نرخ پرش یا bounce rate چیست؟

ناب دیزاین وبلاگ 08 ژوئن 2021
نرخ پرش یا bounce rate چیست؟

نرخ پرش یا bounce rate درصد بازدید از وب سایت شما که فقط یک صفحه از وب سایت شما در آن مشاهده شده است. وقتی می گوییم کاربران “پرش” می کنند ، منظور ما این است که آنها یک صفحه از سایت شما یا یک صفحه فرود را مشاهده کرده اند اما بیشتر درگیر نشده اند. آنها روی پیوندها کلیک نکردند و صفحات بیشتری را مشاهده نکردند و در نهایت به نرخ تبدیل سایت آسیب زدند. روش های زیادی برای بهبود صفحات شما وجود دارد که باعث می شود کاربران بیشتر به سایت شما جذب شوند.

اگر درحال راه اندازی کسب و کار آنلاین هستید و طبق بهترین روش ها کارها را انجام می دهید ، ممکن است با اصطلاح “نرخ پرش” روبرو شده باشید.افراد تمایل دارند بدانند که نرخ پرش چیست ، چگونه می توانند آن را بهینه کنند و چگونه می توانند نرخ پرش را اندازه گیری کنند. نرخ پرش عامل مهمی است. نرخ پرش وب سایت شما می تواند چیزهای زیادی در مورد کسب و کار شما به شما بگوید و یک معیار عالی است که می توانید برای آزمایش صفحات جدید و صفحات قبلی، از آن استفاده کنید.

نرخ پرش چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟

به زبان ساده ، نرخ پرش شما تعداد افرادی است که به وب سایت شما می آیند و بدون کلیک کردن بر روی سایر صفحات ، صفحه ای که برای اولین بار در آن قرار گرفته اند را ترک می کنند. به عبارت دیگر ، آنها تقریباً بلافاصله از سایت شما “پرش” می کنند.

همانطور که گفته شد ، نرخ پرش وب سایت شما امری مهم است. نرخ پرش بد احتمالاً به معنای تجربه بد کاربر و فروش کمتر سایت از کاربرانی است که وب سایت شما را بدون بازدید از سایر صفحات ترک می کنند. دانستن نرخ پرش برای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت شما حیاتی است.

نرخ پرش یا bounce rate

جذاب ساختن وب سایت

از نظر بازاریابی ، سایت ها باید برای کاربران جذاب باشند. این جذابیت چه از لحاظ محتوایی و چه از لحاظ رابط کاربری باید به گونه ای باشد که باعث شود بازدید کنندگان هر چه بیشتر در شما بمانند. هر چه بیشتر در سایت شما بمانند و هرچه بیشتر کاوش کنند ، احتمال خرید چیزی بیشتر است.

گوگل هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی سایت شما را ببیند ، به نرخ پرش شما نگاه می کند. وقتی کسی وقت خود را صرف کلیک کردن روی چندین صفحه در سایت شما می کند ، این نشان دهنده این مساله است که آنها محتوای شما را جالب و مفید می دانند.

به گفته نیل پاتل ، گوگل هنگام تصمیم گیری درباره نحوه رتبه بندی ، مستقیماً نرخ پرش وب سایت شما را در نظر نمی گیرد. با این حال ، الگوریتم رنک برین گوگل هنگام فیلتر کردن وب سایت ها بر اساس مرتبط بودن، میزان نرخ پرش را تاثیر می دهد. این الگوریتم فرض می کند که اگر کسی وقت زیادی را در سایت شما صرف نمی کند ، پس قطعا به جوابی که می خواسته نرسیده است بنابراین هنگام نمایش به افرادی که با نیت مشابه جستجو می کنند ، آن را در رتبه های پایین تر قرار می دهد.

