کانال های جذب مشتری (جلسه دوم)

ناب دیزاین آموزش 16 آوریل 2022
کانال های جذب مشتری (جلسه دوم)

بخش 2 : سه کانال اصلی جذب مشتری

مردم چگونه خدمات و محصولات خودشان را کشف می کنند؟ در پاسخ به این سوال هیچ چیزی بهتر از توصیه ی یک دوست نیست. محصولاتی که بدین ترتیب معرفی می شوند امکان فروش موفق تری دارند که به این نوع تبلیغات، تبلیغات دهان به دهان گفته می شود. روش بعدی جستجو می باشد. امروزه با گسترش اینترنت هر وقت به چیزی نیاز داشته باشیم و یا به دنبال محصول خاصی بگردیم ابتدا آن را در گوگل جستجو می کنیم که اکثرا از این روش زیاد استفاده می کنیم. روش بعدی تبلیغات می باشد که همه ما شاهد آن هستیم و روزانه تبلیغات زیادی را مشاهده می کنیم. این ها سه کانال اصلی جذب مشتری به شمار می روند. خب در ادامه با ارائه یک مثال عملی به شما نشان خواهیم داد که وجود یک وبسایت یا بلاگ برای ما نیاز هست یا خیر؟

مثلا برای کلمه کلیدی “خرید بند کفش” ما یک جستجو در گوگل انجام می دهیم و با ورود به سایت اول می بینیم که دارای مدل های زیادی از بند کفش هست. این سایت ممکن است با روش دهان به دهان رشد کرده و به نتایج برتر گوگل راه یافته باشد و یا با سایر روش ها. در این مثال ما فرض می کنیم که این سایت از طریق دوستان به ما معرفی شده باشد و ما مستقیما به سایت مراجعه کرده باشیم. با بررسی این سایت در وب سایت Ahrefs می بینیم که در کلیمات کلیدی متفاوت موقعیت های متفاوتی در گوگل به دست آورده است. با بررسی میزان تبلیغاتی که این سایت انجام داده می بینیم این شرکت هیچ هزینه ای برای تبلیغات انجام نداده است.

اگر این سایت از روش تبلیغات این رتبه را به دست نیاورده باشد پس می توان نتیجه گرفت که از دو روش دیگر به خوبی استفاده می کند. اگر دقت کنید مقالات این وب سایت با کلمات کلیدی گوگل به خوبی سازگاری دارند. از طریق گوگل اگر بخواهیم یک نتیجه گیری کلی داشته باشیم می بینیم که جستجو، پیدا کردن مطلب مورد نظر و در آخر مراجعه به سایت و خرید یک پروسه کلی می باشد که از طریق گوگل می شود آن را انجام داد و مشتریان را به سمت خودمان جذب کنیم.

وقتی ما داریم یک عنوانی را در گوگل جستجو می کنیم قطعا مطالبی را از سایت ما به عنوان کلمات کلیدی گوگل جستجو می کند و به آن ها ارتباط می دهد و این باعث می ود جستجوی ما با کلمات کلیدی مرتبط خیلی هماهنگ شود و رتبه بندی خوبی را برای خودمان در گوگل به دست بیاوریم. گاها در اینستاگرام هم مشاهده می کنیم هستگ ای مرتبط با بند کفش هم وجود دارد.

اگر بخواهیم روش دهان به دهان را با روش وبسایت یا مطالب ترکیب کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قطعا ما وقتی در گوگل جستجو می کنیم وبلاگ هایی هم در کنار مطلب مورد نظر ما نمایان می شوند که هر کدام از آن ها شامل کلمات کلیدی و محتوای خاص خودشان هستند که وجود آن ها به رتبه بندیشان در گوگل خیلی اثرگذار است البته در این میان کسانی هم هستند که در کنار روش تبلیغاتی از بلاگ هایی هم استفاده می کنند که نتایج خیلی مفیدی هم برای سایت آن ها  دارد. تمامی مطالب گفته در این در صورتی مفید خواهند بود که یک طراحی سایت اصولی انجام شده باشد و تمامی اصول سئو در آن رعایت گردد.