راحتی می‌توان در اپ استور برنامه‌های مورد نیاز را خریداری کرد. این امکان در گوشی‌های تحت سیستم عامل اندروید که قابلیت دریافت و پردازش حسگر انگشت دارند، قابل استفاده است؛ اما در دیگر نسخه‌های گوشی موبایل نمی‌توان به این روش برنامه‌ها را دانلود کرد.

تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios

فروشگاه‌های دانلود برنامه جانبی

از دیگر تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios می‌توان به فروشگاه‌های جانبی اشاره کرد که امکان دانلود برنامه‌های مختلف را دارند. سیستم عامل اندروید در این زمینه بسیار راحت‌تر برخورد کرده و به برنامه‌ها و حتی سایت‌های جانبی بسیاری در سراسر دنیا اجازه داده که اپلیکیشن‌های تحت سیستم عاملش را عرضه کند.

اما در سیستم عامل ios اوضاع متفاوت است. ios با برنامه‌های جانبی مخالف است و جهت حفظ امنیت کاربرانش اجازه نمی‌دهد به برنامه‌هایش در نرم‌افزارهای دیگر دسترسی وجود داشته باشد و برای دست یافتن به برنامه‌های جانبی، باید گوشی آیفون jailbreak شود. پس پیروز بخش دسترسی آسان به برنامه‌ها در دیگر پلتفرم‌ها، سیستم عامل اندروید است.

دوام باتری و تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios

سلامتی باتری و ماندگاری شارژ آن یکی از دغدغه‌های همیشگی افراد هنگام خرید گوشی موبایل است. مقایسه این دو سیستم عامل از نظر استفاده از شارژ باطری گوشی سخت است زیرا این دو از نظر سخت‌افزاری با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند؛ اما می‌توان گفت هر دو سیستم عامل امکانی را فراهم کرده‌اند که صاحبان گوشی موبایل بتوانند از میزان کارکرد و سلامتی باطری گوشی به‌طور دقیق مطلع شوند و اگر نیاز است باتری تعویض شود، این را به صاحب گوشی موبایل اطلاع می‌دهند.

هر دو سیستم عامل اندروید و ios قادر هستند قابلیتی به استفاده‌کننده بدهند که در میزان مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. این کار با محدود کردن عملکرد برنامه‌ها انجام می‌شود و عمر باتری را افزایش می‌دهد.

به‌طور کلی سیستم عامل ios به شکلی طراحی شده که بیشترین میزان شارژ باتری در هر میلی آمپر را بهینه‌سازی نماید، اما در مقابل سیستم عامل اندروید به شما این امکان را می‌دهد که باتری بزرگتری خریداری کنید تا ظرفیت بالاتری داشته باشد.

گوشی‌های اندرویدی تا مدت‌ها پیش تنها گوشی‌های موبایلی بودند که از قابلیت فست شارژ یا همان شارژ سریع برخوردار بودند، اما گوشی‌های آیفون در این زمینه عقب ننشستند و امکان فست شارژ را با خرید آداپتورهای مخصوص فراهم کردند.

اما به‌طور کلی در زمینه دوام باتری و نگهداری شارژ، گوشی‌های تحت سیستم عامل اندروید بهتر عمل کرده‌اند و شما می‌توانید باتری‌های بزرگ و پرقدرتی را برای گوشی‌های موبایل اندرویدی خود تهیه کنید.

تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios

نقشه‌ها و تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios

نقشه‌ها برنامه‌های بسیار کاربردی در هر دو سیستم عامل هستند. شما در هر دو سیستم عامل اندروید و ios می‌توانید نقشه‌ها را بارگیری کنید تا به‌صورت آفلاین نیز از آن‌ها استفاده کنید. گوگل مپ در سیستم عامل‌های اندرویدی یکی از قدرتمندترین سیستم‌های مسیریابی است و ios در طی این سال‌ها تلاش کرده تا خود را به آن نزدیک کند و کمی تا قسمتی موفق هم بوده است اما در نهایت گوگل مپ پایگاه‌های اطلاعاتی بسیار قوی‌تری دارد و پیروز این مقایسه است.

