روش‌ های بازاریابی اینترنتی

ناب دیزاین وبلاگ 25 جولای 2021
روش‌ های بازاریابی اینترنتی

درک انواع مختلف روش‌ های بازاریابی اینترنتی به رونق کسب و کار شما کمک می‌کند. در حال حاضر از استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی به عنوان موثرترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌ های تبلیغ شرکت و تولید آگهی‌ها یاد می‌شود. ما در این مقاله سعی داریم تا یک راهنمای سریع برای برخی از پرکاربردترین روش‌ های بازاریابی اینترنتی را ارائه کنیم، پس با ما همراه باشید.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی یکی از اصطلاحات مورد استفاده برای توصیف فعالیت‌های بازاریابی به صورت آنلاین است. بازاریابی اینترنتی طیف گسترده‌ای از استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها مانند بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا، پرداخت به ازای هر کلیک و بهینه‌سازی موتور جستجو را شامل می‌شود. همچنین از اصطلاحات دیگری نظیر بازاریابی آنلاین، بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی وب نیز برای توصیف این فعالیت‌ها استفاده می‌شود.

برای خود یک وبلاگ یا وب سایت برای دیده شدن محصولات خود ایجاد کنید.

شما می‌توانید با استفاده از این پلتفرم با مشتریان خود در ارتباط باشید و نظر آن‌ها را درباره محصولات خود جویا شوید. فراموش نکنید که هیچ چیز به اندازه یک ارتباط صادقانه نمی‌تواند باعث اعتماد مشتریان بالقوه شما شود. البته شما باید در وب سایت یا وبلاگ خود از طیف وسیعی از روش‌ های بازاریابی اینترنتی استفاده کنید تا پلتفرم شما دیده شود.

برای طراحی وب سایت خود سرمایه‌گذاری کنید.

هر چند اغلب طراحی وب به عنوان یک تاکتیک بازاریابی مورد بحث نیست، اما نباید فراموش کنید که کاربران به طراحی وب سایت شما توجه ویژه‌ای خواهند داشت. در واقع شکل ظاهری وب سایت شما نشان دهنده تمام تلاش‌های شما در زمینه بازاریابی دیجیتال است. بنابراین اگر صفحه وب سایت جالب و مطالب موجود در آن خوانا نباشد، مهم نیست از چه روش‌ های بازاریابی اینترنتی استفاده کرده باشید، شما محکوم به شکست خواهید بود. اگر برای انجام این کار مهارت لازم را ندارید، شک نداشته باشید که استخدام افرادی برای ایجاد یک وب سایتی مدرن، قابل توجه و البته با قابلیت بازدید آسان به وسیله گوشی هوشمند؛ فکر عاقلانه‌ای است.

روش‌ های بازاریابی اینترنتی

از بازاریابی و بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) استفاده کنید

بازاریابی و بهینه‌سازی موتور جستجو بخشی از مواردی است که باعث می‌شود تجارت شما در بالای لیست نتایج موتورهای جستجو ظاهر شود. یک استراتژی قوی سئو (SEO) می‌تواند شامل ارائه مطالبی با کلمات کلیدی مورد استفاده برای یافتن خدماتی مانند خدمات شما باشد. سئو از اجزا داخل وب سایت شما نظیر محتوا، ساختار و کاربرپسندی و همچنین عوامل خارج از وب سایت شما نظیر پیوندهای مفید با سایت‌های دیگر، اشتراک‌های اجتماعی، اختیارات محدودیت کاربران تشکیل شده است.

در واقع می‌توان گفت توجه به قواعد سئو باعث می‌شود تا بازدید از وب سایت شما به تجربه‌ای منحصر به فرد برای بازدیدکنندگان تبدیل شود. این کار شانس شرکت شما برای انتخاب شدن توسط کاربران بعد از جستجوی آنلاین به میزان قابل توجه‌ای افزایش می‌دهد.

استفاده از روش‌ های بازاریابی اینترنتی به وسیله شبکه‌های اجتماعی

در این روش با استفاده از شبکه اجتماعی شناخته شده نظیر تلگرام، فیس بوک، اینستاگرام یا توییتر سعی می‌شود تا کاربران با محصولات شما آشنا شوند. البته بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر به دو دسته رایگان و پولی تقسیم‌بندی می‌شود.

