نرخ کلیک چیست (CTR) و چگونه آن را افزایش دهیم

ناب دیزاین وبلاگ 27 جولای 2021
نرخ کلیک چیست (CTR) و چگونه آن را افزایش دهیم

اگر بخواهیم به طور کلی به این سوال جواب دهیم که نرخ کلیک چیست، باید بگوییم که نرخ کلیک یک شاخص مهم برای تعیین موفقیت استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی شما محسوب می‌شود. مهم نیست از کدام معیارهای خاص سئو (SEO) استفاده می‌کنید، منافع کسب و کار شما به نرخ کلیک وابسته است. ما در این مقاله سعی داریم تا به طور کامل نرخ کلیک را بررسی کنیم و روش‌هایی مناسب برای افزایش نرخ کلیک را نیز بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.

نرخ کلیک چیست؟

نرخ کلیک یا CTR مخفف عبارت Click Through Rate است. نرخ کلیک، یک شاخص کلیدی در بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود و رابطه بین تعداد بازدید و تعداد کلیک یک تبلیغ را نشان می‌دهد.

همچنین این معیار میزان کارایی یک استراتژی بازاریابی را نشان می‌دهد، نرخ کلیک نشان دهنده درصد کاربرانی است که پس از مشاهده پیوند شما روی آن کلیک می‌کنند. در نتیجه می‌توان گفت که CTR معیار مهمی برای ارزیابی عملکرد آگهی است و مهم نیست که تبلیغات کسب و کار شما چگونه عرضه می‌شود. چه تبلیغات کسب کار و کار شما به وسیله شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود یا تبلیغات محصولات شما توسط یک وبلاگ انجام می‌شود، نرخ کلیک در نهایت بر هزینه استراتژی بازاریابی و رتبه‌بندی صفحه شما در جستجوی اینترنتی تاثیر گذار خواهد بود.

نرخ کلیک

چگونه نرخ کلیک یا CTR را محاسبه کنیم؟

یکی از راه‌های پاسخگویی به این سوال که نرخ کلیک چیست، درک نحوه محاسبه آن است. اگرچه CTR یک معیار فوق العاده مهم است، اما محاسبه آن ساده و سریع است. کافیست تعداد دفعات کلیک یک آگهی را بر تعداد بازدیدهایی که از آگهی شده است، تقسیم کنید. در ذیل فرمول محاسبه نرخ کلیک کاربران ارائه شده است.

تعداد بازید ÷ تعداد کلیک = CTR

به طور مثال؛ اگر کلمه کلیدی شما ۶۰ بار کلیک شده باشد و از سوی دیگر تبلیغات شما ۶۰۰۰ بار توسط کاربران دیده شده است، CTR شما ۱٪ خواهد بود.

کاربرد نرخ کلیک چیست؟

اگر بخواهیم به این سوال جواب بدهیم که کاربرد نرخ کلیک چیست، باید بگوییم اصلی‌ترین کاربرد نرخ کلیک را می‌توان ارزیابی کیفیت کلمات کلیدی در نتیجه تبلیغات شما دانست. این کار به شما کمک می‌کند تا استراتژی مناسب بازاریابی‌های اینترنتی را بشناسید و در میان گزینه‌های متعدد موجود از راه‌هایی که برای شما مناسب هستند، استفاده کنید. این روش‌های بازاریابی شامل همه استراتژی‌ها و اقداماتی است که شما برای تاثیرگذاری تبلیغات خود از آن استفاده می‌کنید. سرمایه‌گذاری بهتر در منابع موجود و مدیریت عملکرد از طریق اقدامات دقیق‌تر را می‌توان از نتایج توجه به نرخ کلیک دانست. شما با استفاده از نرخ کلیک بسیار ساده خواهید فهمید که چه اقداماتی بیشترین تاثیر را بر کاربران خواهند داشت و از نقاط قوت و ضعف استراتژی‌های بازاریابی خود اطلاع پیدا می‌کنید.

نرخ کلیک خوب چقدر است؟

همان طور که متوجه شدید، نرخ کلیک یک بحث کاملا آماری است. لذا پاسخ به این سوال که نحوه تعیین نرخ کلیک چیست، بسیار مهم است. البته باید بدانید که تعیین خوب یا بد بودن نرخ کلیک به عوامل زیادی نظیر نوع استراتژی‌های بازاریابی اخذ شده، نوع کلمات کلیدی و… بستگی دارد. پس نمی‌توانیم عدد مشخصی به شما ارائه کنیم تا درک مناسبی از خوب یا بد بودن نرخ کلیک به دست آورید.

