بک لینک چیست؟

ناب دیزاین وبلاگ 01 آگوست 2021
بک لینک چیست؟

یکی از ساده‌ترین تعاریفی که می‌توان از بک لینک یا لینک برگشت ارائه داد، پیوندی از یک وب‌سایت به وب‌سایت دیگر است. زمانی که شما در یک مقاله با لینکی برخورد می‌کنید که شما را به وب‌سایت دیگری منتقل می‌کند، به آن لینک Backlink گفته می‌شود. موتورهای جستجو مانند Google از این لینک‌ها به‌عنوان یک سیگنال برای رتبه‌بندی استفاده می‌کنند زیرا وقتی یک وب‌سایت به وب‌سایت دیگری لینک می‌شود، به این معنی است که آنها اعتقاد دارند که این محتوا قابل‌توجه است.

بک لینک چیست؟

لینک برگشت با کیفیت بالا می‌تواند به افزایش موقعیت و قابلیت مشاهده سایت در نتایج موتور جستجو یا همان مبحث سئو کمک کند. امروزه نیز یکی از مهم‌ترین موضوعات داغ روز موضوع لینک‌دهی و سئو است. از همین رو در این مقاله تصمیم گرفتیم تا اطلاعات مفیدی دراین‌خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

فرایند کار بک لینک‌ها چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد، این لینک‌ها نقش مهمی در الگوریتم موتور جستجو، سئو و استراتژی کلی شما برای رشد وب‌سایتتان دارند. حال اجازه دهید تا با ذکر یک مثال ساده، فرایند کار این لینک‌ها را به شما توضیح دهیم. تصور کنید که شما یک وبلاگ‌نویس هستید و یک مقاله بسیار جالب در مورد یک رویداد ورزشی می‌نویسید. وبلاگ‌نویس دیگری، برای مثال من، هنگام به اشتراک گذاشتن دیدگاهم، به مقاله شما پیوند می‌زنم. ازآنجاکه من در مورد موضوع موردنظر در سایت معروف مجله آنلاین خودم می‌نویسم، این امر باعث ایجاد پیوندی برای پست شما می‌شود.

مجله آنلاین من سایت بسیار محبوبی است پس بسیاری از سایت‌های دیگر به این مقاله پیوند می‌خورند. این امر اقتدار مجله آنلاین من را افزایش می‌دهد و مقاله شما نیز از یک سایت معتبر مانند وب‌سایت من یک بک لینک ارزشمند دریافت می‌کند که در واقع این برای هم من و هم شما یک معامله برد – برد است.

چرا استفاده از این لینک‌ها اهمیت دارد؟

لینک‌های برگشت اساساً رأی سایر وب‌سایت‌ها است. هر یک از این آرا به موتورهای جستجو می‌گویند: «این محتوا ارزشمند، معتبر و مفید است»؛ بنابراین هرچه بیشتر از این رأی‌ها داشته باشید، رتبه سایت شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز بالاتر خواهد بود. استفاده از Backlink در الگوریتم موتور جستجو چیز جدیدی نیست.

در واقع، لینک‌های برگشت اساس الگوریتم اصلی Google را تشکیل می‌دهند که با مبحثی به نام PageRank شناخته می‌شوند. حتی اگر گوگل هزاران تغییر در الگوریتم‌های خود ایجاد کند، لینک‌های برگشت همچنان سیگنال رتبه‌بندی کلیدی خواهند بود. علاوه بر این گوگل هم تأیید کرده است که Backlink یکی از سه فاکتور مهم رتبه‌بندی موتور جستجو بوده و خواهد بود.

معرفی انواع بک لینک

لینک‌های برگشتی که راجع به آن صحبت کردیم، دو نوع مختلف دارد که یکی از آن‌ها باارزش‌تر از دیگری است. در این قسمت به معرفی این دو نوع و نحوه تأثیرگذاری هرکدام می‌پردازیم:

لینک‌های برگشت Nofollow

این لینک‌ها به موتورهای جستجو اعلام می‌کنند که این لینک را نادیده بگیرند. این لینک‌ها هیچ ارزشی را از یک و بسایت به وبسایت دیگری منتقل نمی‌کنند. به همین علت نیز آنها در بهبود رتبه‌بندی یا مشاهده شدن و بسایت شما مفید نخواهند بود.