بازاریابی رایگان در رسانه‌های اجتماعی

در این نوع از روش‌ های بازاریابی اینترنتی تمرکز اصلی بر ایجاد علاقه و روابط عمیق با مصرف کنندگان و ایجاد وفاداری در مشتری‌ها است. در حال حاضر روش‌های بی‌شماری برای انجام بازاریابی رایگان در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. در ذیل چند مورد از پرکاربردترین روش‌ های بازاریابی رایگان در شبکه‌های اجتماعی بررسی شده‌اند.

در وهله اول شما می‌توانید از نام تجاری خود به عنوان یک مرجع برای نشر مطالب سودمند و کاربردی استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که نوع مطالب پربازدید در شبکه‌های اجتماعی با مطالب پر بازدید ارائه شده در وب سایت شما، متفاوت خواهد بود.

یکی دیگر از روش‌ها برای بازاریابی اجتماعی، پرورش وفاداری است. شما برای این کار در شبکه اجتماعی خود نشان خواهید داد که به چه میزان برای مشتریان خود ارزش قائل هستید. نباید فراموش کنید که یکی از جنبه‌های اصلی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی استفاده درست از قدرت روابط مشتری است. پاسخ فوری به سوالات مشتری‌های خود در شبکه‌های اجتماعی، اصالت برند شما را نشان می‌دهد و باعث اعتماد دیگران به محصولات یا خدمات شما می‌شود.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی پولی

شما می‌توانید برای ارتقا کسب و کار خود در شبکه‌های اجتماعی از روش‌های بازاریابی پولی استفاده کنید. در تمام شبکه‌های اجتماعی روش‌های مختلفی برای ارائه تبلیغات محصولات یا خدمات شما وجود دارد و شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌های تعیین شده آن‌ها از این روش‌ های بازاریابی اینترنتی استفاده کنید.

روش‌ های بازاریابی اینترنتی

استفاده از روش‌ های بازاریابی اینترنتی به وسیله بازاریابی محتوا

شما با تهیه و توزیع محتوای ارزشمند مرتبط با خدمات و محصولات خود می‌توانید برای ایجاد ارتباط مفید با مشتریان احتمالی و دستیابی به اهداف بازاریابی خود، برنامه ریزی کنید. استراتژی‌های بازاریابی محتوا شامل تهیه محتواهای آموزشی، سرگرمی و… است. این محتواها شامل هر قالب اطلاعاتی هستند که به صورت آنلاین مانند وبلاگ، فیلم، پادکست، اینفوگرام یا پست‌های رسانه‌های اجتماعی و غیره منتشر می‌شوند. محتواهای ارائه شده باید دارای کیفیت بالا باشند و در نگارش و تهیه آن‌ها از انواع اصلی استراتژی‌های بازاریابی آنلاین، از جمله سئو، PPC، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل و غیره استفاده می‌شود. هدف اصلی این محتواها به جای فروش محصولات، جذب مخاطبین دائمی برای پلتفرم شما است.

استفاده از روش‌ های بازاریابی اینترنتی به وسیله بازاریابی وابسته

این نوع روش‌ های بازاریابی اینترنتی به طور معمول به پیوندهایی گفته می‌شود که توسط پست‌های وبلاگ مختلف برای برای خرید یک محصول خاص به خوانندگان خود ارائه می‌شوند. معمولا در چنین شرایطی قراردادی بین شرکت‌ها و این وبلاگ‌ها وجود دارد تا به ازای خرید هر محصول از طریق این لینک‌ها، درصدی از سود شرکت به وبلاگ‌ها تعلق گیرد. به طور مثال در کشور آمریکا مردم برای خریدهای اینترنتی خود معمولا از شرکت آمازون استفاده می‌کنند؛ اما جالب است بدانید که درصد بالایی از خریدها توسط وبلاگ یا وب سایت‌هایی مانند WP Engine پیشنهاد می‌شوند.

عامل تعیین کننده برای استفاده از پلتیفرم‌ها معمولا تعداد بازدیدها و خوانندگان منحصر به فرد آن‌ها است. در واقع به نسبت تعداد مخاطبین این قبیل از وب سایت‌ها می‌توان انتظار افزایش سود را داشت.

