آشنایی با الگوریتم های گوگل

ناب دیزاین وبلاگ 18 دسامبر 2020
آشنایی با الگوریتم های گوگل

برای اینکه بفهمید الگوریتم گوگل چیست ، ابتدا بیایید ببینیم الگوریتم ها به طور کلی چه چیزی هستند. تعریف استاندارد این است: مجموعه ای از قوانین برای حل مسئله در تعداد محدودی از مراحل. در زبان رایانه ها ، یک الگوریتم زمینه را برای انجام یک کار کاملاً مشخص برای کامپیوتر فراهم می کند. به عنوان مثال ، ممکن است کامپیوتر طوری برنامه ریزی شده باشد که به طور تصادفی عددی بین 1 تا 100 ارائه دهد. این وظیفه ای است که دارای یک نقطه شروع و نقطه پایان تنظیم شده است. بنابراین ، متناهی است.

روش دیگر مشاهده الگوریتم این است که آن را به عنوان یک معادله ریاضی در نظر بگیریم. ممکن است از شما خواسته شود با فاصله 4 تایی از 100 تا 80 بشمارید. پس می گویید: “100 ، 96 ، 92 ، 88 ، 84 ، 80”. بر روی کاغذ ، می توانید در یک ستون نشان دهید که چگونه با کم کردن عدد 4 به هر پاسخ رسیده اید. اگرچه این یک نگاه ساده به الگوریتم است ، اما به درک نسخه های پیچیده تر کمک می کند.

الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم های گوگل از همان تعریف اساسی و قاعده الگوریتمی که توصیف کردیم پیروی می کنند. به آخرین باری که چیزی را در گوگل جستجو کرده اید فکر کنید. چه “ویدیو های گربه های زیبا” را تایپ کرده باشید، چه “فروشگاه های کفش در پنسیلوانیا” را، موتور جستجو میلیون ها نتیجه را برای انتخاب شما در نظر می گیرند.

اما گوگل چگونه تصمیم می گیرد که کدام نتیجه را و به چه ترتیبی به شما نشان دهد؟ یک الگوریتم

گوگل یک الگوریتم بسیار پیچیده برای ارائه نتایج جستجو دارد و بسته یه جستجو به طور مرتب تغییر می کند. و اگرچه این شرکت الگوریتم دقیق را علنی نمی کند، اما در اینجا چند عنصر آورده شده است که می دانیم تأثیر آن ها بر توانایی نمایش نتایج در یک صفحه در کلمات کلیدی خاص است:

  • ظاهر کلمه کلیدی در عنوان صفحه ، برچسب های سر صفحه و توضیحات متا
  • مقدار پیوندهای ارگانیک و طبیعی موجود در صفحه
  • نحوه عملکرد وب سایت در دستگاه های تلفن همراه ، مانند تلفن های هوشمند و تبلت

البته این ها تنها برخی از خصوصیاتی است که الگوریتم گوگل هنگام تعیین نحوه تحویل و رتبه بندی صفحات بررسی می کند. احتمالاً ده ها ، یا نه صد ها مورد دیگر وجود دارد.

نحوه کار الگوریتم های جستجو

با توجه به مقدار اطلاعات موجود در وب ، یافتن آنچه که شما نیاز دارید بدون این که آن ها مرتب شوند تقریباً غیرممکن است. سیستم های رتبه بندی گوگل را مناسب با همین هدف طراحی کرده اند تا صدها میلیارد از صفحهات وب را به گونه ای در فهرست جستجوی ما مرتب کنند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن مناسب ترین و مفید ترین نتایج را پیدا کنند و آنها را به گونه ای ارائه دهند که به شما در پیدا کردن چیزی که در حال جستجوی آن هستید کمک کنند.

این سیستم های رتبه بندی از یک الگوریتم تشکیل نشده اند، بلکه از یک مجموعه کامل از الگوریتم ها تشکیل شده اند. برای دستیابی به مفید ترین اطلاعات ، الگوریتم های جستجو عوامل مختلفی را بررسی می کنند ، از جمله:

  • کلمات جستجوی شما
  • ارتباط و قابلیت استفاده از صفحات
  • تخصص منابع
  • موقعیت مکانی
  • تنظیمات شما

وزن اعمال شده برای هر عامل بسته به ماهیت سوال شما متفاوت است؛ به عنوان مثال، تازه بودن مطالب نسبت به آن چه در مورد تعاریف فرهنگ لغت گفته می شود، در پاسخ به سوالات مربوط به موضوعات اخبار فعلی نقش بیشتری دارد.

برای اطمینان از الگوریتم های جستجو مطابق با استانداردهای بالایی از لحاظ ارتباط و کیفیت ، ما یک فرایند دقیق داریم که شامل تست های زنده و هزاران کیفیت سنج جستجوی خارجی آموزش دیده از سراسر جهان است. این کیفیت سنج ها از دستورالعمل های سختگیرانه ای پیروی می کنند که اهداف ما را برای الگوریتم های جستجو مشخص می کند و برای دیدن همه در دسترس عموم است.