در اینجا تعریف گوگل از نرخ پرش از صفحه آنالیتیکس آن آورده شده است:

“در آنالیتیکس ، پرش به طور خاص به عنوان بازدیدی از وب سایت محاسبه می شود که فقط یک درخواست به سرور آنالیتیکس ارسال می کند ، مانند زمانی که کاربر یک صفحه در سایت شما باز می کند و سپس بدون ایجاد درخواست دیگری به سرور آنالیتیکس در آن بازدید از سایت شما خارج می شود ”

سیستم تجزیه و تحلیل گوگل با تقسیم کل بازدید های تک صفحه ای تقسیم بر کل بازدیدهای صفحه ، نرخ پرش وب سایت شما را محاسبه می کند. برای بررسی این آمار ، به منوی مخاطبان آنالیتیکس رفته و گزینه ” Overview ” را کلیک کنید. با این کار نرخ پرش برای کل سایت شما قابل مشاهده است. همچنین می توانید صفحات و بخشهای جداگانه را نیز ردیابی کنید.

نرخ پرش بالا تا چه میزان برای وب سایت ما بد است؟

پاسخ به نوع محتوای شما بستگی دارد. اگر هدف شما این است که کاربران چندین صفحه از وب سایت شما را مرور کنند ، پس نرخ پرش بالا نشان دهنده یک مشکل است. ممکن است یک پیوند خراب در منوی پیمایش وجود داشته باشد ، یا زمان بارگیری صفحه شما زیاد می شود و افراد برای بازدید از صفحه وب سایت شما منتظر نمی مانند. شاید محتوای شما مربوط به بازدیدکنندگان سایت شما نباشد.

اگر سایتی دارید که افراد فقط به یک صفحه مراجعه می کنند ، نرخ پرش زیاد می تواند کاملاً طبیعی باشد. اگر اکثر کاربران برای انجام یک کار از سایت شما بازدید می کنند ، مانند بررسی محصول یا ارسال پیام برای شما ، منطقی است که پس از انجام این عمل از سایت شما خارج شوند.

بنابراین نرخ پرش خوب چیست؟ صفحات مختلف بسته به عملکردشان نرخ پرش متفاوتی دارند ، به همین دلیل ممکن است مشاهده نرخ پرش در سایت شما بهترین شاخص برای آنچه در واقع جریان دارد نباشد. برای فهمیدن حقیقت ، ممکن است مجبور شوید عمیق تر شوید.

اندازه گیری نرخ پرش وب سایت

برای درک اینکه افراد کجا و چگونه با سایت شما درگیر هستند ، بهتر است اندازه گیری های خود را به بخشهای جداگانه تقسیم کنید. به عنوان مثال ، اندازه گیری نرخ پرش وبلاگ شما جدا از نرخ پرش صفحه فرود ، درصد دقیق تری نسبت به یک رتبه بندی کلی ارائه می دهد. نرخ پرش بالا در یک صفحه وبلاگ غیر معمول نیست. عملکرد صفحه فرود شما این است که کاربران را به سایر صفحات سایت خود هدایت کند و نرخ آن باید پایین تر باشد.

نرخ پرش یک صفحه می تواند ابزار خوبی برای آزمایش A / B در طراحی صفحات جدید باشد. اگر دو نسخه مختلف از یک صفحه فرود را راه اندازی کنید و یکی دارای نرخ پرش زیادی بالاتر از نسخه دیگر باشد ، ایده بهتری برای انتخاب طرح خود دریافت کرده اید. نرخ پرش با نرخ خروج شما اشتباه گرفته نشود. نرخ خروج به درصدی از افراد گفته می شود که سایت شما را از یک صفحه خاص ترک می کنند و میزان بالای خروج همیشه باعث هشدار نمی شود.

به عنوان مثال ، انتظار می رود صفحه “متشکرم” که پس از خرید مشتری نمایش داده می شود ، دارای نرخ خروج بالایی باشد. اگر آن صفحه نرخ پرش بالایی داشته باشد ، این بدان معناست که افراد بدون اینکه از صفحات دیگر سایت شما بازدید کنند یا در واقع چیزی خریداری کرده باشند به نوعی به آن صفحه می روند.