نکته مهم درباره این قبیل وبلاگ یا وب سایت‌ها می‌توان رفتار صادقانه آن‌ها در مقابل خوانندگان همیشگی‌شان دانست. هر چند بازاریابی وابسته یکی از سودآورترین استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی به شمار می‌آید، اما باید محصولات ارائه شده برای مخاطبین این وب سایت مفید باشند. به طور مثال شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که در یک وب سایت یا وبلاگ ورزشی بتوان محصولات مربوط به آشپزی را فروخت. البته به نظر تعدادی از تحلیلگران بازاریابی در هر مکانی که مشتریان بالقوه شما به صورت آنلاین زندگی می‌کنند، می‌توان بهترین تلاش را برای فروش محصولات انجام داد. پس باید به نوع استراتژی‌های بازاریابی آنلاین دقت کافی داشته باشید تا انتظار سود مناسب را داشته باشید.

روش‌ های بازاریابی اینترنتی

بازاریابی تاثیرگذار

بازاریابی تاثیرگذار یکی از جدیدترین روش‌ های بازاریابی اینترنتی به شمار می‌رود، اما انتظار می‌رود که محبوبیت این روش روز به روزگسترده‌تر شود. شما در این روش برای تأثیرگذاری تبلیغات محصولات یا خدمات شرکت خود از افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید. البته توجه داشته باشید که افرادی مطابق با ارزش‌های شرکت خود را انتخاب کنید تا باعث اعتماد بیشتر مشتریان بالقوه شما شوند.

یکی از روش‌ های بازاریابی اینترنتی استفاده از ایمیل مارکتینگ است.

در این روش شما تنها به ارسال ایمیل برای تبلیغ محصولات خود اکتفا نمی‌کنید. شما با استفاده لیست‌های مختلف ایمیل سعی می‌کنید تا علایق و نیازهای هر فرد را پیش بینی کنید. در این روش در واقع شما از افراد مختلف با رویکردهای شخصی می‌خواهید تا محصولات یا خدمات شما را بررسی کنند. برای این روش شما باید نگاهی دقیق و واضح به عادات خرید مشتریان خود بیندازید و از این اطلاعات برای توسعه استراتژی خود استفاده کنید.

یک لیست ایمیل Opt-In ایجاد کنید

یک لیست ایمیل انتخابی به مشتریان امکان می‌دهد تا به شما مراجعه کنند و برای دریافت نامه نگاری و محتوا یا اخبار جدید از طریق ایمیل ثبت نام کنند. با این کار امکان برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی را دارید.

یکی از روش‌ های بازاریابی اینترنتی استفاده از مقالات و اخبار روز است

شما می‌توانید برای توسعه کسب و کار خود با یک متخصص روابط عمومی همکاری کنید. در این روش با استفاده از اخبار و مقالات روز، وب سایت خود را به طیف وسیعی از افراد معرفی می‌کنید. همچنین طیف گسترده‌ای از کاربران اینترنت را مجاب می‌کنید تا دوره‌های زمانی کوتاه از وب سایت شما دیدن کنند.

بیانیه‌های مطبوعاتی آنلاین بنویسید

توجه داشته باشید که هنگامی می‌توانید از اطلاعیه‌های مطبوعاتی آنلاین استفاده ‌کنید که اطلاعات خود را در یک شرایط رسمی به دست آورده باشید. برای این کار می‌توانید با خبرنگاران مستقل همکاری داشته باشید. این به روزنامه‌ها، وبلاگ‌ها یا سایر منابع رسانه‌ای اجازه می‌دهد بدون نیاز به تلاش برای اتصال و ادعای یک داستان، اطلاعات شما را ببینند و درباره شرکت شما پست بنویسند.

برگزاری مسابقات و هدایا

مردم عاشق مسابقات و البته هدایا هستند. در این نوع از استراتژی‌های بازاریابی آنلاین در هر زمان می‌توانید در ازای دریافت کالا یا خدمات رایگان، مشتریان خود را تشویق به خرید کنید، با استفاده از این روش معمولاً شاهد افزایش خریدها یا بازدید از وب سایت خود خواهید بود.