انواع الگوریتم های گوگل

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا در سال 2011 شروع به کار کرده است. این الگوریتم در حقیقت کیفیت محتواهای موجود در سایت ها را بررسی می کند. الگوریتم پاندا از نمایش مطالب بی کیفیت و ضعیف در صفحات نتایج جستجوی گوگل خودداری می کند. بنابراین از کپی کردن مطالب دیگر سایت ها و همیچنین استفاده از مطالب غیر مرتبط با موضوع فعالیت سایت خودداری کنید و بهتر مطالب موجود در سایتتان را بروزرسانی نمایید.

الگوریتم پنگوئن

در سال 2012 الگوریتم پنگوئن با هدف جلوگیری از لینک سازی اسپم طراحی گردید. این الگوریتم به بک لینک های خوب امتیاز مثبت می دهد و در مقابل آن به بک لینک های مخرب امتیاز منفی می دهد که این عملکرد می تواند جایگاه شما در میان صفحات نتایج گوگل را دگرگون نماید. برای اینکه سایت شما توسط الگوریتم پنگوئن جریمه نشود باید از دریافت بک لینک از سایت های غیر مرتبط با فعالیت سایت خودداری کنید، از لینک سازی افراطی داخل سایت پرهیز کنید، اقدام به لینک سازی سازی مفید کنید و از خرید بک لینک اجتناب کنید.

الگوریتم مرغ مگس خوار

این الگوریتم به کلمات کلیدی مورد جستجو توسط کاربران تمرکز دارد و در سال 2013 شروع به کار کرده است. وظیفه این الگوریتم این است که در کمترین زمان ممکن پاسخگوی درخواست های کاربران باشد. حتما هنگام تایپ در گوگل مشاهده کرده اید که نمونه هایی از کلمات کلیدی که بیشتر جستجو شده اند را گوگل به شما نشان می دهد تا راحت تر چیزی را که در ذهن دارید جستجو کرده و به نتیجه برسید که در واقع این امر توسط الگوریتم مرغ مگس خوار ممکن شده است.

الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر بر اساس موقعیت مکانی کاربران نتایج جستجو را به آن ها نشان می دهد. این الگوریتم در سال 2014 طراحی و معرفی شده است. بعضی وقت ها ممکن است به دنبال فروشگاه یا رستورانی در گوگل باشید و آدرس و یا نقشه را در داخل کادری جداگانه گوگل به شما نمایش دهد در واقع بخش زیادی از این عملکرد گوگل مربوط به الگوریتم کبوتر است. به عنوان مثال شما با جستجوی عبارت “کافه های نزدیک من” نتایجی را به دست می آورید که به موقعیت مکانی شما نزدیکتر هستند و این امر سبب می شود تا نتایج کاربردی تری به کاربران نمایش داده شود.

الگوریتم گوگل دنس

این الگوریتم با بالا و پایین کردن رتبه وب سایت شما در گوگل می خواهد تا عکس العمل شما را در برابر این تغییر بسنجد تا نسبت به عکس العمل شما بازخورد داشته باشد. در واقع گوگل دنس صاحبان وب سایت ها را مورد امتحان قرار می دهد تا میزان کیفیت فعالیت های آن ها مورد آزمایش قرار گیرد و گاهی ممکن است حتی از نتایج گوگل حذف شوید و دوباره برگردید. این الگوریتم توسط گوگل به صورت رسمی معرفی نشده است.

الگوریتم تازگی محتوا

الگوریتم freshness بر روی محتوای جدید و بروزرسانی محتوا تمرکز دارد. این الگوریتم در سال 2011 برای اولین بار توسط گوگل معرفی شده است. الگوریتم تازگی محتوا بسیار مورد توجه متخصصان سئو واقع شده و بیش از 30 درصد جستجوهای گوگل را تحت تاثیر قرار داده است.

انتظارات برای به روز رسانی الگوریتم  گوگل

الگوریتم های گوگل از اوایل سال 2010 به طور رو به افزایشی در حال پیشرفت بوده است. به روز رسانی های مهم آن در دهه اخیر متمرکز بر مبارزه با نتایج هرز نامه و سایت هایی بود که سعی در تقلب در سیستم داشتند. اما با گذشت زمان، به روز رسانی ها بیشتر و بیشتر به نتایج جستجو کمک می کردند تا جستجوگر های دسکتاپ، موبایل و جستجوگر های محلی دقیقاً همان چیزی را که می خواهند جستجو کنند. بدیهی است که فاکتور رتبه بندی صفحه در آنجا به خوبی جا می افتد. با وجود این که الگوریتم در ابتدای کار برای شروع پیشرفته بود، بروز رسانی ها در طول سال ها، از جمله یادگیری ماشین و NLP ، آن را عملا پیشرفته تر کرده است.

با تمرکز مداوم بر هدف، به نظر می رسد که جستجوی گوگل همچنان الگوریتم خود را در تکمیل تفسیر جستجوهای جستجو و یک ظاهر سازی صفحات نتایج متمرکز کند. به نظر می رسد که این تمرکز فعلی آنها در جهت انجام مأموریت “سازماندهی اطلاعات جهان و در دسترس قرار دادن و استفاده جهانی آن” باشد. اما هر جهتی که بگیرد ، بهترین نتیجه بودن و کار کردن روی داشتن یک سایت عالی همیشه راهی برای پیشرفت خواهد بود!