الگوریتم پاندای گوگل

ناب دیزاین وبلاگ 18 دسامبر 2020
الگوریتم پاندای گوگل

الگوریتم پاندا چیست؟

الگوریتم پاندا ابتدا در تاریخ ۲۳ فوریه سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد. این الگوریتم در شروع راه اندازی کشاورز (Farmer) نامیده می شد. بر اساس بیانیه گوگل، راه اندازی ابتدایی پاندا در چند ماه ابتدایی، بر روی ۱۲ درصد از نتایج جستجو به زبان انگلیسی تاثیر داشت. از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ چیزی در حدود ۲۵ آپدیت برای این الگوریتم ارائه شده است. پاندا، نام رسمی الگوریتم گوگل می باشد که برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت به وجود آمده است. از ویژگی های این الگوریتم کاهش شانس نمایش محتوای بی‌کیفیت، کوتاه و بی ‌ارزش در نتایج است و بر عکس به محتوای با کیفیت، جذاب و ویژه جایگاه بهتری در نتایج جستجو داده است. الگوریتم پاندا زمانی انتشار یافت که کاربران از ازدیاد محتوای بیهوده و اسپم در نتایج جستجو شاکی بودند.

گوگل با رونمایی از این الگوریتم معیاری برای طبقه بندی میزان کیفیت صفحات منتشر نمود. این معیارِ تعیین کیفیت، نسبت به میزان رضایت بازدید کننده در نظر گرفته شد و به سرعت به یکی از عوامل اساسی در رتبه‌بندی نتایج جستجو تبدیل گشت.

با معرفی الگوریتم پاندا وبسایت‌ هایی که به واسطه محتوای بدون کیفیت در معرض خطر جریمه بودند، با اضافه نمودن محتوای دارای کیفیت بالا، حذف کلمات زائد و توجه به بهتر شدن تجربه کاربری و خوانش محتوای صفحات، نسبت به تنظیم و ساخت مجدد صفحات خود اقدام نمودند.

چرا الگوریتم پاندا ساخته شد؟

در سال ۲۰۱۰ موتور جستجوی گوگل با یک بحران اساسی مواجه شد. این بحران جدی در پی زیاد شدن محتوای بی‌کیفیت و افت شدید کیفیت نتایج جستجو ایجاد شده بود. در این بحران کسب و کار گوگل که طبق رضایت کاربر از نتایج جستجو بود با چالشی جدی مواجه شد.

در پی این مشکلات، در سال ۲۰۱۱ روزنامه  Business Insider تیتری با عنوان “الگوریتم های جستجوی گوگل” تبدیل به یک ویرانه شده، وقت درمان است.” منتشر کرد که همین امر موجب شد گوگل احساس خطر بیشتری کند. قطعا استفاده از چنین اسم هایی در روزنامه ‌های معتبر، تهدیدی جدی برای گوگل محسوب می شد و بر روی اعتبار و سهام این شرکت تاثیر منفی می‌گذاشت. اما در نهایت این زنگ خطر در گوش گوگل به صدا درآمد و این شرکت با معرفی الگوریتم پاندا جوابی قاطع به آن داد.

الگوریتم پاندا چه فاکتورهایی را بررسی می‌کند؟

الگوریتم پاندا صفحات سایت را بررسی نموده و آن ها را از نظر کیفیت مرتب می نماید. برای هر سایت فاکتورهای زیر به عنوان هدف خود قرار داده، سپس به بررسی هر کدام از آنها میپردازد:

محتوای نازک: صفحاتی با محتوای بسیار اندک یا مشکل­دار که باعث می‌شود این صفحات برای ربات‌های Google قابل دیدن نباشد(محتوا پنهان، محتوای پویا و غیره).

چاشنی کلمات کلیدی: استفاده­ی افراطی یک کلمه ارزشمند به صورت آشکار یا پنهان کردن کلمات‌کلیدی داخل محتوا به خاطر بالا رفتن رتبه جستجو.

محتوای نامربوط: محتوایی که با کلمات‌ اصلی، موضوعات و عناصر دیگری که برای آنها بهینه ‌سازی شده، مطابق نیستند.

