همه چیز درباره کنیبالیزیشن کلمه کلیدی

ناب دیزاین وبلاگ 17 جولای 2021
همه چیز درباره کنیبالیزیشن کلمه کلیدی

کلمات کلیدی در هنگام جلب نظر کاربران و افزایش رتبه موتور جستجوگر وب‌سایت شما بسیار مهم هستند. در نتیجه، بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) به یک تجارت چند میلیون دلاری تبدیل شده‌است که تعداد زیادی از متخصصان در مورد چگونگی بهتر صعود‌کردن به صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) مشاوره می‌دهند. اما گاهی ممکن است درست استفاده نکردن از کلمات کلیدی مشکلی مانند کنیبالیزیشن کلمه کلیدی را ایجاد کنند که نتیجه کاملا برعکس در رتبه‌بندی SERP برای ما ایجاد خواهد‌کرد. در ادامه با کنیبالیزیشن کلمه کلیدی بیشتر آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

کنیبالیزیشن کلمه کلیدی چیست؟

قبلا الگوریتم «Google» این‌طور بود که اگر یک صفحه وب‌سایت از یک کلمه کلیدی زیاد استفاده می‌کرد آن مطلب و محتوا را با آن کلمه بسیار مرتبط می‌یافت. بنابراین تولیدکنندگان محتوا همان کلمه را برای افزایش رتبه‌بندی جستجو بارها در مطلب درج می‌کردند. اما الگوریتم های گوگل تغییر کرده‌است. با زیاد استفاده‌کردن از یک کلمه ممکن است باعث ایجاد کنیبالیزیشن کلمه کلیدی برای وب‌سایتمان شویم.

کنیبالیزیشن کلمه کلیدی زمانی اتفاق می‌افتد که شما تعداد زیادی کلمه کلیدی شبیه به هم یا یکسان در سراسر محتوای وب‌سایت خود داشته‌‌باشید. در نتیجه، یک موتور جستجو مانند «Google» نمی‌تواند تشخیص دهد که کدام محتوا در رتبه‌‌ی بالاتر قرار دارد. این بدان معناست که گاهی اوقات رتبه‌ی بالاتری به صفحه وب شما که قصد نداشتید آن را در اولویت بندی اول بگذارید می‌دهد. همچنین ممکن است باعث کاهش رتبه‌ی تمام صفحاتی شود که این کلمات کلیدی را به اشتراک می‌گذارند.

مثلا شما وب سایتی دارید که در آن کلاه می‌فروشید و دو صفحه دارید که کلمه کلیدی “کلاه بیس بال” برای هر دوی آن‌ها مشترک است. ممکن است دو صفحه وجود باشد که اطلاعات و محتوای یکسانی را ارائه می‌دهند. در این صورت، باید آن‌ها را به یک صفحه تبدیل کرد که همه اطلاعات را بتوان در یک مکان یافت.

کنیبالیزیشن کلمه کلیدی

چرا کنیبالیزیشن کلمه کلیدی برای SEO بد است؟

با استفاده از یک کلمه کلیدی مشابه برای دو یا چند صفحه، شما اساسا رتبه‌بندی موتور جستجو را از خود می‌دزدید. از دید موتورهای جستجو، هر یک از این صفحات واحد جداگانه خود با اعتبار و رتبه‌بندی صفحه خاص خود هستند، یعنی صفحات مختلف وبسایت شما برای توجه موتورهای ‌جستجو با هم می‌جنگند.

همچنین این صفحات مشابه اما متفاوت میزان کلیک شما (CTR) را در چندین لینک تقسیم می‌کنند و ارزش هر صفحه را کاهش می‌دهند. در نتیجه، مثلا این چند صفحه ممکن است در SERP در رتبه‌های ششم، هفتم و هشتم قرار بگیرند در حالی که یک صفحه می‌تواند در رتبه‌ی دوم یا حتی اول قرار گیرد.

چطور کنیبالیزیشن کلمه کلیدی را تشخیص بدهیم؟

خوشبختانه پیدا‌کردن مشکل کنیبالیزیشن کلمه کلیدی آسان است. به سادگی صفحه گسترده‌ای ایجاد کنید که تمام URL های مهم سایت شما و کلمات کلیدی مرتبط با آن‌ها را لیست کند. مانند شکل زیر:

کنیبالیزیشن کلمه کلیدی

همچنین می‌توانید از یک ابزار نقشه‌برداری کلمه کلیدی استفاده کنید، که ممکن است به این شکل باشد:

کنیبالیزیشن کلمه کلیدی

وقتی URL ها و کلمات کلیدی آنها را لیست کردید، به آن نگاه کنید و به دنبال ورودی‌های تکراری باشید. در صورت مشاهده هر موردی به ویژه در صفحات اصلی، احتمالا مشکل کنیبالیزیشن کلمه کلیدی را دارید.