چه چیزی روی نرخ پرش وب سایت تأثیر می گذارد؟

هنگام اندازه گیری نرخ پرش ، ابتدا مشخص کنید که می خواهید کدام قسمت از سایت خود را بررسی کنید. آیا صفحه فرود است؟ صفحات محصول؟ ثبت نام در خبرنامه؟ وقتی فهمیدید کدام قسمت را باید بررسی کنید ، سپس می توانید برای تعیین درصد نرخ پرش اقدام کنید.

تعدادی از عواملی که می توانند بر نرخ پرش سایت یا صفحه شما تأثیر گذار باشند عبارتند از:

  • صنعت شما
  • موقعیت جغرافیایی شما
  • کاربران چه دستگاه هایی در چه مکانی از سایت شما بازدید می کنند

نرخ ها در صنایع مختلف بسیار متفاوت است. از سال 2017  طبق ارزیابی های سایت تحلیلی Digishuffle برای صنعت خودرو کمترین نرخ پرش را با 46.34٪ و سایت های خبری با 65.35٪ بالاترین میزان را داشته اند.

نرخ پرش یا bounce rate

نحوه پیدا کردن نرخ پرش هدف شما

با برنامه Google Analytics می توانید نرخ پرش متوسط ​​صنعت خود را پیدا کنید. کافیست وارد تنظیمات حساب خود شوید و برای فعال کردن بررسی نرخ پرش ، روی کادر تأیید کلیک کنید. گوگل تخمینی برای صنعت شما ایجاد می کند.

هنگامی که میانگین را بدست آوردید ، می توانید به سایت خود نگاهی بیندازید و ببینید سایت مورد نظر شما در چه وضعیتی قرار دارد. برای بررسی نرخ پرش برای بخشهای مختلف سایت خود در Analytics ، فقط به بخش Behavior بروید ، سپس روی ” Landing Pages ”  در زیر عنوان محتوای سایت کلیک کنید.

نرخ جستجوی سایت شما در اینجا ظاهر می شود. برای دریافت جزئیات خاص می توانید روی هر بخش کلیک کنید یا روی منوی ” Advanced Features ” در گوشه سمت راست بالای منو کلیک کنید. و می توانید حتی فراتر از آن تمرین کنید ، و میانگین های صنعت را بر اساس بازه زمانی و عمودی مقایسه کنید.

وقتی صحبت از داده های سایت شما می شود ، می توانید آن را براساس اطلاعات جمعیتی مانند سن ، جنسیت و مکان تقسیم کنید تا بفهمید کدام گروه ها بیشترین ماندگاری را در سایت شما دارند. مشاهده داده ها از این طریق می تواند بیانگر این مطلب باشد که آیا سایت شما از نظر جنسیت خاصی جذابیت دارد یا از نظر جمعیتی با سن مورد نظر شما به خوبی عمل می کند ، همچنین می توانید صفحات خود را بر این اساس تغییر دهید.

چگونه نرخ پرش خود را بهبود بخشیم

هیچ قانون سخت و سریعی برای کاهش نرخ پرش سایت شما وجود ندارد ، اما چند استراتژی معمول وجود دارد که می توانید در وب سایت خود و تلاش های بازاریابی آنلاین امتحان کنید ، که می تواند با یک فرآیند بهینه سازی تبدیل تراز شود.

مسائل فنی

اگر دلیل اصلی نرخ پرش زیاد شما از یک مشکل نرم افزاری ناشی شده باشد – مانند سرعت ضعیف سایت با زمان بارگیری غیرمعمول – می توانید با رفع مشکل فنی ، مانند استخدام توسعه دهنده ای برای بهینه سازی سایت خود یا خرید فضای سرور بیشتر ، آن را به راحتی حل کنید.

بهینه سازی موبایل

سایت شما باید به راحتی از طریق دستگاه های تلفن همراه قابل استفاده باشد ، زیرا اکنون بیشتر از هر زمان دیگری افراد بیشتری از تلفن های خود برای مرور وب استفاده می کنند. به عنوان مثال بارگیری فیلم های طولانی در دستگاه همراه گاهی طولانی می شود. نمایش فیلم های کوتاه در نسخه موبایل سایت شما می تواند از نوعی تاخیر جلوگیری کند که همین تاخیر باعث می شود افراد صفحه ای را کنار بگذارند. نسخه موبایل سایت شما باید تمیز و مختصر باشد و به سرعت و به آسانی اطلاعات لازم را در اختیار کاربران قرار دهد.

