مزرعه لینک چیست؟

ناب دیزاین وبلاگ 14 آگوست 2021
مزرعه لینک چیست؟

سئو، یکی از راه‌های اصلی برای بالابردن اعتبار صفحات وب در موتورهای جستجو و در نتیجه، افزایش آمار بازدید وبسایت است که نهایتا به افزایش درآمد و اهداف دیگر وبمسترها می‌انجامد. همه ما، میل به این داریم که مسیر را کوتاه کنیم و زودتر به نتیجه برسیم. برای دست‌یافتن به این هدف، گاهی کارهایی انجام می‌دهیم که در اینجا نمی‌خواهم آن‌را تقلب بنامم و برای توصیف آن از واژه میانبر استفاده می‌کنم. درست حدس زدید، درحال صحبت درباره سئو کلاه سیاه (Black-Hat SEO) هستم. یکی از روش‌های سئو کلاه سیاه، مزرعه لینک است.

در این مقاله، مزرعه لینک را توضیح خواهم‌داد و خواهید دانست که چرا موتورهای جستجو از آن متنفر هستند. استفاده از مزرعه لینک، باعث می‌شود که وب‌سایت شما از طرف گوگل پنالتی شود و این یعنی تقریبا مرگ یک وبسایت. برای جلوگیری از هرگونه حوادث تلخ که در نتیجه این روش رخ می‌دهد، مقاله را به دقت مطالعه فرمایید.

مفهوم مزرعه لینک

مزرعه لینک یا لینک فارم، به وبسایت یا گروهی از وب‌سایت‎ها گفته می‌شود که ساخته شده‌اند، تنها برای یک هدف: افزایش رنک یک وبسایت از طریق لینک دادن به آن در صفحات مختلف یک مزرعه. لینک فارم‌ها از نظر گوگل و سایر موتورهای جستجو ممنوع بوده و استفاده از آن‌ها، باعث پنالتی شدن وب‌سایت از طریق دی‌ایندکسینگ خواهد شد. وقتی یک موتور جستجو وبسایتی را دی‌ایندکس کند، به‌این‌معناست که وبسایت را از ایندکس خود حذف کرده است!! وقتی از لینک فارم استفاده کنید، در چند ساعت اول انفجاری از بازدید را در وبسایت خود مشاهده خواهید کرد. اما این خوشحالی دوام چندانی ندارد و به‌زودی، آمار بازدید شما از آن‌چیزی که قبلا بوده نیز، پایین‌تر می‌آید.

به عبارتی ساده‌تر، مزارع لینک “زامبی-وبسایت” های بدون‌معنایی هستند که فقط به وبسایت شما بک لینک می‌دهند و هیچ کاربرد دیگری (فروشگاه، اخبار، گالری و…) ندارند.

مزرعه لینک

ایراد لینک فارم‌ ها

مزارع لینک احتمالا با عناوینی مانند خدمات وب‌سایت، خدمات افزایش رنک، بک لینک ارزان، افزایش بازدید سریع و… تبلیغ شوند. آن‌ها اغلب با ایجاد یک شبکه از چند وبسایت، تشکیل می‌شوند. شبکه‌ای که تنها با هدف جمع‌آوری تعدادی از صفحات وب برای لینک دادن به وبسایت‌های “قربانی” ایجاد شده است. از آنجا که گوگل لینک‌سازی بین وبسایت های غیر مرتبط را دوست ندارد، ممکن است یک مزرعه لینک، پیوندهای خود را به دسته‌ها و کتگوری‌های مختلف تقسیم کند تا به خیال خود، الگوریتم گوگل را دور بزند.

مزرعه لینک برای برانگیختن واکنش الگوریتم رتبه بندی گوگل یا همان پیج رنک (PageRank) تشکیل شده است. پیج رنک، لینک‌هایی که به یک وب‌سایت داده می‌شود را یک “رأی” تلقی می‌کند. بنابراین، وب‌سایتی که لینک بیشتری دریافت کند، از نظر گوگل اعتبار و مقبولیت بالاتری دارد. این موضوع باعث به وجود آمدن لینک فارم‌ها شده‌است. روش مزرعه لینک در ابتدا کارآمد بود و می‌توانست یک صفحه وب را در مدت کوتاهی به صفحه‌های بالا برساند. اما در چند وقت اخیر، گوگل الگوریتم‌های خود را بروزرسانی کرده و با ایجاد تغییراتی ساده در آن‌ها، هم‌اکنون به راحتی می‌تواند لینک فارم‌ها را تشخیص دهد. مزارع لینک خیلی زود پنالتی می‌شوند و سایت‌هایی که از آن استفاده می‌کنند، باید منتظر اتفاقات ناگواری باشند.