مزارع محتوا: وبسایت‌ هایی که حجم زیادی از محتوای بی­کیفیت را نشر می دهند غالباً از دیگر وبسایت ‌ها استفاده می نمایند.

نسبت بالای تبلیغات به محتوا: صفحاتی که در آن تبلیغات نسبت به محتوا ارجحیت دارد.

محتوای بی­کیفیت یا زیاد از حد تولید شده توسط کاربر (UGC) :  در حالی که محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) به خودی خود بدون مشکل است، اما باید محتوای به وجود آمده قوی‌تر و ارزشمندتر باشد.

پیوندهای بیش از اندازه وابسته: این مسئله هیچ ارتباطی با پیوندهای وابسته یا وب سایت‌ های وابسته ندارد، اما محتوای شما باید جدا از لینک ‌های تبلیغاتی، لینکی مفید به منظور ارائه داشته باشد.

عدم اقتدار: پاندا موجب تغییر شیوه نگاه گوگل به وب سایت و صفحات شده است. موضوعی که تا به امروز تکامل یافته است.

فریب محتوا: محتوایی که برای فریب کاربران ساخته شده است.

پیوندهای فریبنده: پیوندهایی که کاربران را به هدف مورد نظر نمی‌رساند.

بروز رسانی پاندا و EAT

EAT یکی از مفاهیم بسیار مهم در مورد سئو سایت است که به تخصص، اعتبار و قابلیت اعتماد اشاره دارد. در سال 2018 گوگل نکاتی را در رابطه با EAT برای سنجش کیفیت محتوای موجود توسط نیروهای انسانی خود ارائه کرد. EAT محتواها را بر اساس تخصص، اعتبار و قابلیت اعتماد آن ها مورد بررسی قرار می دهد.

به طور کلی، هرچه زمان می گذرد، بر کیفیت محتواهایی که در رتبه های برتر نتایج جستجویگوگل هستند، افروده می شود. در نتیجه بهترین کاری هایی که به عنوان یک وبمستر یا تولید کننده محتوا می توانید انجام دهید را به ترتیب در ادامه بیان کرده ایم:

  • یادگیری کامل اصول اساسی سئو
  • شناسایی کامل مخاطبین خود
  • مطلع شدن از آخرین بروز رسانی های موتور جستجوی مورد نظر
  • شروع به تولید محتواهای خیلی ارزشمند و مفید برای کاربر
  • اضافه و تنظیم کردن اصول سئو بر محتوای تولید شده
  • دوری کردن از تکنیک های سئو کلاه سیاه
  • تکرار این چرخه و بروز رسانی محتواهای قدیمی

الگوریتم گوگل پاندا در سال 2020 چه عملکردی دارد؟

پاندا به یکی از مراکز اصلی هسته الگوریتم گوگل تبدیل شده است. در نتیجه این تبدیل ما شاهد بروز رسانی های دیگری که در مورد پاندای گوگل اتفاق می افتاد، نبودیم و پیش بینی می شود که این قضیه ادامه دار باشد. همچنین بروز رسانی های زیادی در هسته الگوریتم رتبه بندی گوگل انجام شده است که هیچ کدام از آن ها بر روند رنک دهی گوگل به کیفیت محتواها، تاثیری نگذاشته اند. در نهایت، ساختار بهینه سازی سایت بر اساس الگوریتم گوگل پاندا، تغییر ویژه ای نکرده است.

برای بهینه سازی سایت طبق الگوریتم پاندای گوگل، دو موضوع وجود دارد که باید به آن ها توجه ویژه ای شود:

شرایط این بروز رسانی یکسان می باشند: به طور اجمالی، همان مسائلی که گوگل با اولین بروز رسانی الگوریتم پاندا خود، آن ها را هدف خود می دانست، هنوز هم به همان میزان ارزشمند هستند. تفاوت اصلی پاندا در سال های 2020 و 2011 این است که هدف این بروز رسانی الگوریتم گوگل این بود که از بروز تکنیک های سئو کلاه سیاه پیشگیری کند اما اکنون هدف اصلی این بروز رسانی این است که بهترین و با کیفیت ترین محتواها، در بالاترین نقطه صفحات نتایج جستجو گوگل قرار داشته باشند.