توجه داشته باشید که حتی اگر به نظر می‌رسد اطلاعات متا در تگ‌های عنوان شما همان کلمه کلیدی را هدف قرار می‌دهد، کنیبالیزیشن کلمه کلیدی ممکن است رخ دهد، بنابراین آن‌ها را نیز دوباره بررسی کنید.

اگر از یک ابزار ردیابی رتبه استفاده می‌کنید، ممکن است بخواهید از این فرصت برای جستجوی کلمات کلیدی که به اشتباه در صفحه نادرست به کار برده شده‌اند استفاده کنید.

چطور مشکل کنیبالیزیشن کلمه کلیدی را حل کنیم؟

در اینجا به 5 راه‌حل ممکن برای مشکل کنیبالیزیشن کلمه کلیدی می‌پردازیم.

1. وب سایت خود را بازسازی کنید

ساده‌ترین راه حل این است که معتبرترین صفحه خود را بگیرید و آن را به یک صفحه فرود تبدیل کنید که سایر صفحات با کلمه کلیدی مرتبط به آن وصل شوند.

مثلا اگر فروشگاه آنلاین لباس دارید ممکن است منطقی باشد که «کفش» را صفحه فرود خود قرار دهید و همه انواع آن را به این صفحه مرتبط کنید. مثلا «کفش بچگانه» به صفحه فرود «کفش» متصل شود.

2. صفحات فرود جدید ایجاد کنید

همچنین ممکن است صفحه فرود نداشته باشید که تمام صفحات محصول شما را در یک مکان تلفیق کند. در این صورت، با ساخت آن از یک صفحه فرود منحصر به فرد برای خدمت به عنوان صفحه منبع معتبر خود بهره‌مند خواهید‌شد و از آنجا به همه انواع آن پیوند می‌دهید.

3. محتوای خود را تلفیق کنید

اگر صفحات شما به اندازه کافی منحصر به فرد نیستند که بتوانند چندین صفحه با یک کلمه کلیدی داشته‌باشند، ترکیب آن‌ها را در یک صفحه در نظر بگیرید. همچنین با این کار فرصتی برای پاک‌کردن دو صفحه با عملکرد کم و تبدیل آن‌ها به یک منبع معتبرتر پیدا می‌کنید.

4. کلمات کلیدی جدید پیدا کنید

اگر سایت شما صفحات بسیار متنوع و پرمحتوا دارد و تنها مشکل وب‌سایت شما استراتژی کلمات کلیدی با برنامه ریزی ضعیف است، شاید تنها کاری که باید انجام دهید یافتن کلمات کلیدی جدید است. فقط مطمئن شوید که کلمات کلیدی شما به درستی محتوای صفحه‌ی شما را توصیف کنند.

5. از ریدایرکت 301 استفاده کنید

اگر چندین صفحه با رتبه‌بندی یکسان دارید، ممکن است استفاده از ریدایرکت 301 برای شما ضروری باشد. استفاده از ریدایرکت 301 به شما امکان می‌دهد تا با پیوند دادن تمام صفحات کمتر مرتبط به یک صفحه‌ی معتبر، کنیبالیزیشن کلمه کلیدی و محتوا خود را برطرف کنید. توجه داشته باشید که این روش فقط برای صفحاتی با محتوای مشابه و آن‌هایی که با کلمات کلیدی خاص مطابقت دارند مناسب است.

سخن آخر

کنیبالیزیشن کلمه کلیدی امروزه بیشتر اتفاق میافتد. جالب است که قربانیان آن معمولا مدیران وب‌سایت‌هایی هستند که اهمیت سئو را برای کسب و کار خود تشخیص می‌دهند. با اینکه آن‌ها قصد دارند سایت خود را بهینه کنند، اما نحوه صحبت‌کردن با زبان «Google» را کاملا نمی‌فهمند. خوشبختانه پیداکردن و برطرف‌کردن مشکل کنیبالیزیشن کلمه کلیدی همان‌طور که در این مقاله ذکر کردیم چندان سخت نیست. امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید بوده‌باشد. لطفا نظرات خود را درمورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.