نرخ پرش یا bounce rate

نقاط ورود و قصد کاربر

رفتار کاربران را از لحظه ورود به وب سایت ردیابی کنید. این مساله مهمی است که می تواند اطلاعات خوبی را به شما ارائه بدهد. آیا آنها از طریق خبرنامه ایمیل شما می آیند؟، جستجوی ارگانیک؟ و یا تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی؟ اگر نرخ پرش به ویژه برای یکی از این منابع زیاد است ، این می تواند به این معنی باشد که چیزی در منبع (مانند برچسب عنوان و توضیحات متا در نتایج جستجو باید اصلاح شود) تا پیام شما بهتر انتقال یابد. اگر تبلیغ فیسبوک شما افراد را برای آنچه واقعاً در صفحه شما مشاهده می کنند آماده نکند ، احتمالاً در نهایت موجب ترک وب سایت شما خواهد بود.

تجربه ی کاربری

تمام تلاش خود را برای از بین بردن تمام عواملی که ممکن است باعث پرت شدن حواس یا آزار کاربران شما شود ، از جمله قابلیت استفاده از ناوبری سایت خود ، از بین ببرید.

اگر کسی با یک چت باکس ، یک تبلیغ پنجره ای تمام صفحه برای خبرنامه شما و یک پیشنهاد کوپن پنجره ای پشت سر هم برخورد کند ، احتمالاً سایت شما را ترک خواهد کرد. مراقب پنجره های بازشو و تبلیغاتی باشید که استفاده می کنید و به جای پرتاب کردن آنها در چهره کاربر ، آنها را یکپارچه در سایت خود قرار دهید.

همچنین مطمئن شوید که کلمات کلیدی سایت و نحوه رتبه بندی آنها را بررسی کرده اید. آیا شما از کلمات کلیدی مناسب برای صنعت خود استفاده می کنید تا افراد مناسب را در زمان مناسب جذب کنید؟

اگر در حال فروش نرم افزار اتوماسیون بازاریابی هستید ، می خواهید افرادی به سایت شما مراجعه کنند که از قبل اطلاعاتی در این زمینه دارند و می توانند مزایای محصول شما را بهتر درک کنند. شما نمی خواهید کسی را که تازه در حال کشف این مفهوم است ، جذب کنید. اگر آن شخص وب سایت شما را پیدا کند و از محصول شما بازدید کند ، ممکن است بیش از حد تحت فشار قرار بگیرد و خیلی سریع از وب سایت شما خارج شود ، این امر بر نرخ پرش کلی سایت شما تأثیر می گذارد.

به طور خلاصه ، اطمینان حاصل کنید که صفحه شما برای کلمات کلیدی دارای محتوای آن رتبه بندی شده است. سعی کنید صفحات سایت خود را بر اساس موضوع گروه بندی کنید و ببینید در چه موضوعاتی قرار دارند ، سپس مطمئن شوید که کاربران مناسب را به خود جذب کرده اند.

نرخ پرش یا bounce rate

جمع آوری اطلاعات

در اینجا ، مانند اکثر جنبه های دیگر بازاریابی دیجیتال ، باید مراقب داده های خود باشید ، این بدان معناست که شما باید تدابیری را تنظیم کنید که به شما امکان دهد آنها را به طور موثر جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنید. نمی توانید نرخ پرش خود را بهینه کنید ، مگر اینکه تمام اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشید.

با در نظر گرفتن همه این داده ها ، الگوهایی ظاهر می شوند که می توانند به شما در حل مشکل نرخ بالای پرش در جایی که نباید باشد ، کمک کنند. هرچه بیشتر در بررسی معیارهای خود و کار با داده ها تمرین کنید ، تشخیص این الگوها راحت تر خواهد بود.