دسترسی و رابط کاربری آسان و تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios

بارها شنیده‌اید که کار کردن با آیفون و سیستم عامل ios سخت است؛ اما این باور تا چه حد صحت دارد؟ هر دو سیستم عامل اندروید و ios امکانات زیاد با دسترسی‌های مختلف را در اختیار کاربر می‌گذارند و نمی‌توان گفت آن سیستم بسیار پیچیده است و نمی‌شود به‌راحتی با بخش‌های مختلفش ارتباط برقرار کرد.

اندروید در گوشی‌های تحت سیستم عامل خود دسترسی در سطوح مختلف را برای کاربرانش فراهم می‌کند و در مقابل ios هم در تمام گوشی‌هایش رابط کاربری یکسان و آسانی دارد. همچنین ios محیط خلوت‌تر و ساده‌تری برای کاربرانش ایجاد کرده است. پس می‌توان گفت رابط کاربری گوشی‌های تحت سیستم عامل ios آسان‌تر است.

تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios

دوربین و تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios

مقایسه دوربین گوشی‌های مختلف کار آسانی نیست؛ خصوصاً امروزه که با پیشرفت تکنولوژی گوشی‌های مختلف به‌خصوص گوشی‌های پرچم‌دار توانسته‌اند بالاترین کیفیت را در دوربین‌های خود ارائه دهند؛ با این حال می‌توان گفت با اینکه دوربین گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی کیفیت بسیار بالایی دارد.

اما گوشی‌های معمولی و رده پایین این سیستم عامل از نظر دوربین نمی‌تواند با گوشی‌های تحت سیستم عامل ios رقابت کند. دوربین‌های ios سرعت بالاتری دارند و در مقابل دوربین گوشی‌های اندرویدی تنوع بیشتری در امکانات خود دارند. با تمام این حرف‌ها نمی‌توان گفت دوربین کدام سیستم عامل بهتر عمل می‌کند؛ به نظر می‌آید که از این نظر هم‌سطح هستند.

تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios

امنیت و تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios

آخرین پارامتری که قرار است در این دو سیستم عامل مورد مقایسه قرار دهیم، امنیت است. در مورد گوشی‌های اندرویدی ابتدا باید بگوییم تا زمانی که برنامه‌های مورد نیاز از فروشگاه گوگل پلی دانلود شود، مشکلی از نظر بدافزار و برنامه‌های مخرب متوجه کاربران نخواهد شد؛ اما به‌طور کلی به این دلیل که سیستم عامل اندروید در به‌روزرسانی بسیار عقب و کند است، امکان حفظ امنیت کمتری نسبت به سیستم عامل ios دارد. ios از ابتدا بر امنیت کاربران خود تأکید زیادی داشته و نظارت شدیدی بر برنامه‌هایش می‌کند و حفظ حریم خصوصی از مهم‌ترین اولویت‌هایش است. پس اگر کاربر گوشی‌های تحت سیستم عامل اندروید هستید، باید به شما بگوییم که لازم نیست نگرانی در زمینه امنیت و حریم خصوصی خود داشته باشید.

تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios

سخن پایانی

با تفاوت سیستم عامل های اندروید و ios به‌صورت جزئی و کامل آشنا شدید. هر سیستم عامل مزیت‌های خاص خودش را دارد و در مقابل ممکن است در برخی امکانات نسبت به رقیب خود ضعیف‌تر عمل کند. شما باید تمام شرایط موجود و قابلیت‌های هر سیستم عامل را کنار یکدیگر بگذارید تا متوجه شوید گوشی‌های تحت کدام سیستم عامل به خواسته شما نزدیک‌تر است. این کار باعث می‌شود خریدی آسان‌تر داشته باشید و احتمال پشیمانی شما از خریدتان تا حد بسیار زیادی کاهش یابد. امیدواریم توانسته باشیم به شما کمک کنیم.