نرخ کلیک

چه زمانی نرخ های بالای کلیک برای کسب و کار ما بد است؟

برای بررسی درست جواب این سوال که نرخ کلیک چیست، باید به این نکته نیز توجه داشت که افزایش نرخ کلیک همیشه برای کسب و کار ما مفید نیست. گاهی اوقات افزایش نرخ کلیک منجر به افزایش فروش، بازدهی، سود تجاری و غیره نخواهد شد، در این مواقع گفته می‌شود که افزایش نرخ کلیک بد است. افزایش نرخ کلیک در موارد ذیل برای کسب و کار ما، مفید نخواهد بود.

  • شما بابت هر کلیک پرداخت می‌کنید.
  • با کلیک‌های زیاد، هزینه تبلیغاتی شما افزایش یابد.
  • برخی اوقات روی کلمات کلیدی بسیار گران قیمت کلیک می‌شود، لذا افزایش نرخ کلیک منجر به افزایش سود نخواهد شد.
  • کلیک‌های نامربوط باعث سرمایه‌گذاری‌های ناموفق می‌شود.

لذا می‌توان گفت که شما همیشه به دنبال افزایش نرخ کلیک نیستید، بلکه شما همیشه به دنبال افزایش نرخ کلیک کلمات کلیدی هستید. موارد ذیل شامل کلمات کلیدی مفیدی هستند که افزایش نرخ کلیک در آن‌ها برای مفید خواهید بود

  • مرتبط با متن آگهی، همچنین این کلمات بین صفحه نمایش دهنده آگهی و نوع آگهی به کاربران نیز ارتباط ایجاد می‌کند.
  • مقرون به صرفه، این کلمات کلیدی منع سودآوری ندارند.

چگونه می‌توان از زیاد یا کم بودن نرخ کلیک اطلاع پیدا کرد؟

پاسخ به این سوال که معیارهای ارزیابی نرخ کلیک چیست، بسیار مهم است. در عمل هرچه CTR شما بالاتر باشد برای کسب و کار شما بهتر است. به طور کلی می‌توان عنوان کرد که نرخ کلیک ۳ درصد یا بیشتر، نرخ رضایت بخشی برای استراتژی‌ها بازاریابی شما است. البته برای ارزیابی بالا یا پایین بودن این معیار، علاوه بر تجربه تبلیغات، باید بخش تجاری خود و عملکرد رقبا را نیز در نظر بگیرید. شما برای مقایسه نرخ کلیک تبلیغات خود با اصلی‌ترین رقبایتان باید از نرخ کلیک یک کلمه کلیدی خاص استفاده کنید.

باید بدانید که نرخ کلیک پایین‌تر از رقبا به این معنی خواهد بود که گوگل صفحه شما را نسبت به سایر شرکت‌ها کمتر با موضوع مرتبط می‌داند. بنابراین، تعیین مقدار رضایت بخشی عملکرد استراتژی‌های بازاریابی شما کاملا به عملکرد رقبای شما در این عرصه بستگی دارد.

همچنین به یاد داشته باشید که نرخ کلیک را با توجه به استراتژی‌های بازاریابی آن‌ها طبقه‌بندی کنید، زیرا عملکرد انواع مختلف تبلیغات در زمان جستجو متفاوت است.

چگونه می توان نرخ کلیک کلمات کلیدی را افزایش داد؟

در این بخش می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که اقدمات مناسب برای افزایش نرخ کلیک چیست؟

اقداماتی برای افزایش نرخ کلیک کلمات کلیدی و بهبود استراتژی بازاریابی شما وجود دارد که در ادامه با برخی از مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌شوید.

نرخ کلیک

کلمه کلیدی اصلی را در تبلیغ خود استفاده کنید

کلید واژه اصلی استراتژی بازاریابی خود را انتخاب کنید و آن را به طور مناسب در متن و عنوان خود وارد کنید. لازم به ذکر است که برای به روزرسانی خودکار تبلیغات خود با کلمات کلیدی اصلی استراتژی بازاریابی آنلاین خود می‌توانید از کد (keyword: default word) استفاده کنید. استفاده از این کد سبب آسان شدن کار شما می‌شود، زیرا با استفاده از این کد کلمات کلیدی مناسب به صورت دقیق جستجو می‌شوند.