چرا گوگل از مزرعه لینک متنفر است؟

کشاورزی کردن لینک‌ها (!!) یکی از روش‌های کلاه سیاه در سئو به شمار می‌رود. زیرا محتوای وب سایت‌هایی که به یکدیگر لینک می‌دهند اغلب به‌هم ربطی ندارند، توسط انسان ایجاد نشده‌اند (می‌توان با استفاده از ربات ها، برنامه نویسی و… آنها را ایجاد کرد) و همچنین از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند.

موتورهای جستجو می‌توانند یک مزرعه لینک را به راحتی تشخیص دهند. به‌هیچ‌عنوان نباید آن‌ها را به عنوان یک استراتژی بهینه سازی بلند مدت در نظر گرفت. البته من به عنوان یک دیجیتال مارکتر، حتی یک‌بار استفاده از لینک فارم را ممنوع می‌دانم و اگر اینکار را انجام دهم، آماده هر اتفاقی خواهم بود و خودم را 100% مقصر خواهم دانست.

مزرعه لینک

نحوه به وجود آمدن لینک فارم ها

در سئو، دو نوع لینک‌سازی وجود دارد. در نوع اول، مقصد لینک یکی از صفحات همان وب‌سایت است (لینک‌سازی داخلی یا اینترنال) و در نوع دوم، لینک به وبسایت دیگری داده می‌شود (لینک‌سازی خارجی یا اکسترنال). با ارگانیک‌تر شدن پیج رنک‌ها و نتایج در موتورهای جستجو، اکنون گوگل، یاهو، بینگ و… برای احراز اعتبار یک وب‌پیج، به تعداد و کیفیت لینک‌های داده شده به آن توجه می‌کنند.

براساس این اصل بود که هرچه لینک‌های بیشتری به یک وب‌سایت داده می‌شد، محتوای آن بهتر شناخته می‌شد و ترافیک بیشتری دریافت می‌کرد. لینک‌ها در بهینه سازی وب‌سایت دارای اهمیت بالایی هستند. وب‌مسترها برای افزایش محبوبیت وب‌سایت های خود، به لینک نیاز دارد. همین نیاز بود که باعث به وجود آمدن مزارع لینک شد.

مزرعه لینک

لینک های خوب، جایگزین مزرعه لینک

تا زمانی که سرچ انجین ها برای تعیین محبوبیت یک وب‌سایت، به لینک‌های داده شده به آن توجه می‌کنند، یک وب‌مستر برای افزایش رتبه وبسایت خود به لینک‌های زیاد و البته با کیفیت نیاز دارد. از وقتی که الگوریتم های رنک پیج بروزرسانی شده‌اند، دیگر صرفاً تعداد لینک‌ها مهم نیست و برای تاثیرگذاری یک لینک در محبوبیت وبسایت، فاکتور‌های زیادی باید رعایت شوند.

لینک‌هایی که از سایت‌های معتبر تهیه شده و با محتوای ما مرتبط باشند، بهتر از لینک گرفتن از سایت‌های غیر رسمی، یا سایت‌هایی که موتور جستجو بی‌ربط می‌داند، در نظر گرفته می‌‍شوند. بنابراین، لینک‌های خوب لینک‌هایی هستند که از وب‌سایت های مشهوری دریافت شده ‌باشند که رتبه بالایی در نتایج جستجو دارند و به محتوای وب‌سایت مربوط می‌شوند.

برای انجام این‌کار، وب‌سایت های پربازدید و معتبر، خدماتی را به نام ریپورتاژ آگهی به وبمسترها ارائه می‌دهند. مدیر وب‌سایتی که ریپورتاژ ارائه می‌دهد، در ازای دریافت مبلغی از شما، محتوایی که تعیین می‌کنید را در وب‌سایت خود قرارداده و در بخش های مختلف آن، به وب‌سایت شما لینک می‌دهد. هر وبسایت برای ریپورتاژ آگهی‌های خود، قوانین خاص خود را دارد.

یکی دیگر از روش‌های لینک گیری خوب، تبادل لینک با وب‌سایت‌های “مرتبط” و “معتبر” است. اکیدا توصیه می‌کنم که برای انجام اینکار، به خوبی آموزش ببینید، تجربه کسب کنید و تحقیقات بسیار زیادی انجام دهید تا به اشتباه توسط الگوریتم‌های گوگل و…، به عنوان مزرعه لینک شناخته نشوید.

کلام آخر

لینک‌سازی برای وجود اینترنت مهم است. وب‌سایت‌ها باید به یکدیگر لینک دهند. بنابراین، توجه به لینک‌ها باید در دستور کار شما قرار بگیرد؛ اما لینک‌سازی با وب‌سایت‌هایی که مشخصاً مزرعه لینک هستند، کاملا آسیب‌رسان خواهد بود. اگر به لینک‌های خوب نیاز دارید، به دنبال انجمن ها و وبلاگ‌های مرتبط با کسب و کار خود باشید و با آنها لینک‌سازی کنید. همچنین می‌توانید بودجه مشخصی را هر ماه، بابت خرید ریپورتاژهای معتبر کنار بگذارید.