لینک‌های برگشت Dofollow

به خاطر داشته باشید که بک لینک درصورتی‌که از سایت‌های معتبر بیاید، بیشترین ارزش را دارد. این نوع لینک‌دهی می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی موتور جستجوگر شما کمک زیادی کند. بااین‌وجود در میان این لینک‌ها، لینک‌هایی نیز وجود دارد که بد یا سمی شناخته می‌شوند. این پیوندها از سایت‌های مشکوکی می‌آیند یا با دورزدن قوانین استفاده از خدمات موتور جستجو به دست می‌آیند. استفاده از چنین لینک‌هایی ممکن است باعث شود گوگل سایت شما را جریمه کند یا حتی آن را از فهرست خارج کند. به یاد داشته باشید که کمیت این لینک‌ها اهمیت ندارد بلکه موضوعی که مهم است، کیفیت این لینک‌ها است که در رتبه‌بندی سایت شما تفاوت ایجاد می‌کند.

چگونه لینک برگشت دریافت کنیم؟

چنانچه پیش‌تر گفتیم، برخی از این لینک‌ها ذاتاً از بقیه ارزش بیشتری دارند. پیوندهای پیگیری شده از سایت‌های معتبر، محبوب و پرمخاطب مطلوب‌ترین لینک‌های برگشت در نظر گرفته می‌شوند، درحالی‌که دریافت لینک از سایت‌های کم‌مصرف معمولاً مزیتی ندارند. حتی فقط ذکر شدن در وب‌سایت‌های باکیفیت می‌تواند به برند شما رونق ببخشد. همچنین ذکر این نکته نیز خالی ‌از لطف نیست که همان‌طور که برخی از این لینک‌هایی که دریافت می‌کنید ارزش بیشتری نسبت به بقیه دارند، پیوندهایی که به سایت‌های دیگر ایجاد می‌کنید نیز از نظر ارزش متفاوت هستند.

بک لینک چیست؟

 روند به‌دست‌آوردن این پیوندها با عنوان دریافت لینک یا ایجاد لینک شناخته می‌شود. دریافت لینک برای سایت شما به زمان و تلاش نیاز دارد. در این قسمت به معرفی 7 روش ساده برای ایجاد لینک باکیفیت برای وب‌سایتتان می‌پردازیم:

  • در پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی خود پیوندهایی را به سایت خود اضافه کنید.
  • برای پستی که در حال حاضر دارای رتبه خوبی است در Google جستجو کنید و سپس آن را بهبود بخشیده و گسترش دهید.
  • پست‌های لیست، پست‌های “چگونه” ، پست‌های “چرا” ، اینفوگرافیک‌ها یا پست‌هایی با فیلم‌های جاسازی شده ایجاد کنید. این قالب‌ها معمولاً نسبت به پست‌های استاندارد بک لینک بیشتری می‌گیرند.
  • ایجاد پست‌های راهنما نیز می‌تواند یکی از این راه‌ها باشد. این پست‌های بسیار طولانی شامل چندین هزار کلمه است و تمام زوایای یک موضوع را پوشش می‌دهد.
  • تبادل لینک با وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های دیگر نیز قدمی مؤثر دراین‌خصوص است.
  • با افراد تأثیرگذار در حرفه خود تماس بگیرید و در مورد مقاله‌ای در سایت خود به آنها بگویید که ممکن است بخواهند به آن پیوند دهند.
  • یکی از زیرکانه‌ترین این روش‌ها نیز مصاحبه با اینفلوئنسرها در حرفه خودتان است. سپس برای آنها پیوند ارسال کنید، بدون شک آنها به سایت شما پیوند می‌خورند.

شما همچنین می‌توانید شروع به انجام تحقیقات رقابتی در زمینه Backlink کنید. برای انجام این کار، باید لینک‌های برگشت رقبای خود که رتبه خوبی دارند را چک کنید. برای پیداکردن این لینک‌ها ابزاری به نام SEMrush می‌تواند به شما کمک کند. برای لینک‌سازی خود نیز می‌توانید همین دامنه‌ها را هدف قرار دهید.

بک لینک چیست؟

نکات پایانی

در آخر نیز باید گفت که اگر می‌خواهید افراد به وب‌سایت شما پیوند دهند، به چیزی در سایت خود نیاز دارید که ارزش پیوند دادن را داشته باشد. این دارایی قابل پیوند می‌تواند یک مقاله، یک ویدئو، یک قطعه نرم‌افزار، یک مسابقه و یا یک نظرسنجی باشد یا هر چیزی که مردم بخواهند به آن پیوند دهند. امیدواریم که مطالب فوق در خصوص بک لینک برای شما مفید بوده باشد.