اصطلاحات بی‌ربط را حذف کنید

داشتن یک استراتژی مناسب بازاریابی بدون حذف اصطلاحاتی که برای کسب و کار شما بی‌ربط هستند بسیار دشوار است. به علاوه صرف هزینه برای تبلیغاتی که هرگز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند منطقی نیست. بنابراین، لیستی از کلمات منفی تهیه کنید، این لیست شامل اصطلاحاتی خواهد بود که بر اساس جستجوهای انجام شده در مورد خدمات یا محصول شما صدق نمی‌کنند.

تمام کارهای تبلیغاتی خود را با توجه به نرخ کلیک برنامه‌ریزی کنید.

ارائه تبلیغات برای ترغیب مخاطبان در افزایش نرخ کلیک کاربران بسیار مهم است. کاملا انتظارات خود از کاربران را مشخص کنید. با استفاده از عباراتی مانند اکنون ثبت نام کنید یا با ما تماس بگیرید، کاربران را تشویق کنید تا پیوندهای تبلیغاتی مورد استفاده شما را کلیک کنند.

از افزونه‌های تبلیغاتی استفاده کنید

آیا می‌دانید طیف وسیعی از برنامه‌های افزودنی در Google Ads وجود دارد که می‌توانند با توجه به هدف روش بازاریابی شما مورد استفاده قرار گیرند؟ استفاده از این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند تا فضای بیشتری برای درج اطلاعات تماس، پیوند آدرس فیزیکی یا وب سایت خود داشته باشید.

نکته مهم این است که نباید ذهن مخاطبین خود را تنها با متن موضوعات مورد استفاده در گیر کرد، در واقع برای جذابیت بیشتر مطالب خود باید در ذهن مخاطبین خود محرک‌های ذهنی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنید.

URL سایت خود را تنظیم کنید

کاربران اینترنت معمولاً به آدرس اینترنتی هر سایت یا URL بسیار توجه می‌کنند تا ببینند آیا به وب سایتی مرتبط با موضوع جستجوی مورد نظر خود راهنمایی شده‌اند یا خیر.

هر چیز ناآشنایی در آدرس وب سایت شما می‌تواند باعث شود تا مخاطبین خود را از دست دهید. بنابراین در آدرس قسمت‌های مختلف وب سایت خود از ترکیب کلید واژه و اسم سایت استفاده کنید. همچنین می‌توانید از تست‌های موجود از میزان پذیرش اصطلاحات خاص توسط مخاطبین خود اطلاع پیدا کنید.

از سرمایه‌گذاری برای تبلیغات در ایام خاص غافل نشوید

از تاریخ‌های خاص مانند روز مادر، عید نوروز، کریسمس، روز ولنتاین و… برای بهتر دیده شدن تبلیغات خود استفاده کنید. به شما توصیه می‌شود که در این ایام از تغییرات سریع در تبلیغات خود چشم پوشی کنید، حداقل سه روز به مخاطبین خود فرصت دهید تا علاوه بر دیدن تبلیغات شما، تصمیم خود را بگیرید.

از یک استراتژی کارآمد برای بازاریابی آنلاین استفاده کنید.

نباید فراموش کرد که یک استراتژی بازاریابی کارآمد به طور طبیعی نتایج بهتری در پی خواهد داشت. برای این کار، تمام ایده‌های خود را بر روی کاغذ بیاورید و ببینید آیا ارزش دارد که یک آژانس دیجیتال را با متخصصان آموزش دیده استخدام کنید. البته نظارت دقیق بر معیارهای مختلف در بازاریابی دیجیتال، تاثیر قابل توجه‌ای در موفقیت شما خواهد داشت. همچنین از تکنیک‌های سئو برای دیده شدن مطالب استفاده کنید.

سخن آخر

بررسی‌های انجام شده برای یافتن جواب این سوال که اهمیت نرخ کلیک چیست، به ما نشان داده است که نرخ کلیک کاربران راهی مناسب برای شناخت مشتریان بالقوه شما است. لذا توجه به میزان نرخ کلیک کلمات اصلی می‌تواند به شما در به معنای صحبت کردن با مشتریان بالقوه شما خواهد بود.