تغییرات در نحوه رنکینگ گوگل: با پیشرفت فناوری الگوریتم رنکینگ گوگل، این موتور جستجو قادر است به شکلی هوشمندانه، محتواهای ارزشمند را از محتواهای بی ارزش جداسازی کند و تشخیص دهد که کدام وب سایت ها، قصد فریب خرنده هایش را دارند.

راهکارهای تولید یک محتوای ارزشمند

با توجه به صحبت‌هایی که تا الان داشتیم شاید از خود بپرسید که برای جلوگیری از خشمگین شدن این الگوریتم چطور محتوای با ارزش تولید کنم؟ چه نکاتی را باید در نظر بگیرم؟ صبور باشید. در ادامه، نکات لازم برای داشتن یک محتوای باکیفیت را به شما خواهیم گفت. اما پیش از آن آگاه باشید که یک محتوای ارزشمند نیازمند زمان و دقت است.

فدا نکردن کیفیت به جای کمیت

تعدد نشر مقالات و یا تعداد کلمات موجود در متن مهم نیست بلکه مهم این است که محتوای تولید شده برای کاربر دارای ارزش و اهمیت باشد و اگر تعداد مشخصی برای تولید محتوا تعیین کنید بی‌شک کیفیت آن را تحت تاثیر قرار میدهید.

ملاک موفقیت خود را فقط برای گوگل قرار ندهید

پس از انتشار یک مقاله جایگاه آن در نتیاج گوگل را بررسی نکنید و هدف خود را از بازاریابی محتوا، فقط بر اساس کسب جایگاه در نتایج و سئو قرار ندهید. زمانی شما در تولید یک محتوا موفق هستید که تعداد نظر کاربران، اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی از کاربران داشته باشید. هدف اصلی شما در ابتدا باید جلب رضایت مخاطب و کاربر باشد.

به نیاز مخاطب قبل از شروع به نوشتن فکر کنید

جای توجه به تعداد جستجوی کلمات و هدف‌گذاری روی عبارات کوتاه و عمومی، بهتر است تمرکز خود را بر روی نیاز واقعی کاربر و عبارت ‌های طولانی قرار دهید. به بیان دیگر تلاش کنید به جای تولید محتوا برای یک کلمه خاص روی یک مفهوم و موضوع مشخص برای کاربر کار کنید. با انجام اینکار، به جای تکرار مداوم کلمه مورد نظر خود به همه موضوعات مرتبط به آن پرداخته‌ اید.

شناخت استاندارد های گوگل برای درک محتوای صفحات

ما در نظر میگیریم که شما یک محتوای عالی و مناسب برای کاربر نوشته ‌‌اید اما این کافی نیست. موفقیت شما از یک محتوا زمانی کامل میشود که از استاندارهای گوگل برای درک یک محتوا آگاهی داشته باشید تا ربات‌ های گوگل نیز محتوای شما را به درستی درک کنند.

این تصورات اشتباه را در مورد الگوریتم پاندا نداشته باشید

توجه کردن پاندا به محتوای کپی

اگر شما هم جزء کسانی هستید که هدف الگوریتم پاندا را فقط مبارزه با محتوا تکراری میدانید باید بگوییم کاملا در اشتباه هستید. الگوریتم پاندا در تلاش برای ارائه محتوا ارزشمند با اطلاعات خاص برای بازدید کننده است چرا که گوگل به دنبال صفحاتی می گردد که محتوا یا مفهوم جدیدی را به کاربر انتقال می دهند و جدا از سایر صفحات وب هستند.

کم ارزش بودن محتوای تولید شده توسط کاربر

الگوریتم پاندا هیچ مشکلی با محتوایی که توسط کاربر ایجاد شده ، ندارد و فقط سایت‌ هایی را که محتوای بی ‌کیفیت و ضعیف دارند به انتهای نتایج گوگل می‌کشاند.

سایت‌ هایی مانند دیوار و باما را در نظر بگیرید که تمام محتوای خود را از کاربران دریافت می کنند و حتی در بعضی موارد شباهت ‌های بسیاری به یکدیگر دارند ولی این سایت ‌ها توسط پاندا جریمه نمی شوند، زیرا این الگوریتم قادر به درک تفاوت و ارزش آنهاست.